Bromsar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Bromsar

Inlägg av sh454 »

Hej!
Är det någon på forumet som har konverterat till power brakes????????? :roll:

Stefan
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Nix....men bilen jag köpte i usa bad jag dom göra det på...så nu när bilen kommer hem så ska det va bromsservo på den...dom tog om jag inte miss minner mej 475 dollar för det.....det tycker jag va ett nice...price
blir väl runt 3500:-
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

inte det men jag har bytt till wilwood ok fram så slipper man dom läckande originalbromsarna där iaf
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Konverterat, Ja det har jag gjort 2 ggr.

Inlägg av Mr SIXPACK »

Jag har gjort det på bägge mina gamla Corvetter (-69:or).


//Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Bra! :lol: :lol:
Då ringer jag snart.

HejHopp
Stefan
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har fått tips om att inte sätta i bromsservo... Ska va bättre utan :roll:
Vad tycker ni som kört bägge?
SmokeyHooker
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 19
Blev medlem: tis jan 03, 2006 20:22
Ort: Påryd

Inlägg av SmokeyHooker »

Kan någon beskriva hur ni gjorde när ni byggde om till powerbrakes. Vilka delar mm.
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Det finns ju färdiga kitt att köpa.Problemet är väl att få plats med original servoburk tillsammans med big block och höga ventilkåpor.Jag skulle villa ha en burk med mindre diameter,
Stefan
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

frisk skrev:Har fått tips om att inte sätta i bromsservo... Ska va bättre utan :roll:
Vad tycker ni som kört bägge?
Detta måste utderas :? Man vill ju inte göra nåt onödigt jobb,det kostar ju några kronor också
Stefan
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

sh454 skrev:Det finns ju färdiga kitt att köpa.Problemet är väl att få plats med original servoburk tillsammans med big block och höga ventilkåpor.Jag skulle villa ha en burk med mindre diameter,
Stefan
Om man inte är ett orginalfreek så finns det bromsservon som passar bättre men som inte är corvette-servo... tex amazon som har en avlång smal historia och lär inte kosta många kronor. Finns säkert andra modeller :wink:
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Har också konverterat till servo, och för mig blev det STOR skillnad. Utan servo, garanterat låsningsfritt om du inte använde domkraft att bromsa med. När jag besiktigade bilen så tog de fram retardationsmätaren för att se om den bromsade alls, klarade mig precis men bilen var livsfarlig att köra. Hände inget alls när man bromsade. Byggde om den för fyra år sedan, bytte huvudbromscylinder, monterade servoklocka och böjde om ett par bromsrör, samt fräscha ok.
Enda problemet var som alla vet det fantastiskt stora utrymmet under instrumentbrädan. Skulle jag göra det idag så skulle jag nog plocka bort instrumentbrädan för att komma åt lättare. Nästa gång jag besiktigade (nu med servo) så berömde besiktningskillen bromsarna flera gånger. Så mitt råd är: Bygg om 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Men jag kan ju låsa mina bromsar utan större problem :roll:
Menar du att jag e stark?? :lol:
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Ja antingen det ! :roll:
Eller så var kanske min huvudbromscylinder och mina främre ok inte de bästa för jag bytte ju dem samtidigt som jag konverterade. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Jag har bilen nerplockad så nu är det läge om man ska göra det.Använde du original servo burk och bromscylinder? Nåt speciellt att tänka på? :roll:

Stefan



Har också konverterat till servo, och för mig blev det STOR skillnad. Utan servo, garanterat låsningsfritt om du inte använde domkraft att bromsa med. När jag besiktigade bilen så tog de fram retardationsmätaren för att se om den bromsade alls, klarade mig precis men bilen var livsfarlig att köra. Hände inget alls när man bromsade. Byggde om den för fyra år sedan, bytte huvudbromscylinder, monterade servoklocka och böjde om ett par bromsrör, samt fräscha ok.
Enda problemet var som alla vet det fantastiskt stora utrymmet under instrumentbrädan. Skulle jag göra det idag så skulle jag nog plocka bort instrumentbrädan för att komma åt lättare. Nästa gång jag besiktigade (nu med servo) så berömde besiktningskillen bromsarna flera gånger. Så mitt råd är: Bygg om 8)[/quote]
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Jag använde originaldelar. Fick göra nya skruvhål i torpedväggen för servoklockan har 4 skuvar medan bromscylindern har 2. Fick också göra en liten adapter-förlängnining till "stötstången" som går från pedalen in i servot och så fick jag böja om 2 st bromsrör från huvudcylindern till fördelningsblocken, eftersom huvudcylindern kommer längre fram. Finns ju färdiga att köpa också.
Det är en särskild huvudcylinder till servobromsar också.
Den lilla "adaptern" är inte säkert att du behöver, jag gjorde bara 2 nya hål då det var så trångt, så mitt servo sitter inte riktigt centrerat i det befintliga hålet för "stötstången", det hammnade lite högre och då räckte inte längden på "stötstången" riktigt till.
Du måste lufta den nya huvudcylindern innan du monterar den i bilen men det vet du väl redan. Annars är det inga konstigheter. Lycka till!8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ingen som har testat att montera ett hydraliskt bromsservo?
http://www.hydratechbraking.com/
Kasta inte bäver i trähus.
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Det där var ju klart intressant,då slipper man den fula servoburken. Visst f-n har ju ingen servostyrning heller :roll: :roll:.Det är säkert värt att fnula dit en servopump

Stefan
Skriv svar