Sida 1 av 1

Bakaxeltätning

Postat: lör mar 10, 2007 16:18
av Håkan1
Hej, någon som kan tala om hur jag enklast byter bakaxeltätning till kardanen?
Har lossat drivaxlar o kardan samt tagit bort gummiupphängningen till bakaxelklumpen. Tänkte sen lossa muttern som håller tätningen, men ack vad jag bedrog mej, den sitter stenhårt och det är inte gott om plats direkt.
Måste jag lossa hela bakaxeln eller ? Kan man i så fall lossa så att man liksom viker ner framkant på klumpen så man kommer åt.
Tacksam för svar på detta då det känns som jag kört fast just nu.

Postat: lör mar 10, 2007 16:45
av Peter
Absolut lättast e att ta ner klumpen och arbeta med den på en rejäl arbetsbänk,du har ju gjort mer än halva jobbet redan. En rejäl muttersmacka fixar jobbet med muttern men mät noga upp hur muttern sitter så du får dit den exakt som den satt när du tog bort den.

Postat: lör mar 10, 2007 16:57
av sh454
Peter skrev:Absolut lättast e att ta ner klumpen och arbeta med den på en rejäl arbetsbänk,du har ju gjort mer än halva jobbet redan. En rejäl muttersmacka fixar jobbet med muttern men mät noga upp hur muttern sitter så du får dit den exakt som den satt när du tog bort den.
Exakt!!
Det sitter en klämhylsa innanför som du inte bör spänna mer så märk upp ordentligt och håll räkningen på antal varv när du tar bort muttern så går det säkert bra. :twisted: :twisted:

Postat: lör mar 10, 2007 17:07
av Håkan1
Ni menar att det går att använda en knackande luftdriven mutterdragare?
Är det inte nån risk att man förstör nåt inne i klumpen då?

Håkan

Postat: lör mar 10, 2007 17:13
av Peter
Det har jag svårt att tro,men ha snorkoll på placeringen av muttern. Märk gärna upp mutter med ett körnslag så det hamnar rätt. Tjatar om detta då det e väldigt viktigt.

Postat: lör mar 10, 2007 17:18
av Håkan1
Ja jag har märkt upp läget med en körnare, så det ska nog bli bra. Jag får nog inhandla en mutterdragare imorgon, tror jag.
Undrar om en vanlig förlängare håller, eller om det behövs en krafthylsa med dito förlängare.

/Håkan

Postat: sön mar 11, 2007 14:05
av Håkan1
Har nu försökt med en mutterdragare men det är lönlöst, hur hårt sitter eg denna mutter :evil:
Har börjat demontera axeln istället, ber att få återkomma om det dyker upp problem som jag inte löser själv :)

//Håkan

Postat: sön mar 11, 2007 17:11
av Peter
Den muttern sitter utav bara jösses. :lol:

Postat: sön mar 11, 2007 18:10
av Håkan1
Ja, det fick jag erfara :( Har nu lossat det mesta utom bromsslangar och de två bultarna som är fästa uppåt i en balk, är det crossmember den balken heter kanske :? Ska nu organisera lite pallvirke på jobbet i början på veckan, sen ska den ner, bakaxeln :)

Postat: tis mar 13, 2007 11:49
av mrv8
Håkan1 skrev:Har nu försökt med en mutterdragare men det är lönlöst, hur hårt sitter eg denna mutter :evil:
Har börjat demontera axeln istället, ber att få återkomma om det dyker upp problem som jag inte löser själv :)

//Håkan
Är ju fruktansvärt frustrerade när man inte får loss muttrarna.

Vet inte vad du köpt för någon mutterdragare.

Men det är stor skillnad på en proffs muterdragare och dom som säljs billigt, på flertalet ställen.

Ta reda på hur hårt den sitter ungefär och väll något ur Ingersoll rands serie av mutterdragare, som klarar att dra så mycket som det behövs.

Även så kallat lika starka maskiner brukar vara stor skillnad på när man köper proffs maskiner. Hade en stor 3/4" dels mutterdragare tidigare för hobby brukare, den orka mindre än ingersoll rands 2130 gör, trotts att den bara är 1/2" maskin.

http://www.irtools.com/

Lycka till med bakaxeln.

Mvh
MrV8

Postat: tis mar 13, 2007 19:53
av Håkan1
Jag lånade en maskin inköpt på Biltema och det var inte mycket att komma med.
Det kan väl inte vara så att muttern är vänstergängad :?

Tänker ta bort bakaxeln och samtidigt byta bussningar o lite sånt nu när jag ändå ligger under bilen.

Postat: tis mar 13, 2007 20:08
av frisk
Obs. Crossmember cushin e svåra att få tag på här hemma... eller iaf va de det i sommras när jag försökte få tag på dom. Kolla runt innan. kan va surt att ha bilen ståendes om ev. leverans drar ut på tiden. Sen får man önska lycka till med att få loss dom j-vlarna! fick borra sönder dom gamla totalt... mycke blod svett och tårar hehe på nått som verkar så enkelt :wink:

Postat: tis mar 13, 2007 20:35
av Håkan1
Menar du dom som sitter uppåt framför tanken i en balk?
Går det att få dom från Usa, tror du?
Kollade precis hos Ecklers, där verkar dom finnas .

Postat: tis mar 13, 2007 21:10
av Peter
När du lossar skruvarna som håller Crossmembern,så skruva inte bort dom helt utan låt som sitta kvar med ett antal varv för att fånga upp klumpen.
Ang muttersmackan så kräver dom att man har en bra lufttilförsel och slang. Minst en 3/8" slang för en hyffsad muttersmacka,helst 1/2".

Postat: tis mar 13, 2007 21:15
av Håkan1
Jag tänkte palla under bakaxeln så att den landar lugnt o fint, sen sänker jag den en bit itaget genom att plocka bort pallningen.
Jag hade en 1/2" muttersmacka och en rejäl kompressor, men icke....

Postat: tis mar 13, 2007 22:19
av StingrayRacing
Förutom våld, brukar det gå bra med att värma muttern med gasol och gärna då också kyla "axeln" med tryckluft samtidigt. Prova sedan snabbt med att ta muttermaskinen igen. :wink:

Lycka till igen!

//Lasse

Postat: ons mar 14, 2007 8:26
av Håkan1
Tycker det känns lite lurigt att värma med axeln monterad, men är den väl bortmonterad så är ju detta ett klart bra alternativ.

Vi har ett litet gasverk på jobbet som jag kan låna hem, undrar om det kan funka med kylspray till själva axeln?

Postat: sön mar 18, 2007 18:15
av Håkan1
Jaha, nu är bakaxelbitarna bortplockade och pinjongtätningen bytt. Det var ingen match när väl klumpen låg på golvet.
Har precis beställt en hög delar, bussningar mutter o bult samt nytt Sway bar hos Ecklers :D
Ska bli riktigt skoj att montera på grejorna igen.