Sida 1 av 1
Fjärrlåset slutat fungera?
Postat: tor mar 15, 2007 22:39
av Thommie
Har nu bytt startbatteriet i bilen.. bilen har varit ståendes nu över vintern så det blev urladdat o blev inte bra igen. Har nu ett annat bekymmer, nu funkar inte fjärrlåset, bytte batteriet i dosan.. men lika dött! Likaså så har Anitispinn och ABS-lampan börjat lysa..
Antispinnet fungerar inte när man åker vanligt, men när jag t.ex. ska bromsa upp den så vill den inte helt plötsligt..?
Nån som kan ha en idè om vad det kan vara?
Postat: tor mar 15, 2007 23:28
av Grönbladh
Och det hjälper inte med att ominstallera fjärrkontrollen? (Train FOB)
Postat: fre mar 16, 2007 0:40
av goa2head
Grönbladh skrev:Och det hjälper inte med att ominstallera fjärrkontrollen? (Train FOB)
Hur gör man det? har samma strul... helt dött
Postat: fre mar 16, 2007 9:26
av glider
goa2head skrev:Grönbladh skrev:Och det hjälper inte med att ominstallera fjärrkontrollen? (Train FOB)
Hur gör man det? har samma strul... helt dött
Prova först med att hålla in LOCK+UNLOCK samtidigt i ca 10 sekunder, om bilen känner igen fjärren så tutar den till och allt ska vara grönt.
Om inte det funkar så ska detta vara den kompletta proceduren:
Matching Transmitter(s) to Your Vehicle
Each remote keyless entry transmitter is coded to prevent another transmitter from unlocking your vehicle.
If a transmitter is lost or stolen, a replacement can be purchased through your dealer. Remember to bring any remaining transmitters with you when you go to your dealer. When the dealer matches the replacement transmitter to your vehicle, any remaining transmitters must also be matched. Once your dealer has coded the new transmitter, the lost transmitter will not unlock your vehicle. Each vehicle can have a maximum of three transmitters matched to it.
To match transmitters to your vehicle:
1. Turn the ignition key to ON.
2. Clear any warning messages on the Driver Information Center (DIC) by pressing the RESET button.
3. Press the OPTIONS button on the DIC several times until the blank page is displayed, then press and hold the RESET button for two seconds.
4. When the message FOB TRAINING is displayed, press the RESET button once. The message HOLD LK + UNLK 1ST FOB in the DIC will be displayed.
5. Press and hold the lock and unlock buttons on the first transmitter simultaneously for five seconds.
6. When a transmitter is learned (matched), the DIC will display FOB LEARNED and then prompt you to learn the second transmitter.
7. Repeat Steps 5 and 6 for the third transmitter.
8. Remove the key from the ignition.
The programming mode will shut off if any of following
has occurred:
You don’t program any transmitters for two minutes.
You take the key out of the ignition.
You have programmed three transmitters.
mvh
Postat: fre mar 16, 2007 11:46
av Thommie
Okej, tackar!
Ska gå ut o kolla på det där sen.. återkommer med besked hur de gått.
Postat: fre mar 16, 2007 15:10
av Thommie
Sådär.. det gick smidigt o bra, nu fungerar de igen! Tackar för den hjälpen.
Ingen som har nån idè om mitt antispin?
Postat: fre mar 16, 2007 22:09
av vette.se
Thommie skrev:Sådär.. det gick smidigt o bra, nu fungerar de igen! Tackar för den hjälpen.
Ingen som har nån idè om mitt antispin?
Kolla dina felkoder, de brukar vara ganska informativa när det gäller ABS och Antispin. Se
http://www.c5forum.com/ayc/dtcdic.php för info om hur du gör.
Posta koderna här så får du säkerligen snabbt svar.
Postat: sön mar 18, 2007 22:30
av Thommie
Fick fram den här felkoden: 28 TCS C1255 C
Vad innebär den.. är inte alltför vass på engelska

Postat: mån mar 19, 2007 8:17
av vette.se
Thommie skrev:Fick fram den här felkoden: 28 TCS C1255 C
Vad innebär den.. är inte alltför vass på engelska

