Hej
Är väldigt dåligt insatt i e85.
Tänkte bara höra vad folk har för erfarenheter av e85 på era corvetter.
Är det några som kör med bara e85, eller blanads det med mer bensin typ 50/50.
Effekt skillnad. För och nackdelar. Funderar på om man skulle våga sig på att tanka lite e85 i sommar, 350 tpi -89. Klarar br.pumpar med att för se motorn med det extra bränsle som behövs. Slangar och ledningar klarar det av etanolen.
mvh
henke
E85
Praktiskt så tycker jag att det är meningslöst eftersom man lägger mycket pengar på skatter,försäkringar och delar så bensindelen blir otroligt marginell på dom få mil man kör.
Fisköra med en corvette för att tjäna någon deciliter tycker jag är löjligt.
Teoretisk samt patriotiskt så kan det kännas rätt eftersom vi i landet kanske kan behålla inkomsterna från etanolen.
Etanolen är mycket dyrare än bensin om jämför utan skatt vilket betyder att våra politiker använder etanolen för att man skall vara miljöriktiga ,den dagen som etanolen "tar över" så kommer skatten.
-------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror att du har MAF vilket betyder att du måste öka bensintillförseln med ca 25% genom att antingen öka trycket på bränslet eller ändra i chippet för bränsleförhållandet.
Det finns en risk för att spridarstorleken måste ökas.
Mvh
Pelle
-90 cab
Fisköra med en corvette för att tjäna någon deciliter tycker jag är löjligt.
Teoretisk samt patriotiskt så kan det kännas rätt eftersom vi i landet kanske kan behålla inkomsterna från etanolen.
Etanolen är mycket dyrare än bensin om jämför utan skatt vilket betyder att våra politiker använder etanolen för att man skall vara miljöriktiga ,den dagen som etanolen "tar över" så kommer skatten.
-------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror att du har MAF vilket betyder att du måste öka bensintillförseln med ca 25% genom att antingen öka trycket på bränslet eller ändra i chippet för bränsleförhållandet.
Det finns en risk för att spridarstorleken måste ökas.
Mvh
Pelle
-90 cab
Min katalysator var ganska slut så jag slog i en hel del E85 innan besiktningen (gissningsvis någonstans mellan 25 och 50%). Det tog säkert 10 minuters hårdkörning innan katalysatorn blev så varm så den "tände" och fick ned HC-emissionerna så det verkar ju i varjefall som avgaserna har lägre temp.
Jag funderade också på 100% E85 men inte fått fram något säkert vad gäller de gummi- och plastdetaljer som finns i bränslesystemet på våra gamla bilar (jag har en -90'a). En firma rekommenderade att byta gummislangarna i motorrummet och mellan soppapumpen och stålbränsleröret till Earls teflonslang (det vare iofs en US firma som nog inte hade mycket erfarenhet av etanolbränsle). I fuelrailsen sitter det o-ringar både i Viton och någon billigare gummivariant-Vitonringarna bör i varjefall klara E85.
För mig är det enda skälet för att köra E85 att det är mer resistent mot detonation (praktiskt om man som jag kör överladdat).
La ned E85 när jag insåg att man behövde uppgradera både spridare och bränslepumpar. Nu kommer ju kanske min maskin ge dubbelt som mycket effekt som standardmotorn så det är nog lite specialfall. För en otrimmad motor tror jag standardpumpen kapacitetsmässigt är ett gränsfall (för 100% E85).
Jag funderade också på 100% E85 men inte fått fram något säkert vad gäller de gummi- och plastdetaljer som finns i bränslesystemet på våra gamla bilar (jag har en -90'a). En firma rekommenderade att byta gummislangarna i motorrummet och mellan soppapumpen och stålbränsleröret till Earls teflonslang (det vare iofs en US firma som nog inte hade mycket erfarenhet av etanolbränsle). I fuelrailsen sitter det o-ringar både i Viton och någon billigare gummivariant-Vitonringarna bör i varjefall klara E85.
För mig är det enda skälet för att köra E85 att det är mer resistent mot detonation (praktiskt om man som jag kör överladdat).
La ned E85 när jag insåg att man behövde uppgradera både spridare och bränslepumpar. Nu kommer ju kanske min maskin ge dubbelt som mycket effekt som standardmotorn så det är nog lite specialfall. För en otrimmad motor tror jag standardpumpen kapacitetsmässigt är ett gränsfall (för 100% E85).
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

-
- Corvettefantast
Du kan ju alltid höra med Olle Wilson, håller ju på med E85 konverteringar.
www.creativefuelinjection.se
// A/B
www.creativefuelinjection.se

Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Det sitter olika pumpar i oilka årsmodeller, men även den sämsta räcker för att mata en orginalare med E85.. Sedan så är det ju dyrare att köra E85 än soppa i dagens sevrige.. Vilket jag som Etanolförespråkare tycker är helt uppåt väggarna..
Du kommer inte att få något effektökning av att bara gå över till E85.. TPI'n har för lågt komp, samt smogtändning osv.. På överladdade motorer är Etanolen tämligen trevlig, och där finns det stora effektvinster att hämta, om man gör det hela rätt..
och som föregående talare sa, vi köra våra bilar för lite för att det skall löna sig.. Körde själv bruksbilen på etanol när den kostade 7 spänn litern (har bytt bil och inte konverterat den nya än).. Då kändes det tämligen trevligt att spara 2kr milen jämfört med vad bensinen kostade.. Så gör som jag och etanolkonvertera bruksbilen istället och gör miljön en tjänst
..
Du kommer inte att få något effektökning av att bara gå över till E85.. TPI'n har för lågt komp, samt smogtändning osv.. På överladdade motorer är Etanolen tämligen trevlig, och där finns det stora effektvinster att hämta, om man gör det hela rätt..
och som föregående talare sa, vi köra våra bilar för lite för att det skall löna sig.. Körde själv bruksbilen på etanol när den kostade 7 spänn litern (har bytt bil och inte konverterat den nya än).. Då kändes det tämligen trevligt att spara 2kr milen jämfört med vad bensinen kostade.. Så gör som jag och etanolkonvertera bruksbilen istället och gör miljön en tjänst

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707