Missljud i framvagnen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Missljud i framvagnen

Inlägg av Jonne »

Ja då var det äntligen vår. Tog ut Corren idag och fick en "nästan" trevlig åktur. Upptäckte ganska omgående ett metaliskt glappande ljud typ "klankande" eller nåt. Det låter vid minsta ojämnhet även i så låg fart som självrull. Hade hjälp att lyssna utanför men går inte att avgöra vilken sida, nästan som mitt under.
Har haft av hjulen men hittar inget löst.
Bytte förra vintern till Hotchkins krängningshämmare med Metal link ends, Z06 stötdämpare, nya skivor med nya belägg och gjorde
4 hjulsinställning. Bilen gick helt perfekt före vintern och nu detta, det sista jag gjorde var att besikta innan snön.
Har någon något tips? :cry:
Senast redigerad av Jonne den tor mar 15, 2007 23:27, redigerad totalt 1 gånger.
LEV SNABBARE !
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av n_brio1 »

ja kör också med Hotchkins krängningshämmare med Metal link ends och har ett lite klonkande ljud som ja konstaterat att de kommer från fram ifrån någonstans, spelar ingen roll om man kör sakta eller fort..

ja skulle också villa veta vad det är
V1E
Nykomling
Nykomling

Inlägg av V1E »

Hej

Jag har bara erfarenhet av C4 men hade också ett glappande ljud i fram och fann att tidigare ägare inte satt dit klammrarna som gör att de båda ok delarna inte kan skramla mot varandra. Vet inte om det sitter liknande klammrar på C5.
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Har jobbat vidare med mitt missljud.
Nu har jag använt fettspruta i niplarna på "metal link ends" runt om men det hjälpte inte så dom kan man utesluta.
Har även provdragit varenda bult i hjulhuset men inget löst.
Lyckades tillslut framkalla oljudet i stillastående, jag tog i överkant på vänster hjul och skakade bilen i sidled allt jag orkade, då hördes det.
Med lyssningshjälp igen så var det fortfarande svårt att lokalisera men antingen så är det båda sidorna eller mitt under så jag vet inte om det kan vara något med styrningen. I mitten långt ner finns ju inte så mycket annat men det känns INTE konstigt när man kör, det bara låter.
Hoppas på att komma in över en grop så man kan stå under och lyssna medans man ruskar i sidled för hjulen måste vara i backen.
Riktigt skumt detta. :evil:
LEV SNABBARE !
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av n_brio1 »

ja har heller inte hittat något när ja letat så om du hittar det så måste! du säga va det var...
Jonne
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Jonne »

Nu har jag hittat det!!! :D
Det var muttrarna till Metal link ends, dom måste ha släppt eller satt sig.
När man stod under bilen så märkte man ett glapp på övre mutter i höger fram. Kollade då alla och samtliga gick att dra varierande mycket, men höger fram var värst säkert 2 varv.
Dom går rätt trögt så när jag hissade upp bilen utan hjul så verkade allt sitta.men med belastning så märktes det.
Hoppas det hjälper dig med. :)
LEV SNABBARE !
n_brio1
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av n_brio1 »

de ska ja kolla när ja får mina nya skivor och dämpare!!
tack så mycker hoppas att det är de som låter på min oxo!!
Skriv svar