Låter inte bra ...... DTC C1255 EBTCM Internal Malfunction
Att det står 'C' efter innbär att det är Current dvs det är fel just nu, hade det stått ett 'H' så hade det varit History dvs något som hänt tidigare men som inte är fel just nu och du kunde då ha provat att nollställa koden och se om den kommer tillbaks.
C1255 är ett internt fel i Traction Control Modulen(sitter på ABS enheten), enligt servicemanualen så finns bara två möjligheter, (koppla ur batteriet först) 1. Ta ur kontakten till TCS modulen och kontrollera alla kontaktstift i själva modulen och i kablaget, gör rent med kontaktrengöringsspray. Koppla in igen och testa. Hjälper det inte så är det bara att byta ut modulen.
Det borde även finnas två andra felkoder som ska sättas när du får C1255, kan du kontrollera igen ?
Postat: mån mar 19, 2007 10:46
av Thommie
Ska undersöka de där när jag kommer hem från jobbet.. är en sån där modul dyr om det nu skulle vara den?
Ska serva bilen på onsdag.. kanske dom får lösa bekymret.. återkommer senare under dagen.
Postat: mån mar 19, 2007 17:57
av Thommie
Har nu kollat upp felkoderna igen, när systemet kördes så var den enda koden som visades: 28 TCS C1255 H C
Men när jag reseta den så kom 28 TCS C1255 C upp.
Postat: mån mar 19, 2007 19:21
av gibson
Det finns några anledningar till att koden kommer upp förutom att själva modulen är trasig,jag har för mig att en av dom har med batteriet att göra och en annan med hjul hastighets sensorerna.
Man kan se detta med GM,s TECH 2,då man även får upp en följdkod på den som hänvisar till vilket fel det är.
Be verkstan kolla när du lämnar in bilen på service.
Kolla så att jorden till batteriet är ok och att säkringen till EBTCM är ok först.
Postat: mån mar 19, 2007 21:57
av goa2head
glider skrev:
To match transmitters to your vehicle:
1. Turn the ignition key to ON.
2. Clear any warning messages on the Driver Information Center (DIC) by pressing the RESET button.
3. Press the OPTIONS button on the DIC several times until the blank page is displayed, then press and hold the RESET button for two seconds.
4. When the message FOB TRAINING is displayed, press the RESET button once. The message HOLD LK + UNLK 1ST FOB in the DIC will be displayed.
5. Press and hold the lock and unlock buttons on the first transmitter simultaneously for five seconds.
6. When a transmitter is learned (matched), the DIC will display FOB LEARNED and then prompt you to learn the second transmitter.
7. Repeat Steps 5 and 6 for the third transmitter.
8. Remove the key from the ignition.
mvh
Fungerade kanon!!! En huvudvärk mindre:) Tack!!
Postat: mån mar 19, 2007 22:51
av LW
Thommie skrev:Har nu kollat upp felkoderna igen, när systemet kördes så var den enda koden som visades: 28 TCS C1255 H C
Men när jag reseta den så kom 28 TCS C1255 C upp.
DTC C1255 or C1256
Circuit Description
This DTC identifies a malfunction within the electronic brake control module (EBCM).
Conditions for Running the DTC
The ABS conditions and the braking conditions are normal.
Conditions for Setting the DTC
An internal EBCM malfunction exists.
Action Taken When the DTC Sets
C1255
If equipped, the following actions occur:
The EBCM disables the DRP/ABS/TCS/VSES for the duration of the ignition cycle.
The ABS indicator turns ON.
The Traction Control and Active Handling indicator turns ON.
The red Brake warning indicator turns ON.
The DIC displays the following messages:
Service ABS
Service Traction System
Service Active Handling
The EBCM will also set DTC C1248.
For some DTC C1255xx, the EBCM disables the variable effort steering (VES) for the duration of the ignition cycle.
C1256
The ABS remains functional.
The ABS indicator remains OFF.
Conditions for Clearing the DTC
The condition for the DTC is no longer present and the DTC is cleared with a scan tool.
The EBCM automatically clears the history DTC when a current DTC is not detected in 100 consecutive drive cycles.
Diagnostic Aids
The scan tool displays 2 additional characters after the DTC. Take note of the 2 character code and any other DTCs that are set. The 2 character code is an engineering aid used in order to determine the cause of the internal malfunction.
When the scan tool displays DTC C1255m3, the EBCM has not been programmed. Perform the setup procedure for the EBCM.
1.The ABS Diagnostic System Check is an organized approach to identify problems associated with the EBCM. This check must be the starting point for any EBCM complaint, and will direct you to the next logical step in diagnosing the complaint. The EBCM is a very reliable component and is not likely the cause of the malfunction. Most system complaints are linked to faulty wiring, connectors, and occasionally to components. Understanding the ABS system and using the tables correctly will reduce diagnostic time and prevent unnecessary parts replacement
2Install a scan tool.
Turn ON the ignition, with the engine OFF.
Use the scan tool in order to clear the DTCs.
With the scan tool, perform the Automated Test.
Med andra ord kontakta någon med scantools tex vette.se
3.Replace the EBCM.
Postat: tis mar 20, 2007 11:36
av Thommie
Jag pratade med dom på verkstan, och jag överlämnar problemet till dom. Får se vad som är fel då osv.
Tackar så mycket för allt visat intresse.. återkommer med mer info om de där.
Postat: ons mar 21, 2007 13:47
av Thommie
Jahaja.. det visa sig att modulen, EBTCM var trasig.. suck... men det måste ju fungera

Så det blir väl till o beställa en ny. Inte bara att serva hehe

Re: Fjärrlåset slutat fungera?
Postat: ons apr 08, 2009 22:34
av fotograf2
Hur gick det, jag får också felkod 1255 fick du byta hela ebtcm eller bara ebcm.
Jag vet att det är länge sedan, men du kanske kommer ihåg detta
Re:
Postat: tor apr 09, 2009 9:19
av puramuk
Thommie skrev:Jahaja.. det visa sig att modulen, EBTCM var trasig.. suck... men det måste ju fungera

Så det blir väl till o beställa en ny. Inte bara att serva hehe

Hej en ny sån e nog ganska dyr kolla med absfixer.com istället där lämnade jag min, kostar 150$ om jag minns rätt....(och enligt dom så sätter dom i bättre grejer i den än orginal.)
/anders
Re: Fjärrlåset slutat fungera?
Postat: tor apr 09, 2009 18:30
av logarytm
Lånar tråden lite, som ny corvette ägare har jag några frågor och just fjärrjlåset.
1. Riktar ni dosan mot något speciellt ställe när ni programerar den ?
2. Hur långt ifrån bilen kan ni stå för att låsa upp dörrarna ?
3. Vad för batterie ska det va i dosan ?
Mvh David