Sida 1 av 1

Fäste C6?

Postat: mån mar 12, 2007 21:00
av Henrik N
Tjena grabbar!

Hade bara en fåga om fästet på Corvette c6 när man står och startar från 0-100 :roll: . Är intresserad att köpa en Corre c6 men var ner och provade en i stockholm på Exclusivecars i helgen och blev lite brydd om fästet. Tycker det känns som dom bara spinner när man gasar på från början. Ska tillägga att jag gämnförde med en Porsche turbo som jag är lite intresserd av me. Ska de vara så dålig fäste på dom i starten?. Könns som man kan bli frånåkt av en Fyrhjulsdrivenbil som har 250hk i rödljuset :roll: . Kanske var dåligt förhållanden eller nått?. Tacksam för svar

Mvh Henrik

Postat: mån mar 12, 2007 23:47
av COOLMACHINE
Var det blöt asfalt när du provkörde? Isåfall var det väl inte så konstigt att det bara spinner :wink:

8)

Re: Fäste C6?

Postat: tis mar 13, 2007 10:08
av vette.se
Henrik N skrev:Tjena grabbar!

Hade bara en fåga om fästet på Corvette c6 när man står och startar från 0-100 :roll: . Är intresserad att köpa en Corre c6 men var ner och provade en i stockholm på Exclusivecars i helgen och blev lite brydd om fästet. Tycker det känns som dom bara spinner när man gasar på från början. Ska tillägga att jag gämnförde med en Porsche turbo som jag är lite intresserd av me. Ska de vara så dålig fäste på dom i starten?. Könns som man kan bli frånåkt av en Fyrhjulsdrivenbil som har 250hk i rödljuset :roll: . Kanske var dåligt förhållanden eller nått?. Tacksam för svar

Mvh Henrik
Porschen har fördelen av att vara baktung vilket ger bättre fäste vid stillastående start, i de flesta andra sammanhang är det en nackdel att ha en baktung bil. Corvetten har vikten 50/50 vilket är mer optimalt i alla andra sammanhang.
Jag antar att bilen du provade har de värdelösa run-flat däcken, du får ett helt annat fäste med bättre däck. Till sist utan att på något sätt ifrågasätta din körskicklighet :) det krävs mycket erfarenhet att göra bra starter från stillastående med en bakhjulsdriven bil med mycket hästkrafter.

Postat: tis mar 13, 2007 17:24
av Henrik N
COOLMACHINE skrev:Var det blöt asfalt när du provkörde? Isåfall var det väl inte så konstigt att det bara spinner :wink:

8)
Var bara fint väder när jag körde den. De jag kan tänka mig var att asfalten var lite ojämn och relatift dålig väg med några skarvar här och där

Postat: tis mar 13, 2007 17:31
av Henrik N
Kan alldeles vara säker på att jag är dålig på Corvetten genom att jag bara kört den en gång så :D. Tror det var orginal däcken som satt fast. Fälgarna var orginal allafall. Men vad ska man tänka på vid stillastående start?. Själv så trappar jag bara i bott typ :lol: . Precis som du säger Vette.se så är Porschen ganske optimal för bra starter. Blev bara lite rädd när jag kom och körde 30-40 och trampade ner och den licksom hoppade frammot :roll: . För de är ju corren ja vill ha så man får hoppas på att de kanske var dåliga förhålander :roll:

Mvh Henrik

Postat: tis mar 13, 2007 19:23
av glider
Henrik N skrev:Men vad ska man tänka på vid stillastående start?. Själv så trappar jag bara i bott typ :lol:Mvh Henrik
Och hur är det med antisladd/antispinn, ska det stängas av?

På C5:an så brukar det va bäst att iaf ställa in "Competitive mode" annars går systemen in och bromsar/stryper.

/Stefan

Postat: ons mar 14, 2007 23:01
av Vette
Temperaturen ute spelar mycket stor roll på run flat däcken. Vid denna årstiden spinner bilen loss oavsett antispinn eller ej. När tempen ute är stabil över 15 grader börjar det funka bättre. Kör själv inte med originaldäck utan det är det första jag bytar när jag bytar corvette.

Postat: ons mar 14, 2007 23:57
av Henrik N
Vette skrev:Temperaturen ute spelar mycket stor roll på run flat däcken. Vid denna årstiden spinner bilen loss oavsett antispinn eller ej. När tempen ute är stabil över 15 grader börjar det funka bättre. Kör själv inte med originaldäck utan det är det första jag bytar när jag bytar corvette.
Okej tack för svaren Vette :) . Skulle tro de var orginal hjulen så. Var väl typ 5gader bara yte så de kanske gjorde sitt!. Vad ska man ha för däck och hur breda kan man ha på C6an. Sitter ju 285 bak orginal. Kan man ha närmare 300 eller?

Mvh Henrik

Postat: tor mar 15, 2007 20:19
av Vette
Jag kör själv med 305 bak eftersom fälgarna är 11 tum breda, inte original utan jag har bytt till z06:ans fälg i krom.

Postat: tor mar 15, 2007 21:04
av Henrik N
Vette skrev:Jag kör själv med 305 bak eftersom fälgarna är 11 tum breda, inte original utan jag har bytt till z06:ans fälg i krom.
okej och du har rätt bra fäste med den då eller när du accelererar från start?

Postat: tor mar 15, 2007 23:18
av Vette
Jaap det har jag, nu kör jag med Bridgestone Potenza RE050 vilket är ett rätt så mjukt däck. Men under sommarhalvåret som är det mest optimala så kan jag trycka plattan i mattan och får mycket lite hjulspinn från stillastående med dessa däck. Med original ishockeypuckarna lägger man rätt mycket lakrits och losar en del när man accar.

Postat: fre mar 16, 2007 19:29
av Henrik N
Vette skrev:Jaap det har jag, nu kör jag med Bridgestone Potenza RE050 vilket är ett rätt så mjukt däck. Men under sommarhalvåret som är det mest optimala så kan jag trycka plattan i mattan och får mycket lite hjulspinn från stillastående med dessa däck. Med original ishockeypuckarna lägger man rätt mycket lakrits och losar en del när man accar.
Okej....men måste jag byta till z06ans fälgar då om jag vill ha 305 bak eller går det med c6ans orginal fälgar?

Å du tack för alla svaren...tacksam för de :D

Mvh Henke

Postat: fre mar 16, 2007 22:13
av vette.se
Henrik N skrev:
Vette skrev:Jaap det har jag, nu kör jag med Bridgestone Potenza RE050 vilket är ett rätt så mjukt däck. Men under sommarhalvåret som är det mest optimala så kan jag trycka plattan i mattan och får mycket lite hjulspinn från stillastående med dessa däck. Med original ishockeypuckarna lägger man rätt mycket lakrits och losar en del när man accar.
Okej....men måste jag byta till z06ans fälgar då om jag vill ha 305 bak eller går det med c6ans orginal fälgar?

Å du tack för alla svaren...tacksam för de :D

Mvh Henke
305 däck är inte att rekommendera på originalfälg, max 295 men då kommer de bulla ut lite utanför fälgkanten - du bör ha en 11" fälg till ett 305 däck för att utnyttja det maximalt.

Postat: lör mar 17, 2007 0:11
av Vette
Så sant som det är sagt. Anders är killen som har klart för sig :D

Postat: lör mar 17, 2007 23:23
av Henrik N
Tack för all riktig information Vette!. Upskattas :wink: . Vill ju som ha så mycke info av en bil som kostar typ halv mille så... Har haft en AMG innan så man är lite grön på Corvette. Men måste säga att jag är imponerad av C6an! :twisted: .

Mvh Henke