Sida 1 av 1

Steering box

Postat: lör feb 24, 2007 0:03
av sunel
Har en 73 vette och kollade precis styrsnäckan. Tog bort "bult b" för att kolla nivån på smörjmedel och det var helt torrt! Som jag fattar det skall man egentligen inte behöva fylla på denna men det är klart att när bilen är 34 år behövs det nog några droppar ibland :oops: Till min fråga... man fyller på i "bult a" Vad är det man fyller på med, står Lubricant, vilket smörjmedel skall jag använda och hur mycket?

Postat: lör feb 24, 2007 11:55
av antos
Min var ochså "torr" fick då rådet att fylla den med ett Lithiumfett, det tål nämligen höga temperaturer. Speciellt viktigt om du har headers.

Postat: lör feb 24, 2007 19:28
av sunel
Ja, jag har headers och det kan vara en anledning till att den var snustorr. Lithiumfett, jaha var får man tag i det? Är det någon som har andra erfarenheter/synpunkter, tack!

Postat: lör feb 24, 2007 19:35
av Peter
Du kan ju göra en DeLuxrenovering och byta till bra packboxar för att kunna fylla den med olja.
Annars ere bara att fylla den med ett fett som pallar lite temperatur. 8)

Steering Box

Postat: lör feb 24, 2007 20:12
av corvette74
Hej !

Citerar Service manualen:
The gear housing should be refilled with #1051052 steering gear
lubricant which meets GM specification GM 4673M.

I Zip's sortiment finns det att beställa som artikelnummer: SC-601 (GM steering box lubricant)

En välkänd Corvette firma i Sverige rekommenderade mig att använda vanligt chassifett eller Synthetic Light Weight Shock Proof Gear Oil High-Performance Gear Lubricant vilket visades senare att det inte kunde tas hem med flygfrakt.
De rekommenderade istället Red Line Synthetic Oil Ligthweight Shockproof Gear Oil, (kostar 190 kr på Mekonomen för en liter)

Och som sagt det kanske beror på om man har headers eller om styrboxen är tät vid val av detta.

Jag är ingen expert i frågan bara hört mig för då jag själv kollade nivån
i min -74.
I mitt fall har jag inte headers och styrboxen är relativt tät så jag hällde
i oljan jag köpte på mekonomen.


Mvh,Micke

Postat: lör feb 24, 2007 22:52
av gbak
Olja häller man i om man tänker köra vintertid.
För vanlig sommarkörning duger ett std Micro/Mekonomen fett e.dyl.
Exlusiva lithium fetter tål konstanta höga arbets temperaturer på 150-200 gr, std fett ca 100-150 gr.

Jag använde det här, ett av de billigare på Micro: http://www.valvoline.com/pages/products ... product=67
Klarar "bara" 135 gr konstant men jag kan inte tänka mig att styrväxeln någonsin blir varmare än 100 gr elller mer.

Postat: lör mar 03, 2007 0:02
av sunel
Köpt fett på Mekonomen, SKF VKG 1, lithiumfett som tål upp till 220 gr 428 gr Farenheit! Får hoppas att det duger som smörjning av torr styrväxel!