Sida 1 av 1
Olje byte automatlåda
Postat: lör mar 17, 2007 20:53
av Peter sp2000
Tänkte byta olja i växellådan på nin -92.
Så min fråga är om det finns någon avtapnings plug i botten på lådan eller
låssar man på anslutningen till oljekylet och låter turbinen pumpa ut oljan
samtidigt som man häller på ny olja.
Fråga 2.Hur många liter olja rymmer det och är det någon speciel olja
eller går det lika bra med samma olja som är avsedd för tex volvos automatlådor?
Tack på förhand!'
MVH Peter GBG
Postat: sön mar 18, 2007 0:06
av MickeW
Om ingen satt dit avtappningsplugg finns det ingen.
Man får lossa hela tråget...söligt kan det bli.
Sen får man fylla på lika mycket man tappat ur och kolla nivån efter varmkörning.
Enl. boken igen, Automat.
"Drain and refill" 4,7L
"Overhaul" 10,6L
Recheck after refill.
"Manual Overhaul" 2,1L
Olja: Automat Dexron IIE
Manual: SAE 5W-30 (GM PArt nr 1052931) or equivalent.
mvh
MickeW
www.corvetten.com
Oljebyte
Postat: sön mar 18, 2007 13:23
av Ingo
Kladdigt o vidrigt som sagt.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.
Re: Oljebyte
Postat: sön mar 18, 2007 18:33
av Peter sp2000
[quote="Ingo"]Kladdigt o vidrigt som sagt.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.[/quote
Är det besvärligt att byta olje filter i lådan?
Har ej gjort det på någon annan bil,har bara bytt olja genom att pumpa ur
den och fyllt på eftersom.
MVH Peter
Re: Oljebyte
Postat: sön mar 18, 2007 21:32
av alberto.becker
Peter sp2000 skrev:Ingo skrev:Kladdigt o vidrigt som sagt.
Man bör ju byta filter ,åtminstone första gången man byter olja,för firmor suger i princip alltid ur oljan(man förstår dom).
Men kolla hur oljan luktar och färgskillnad mot ny olja är ett bra tips.
normal körning pratar man om ca 4000 mil i bytesintervall,men en vettelåda kan ju få lite stryk så kanske annan var säsong är lämpligt om man är seriös. Att fylla i den tappade oljan i en dunk ,och sedan fylla i motsvarande mängd i en likadan dunk är ett bra tips för att återfylla rätt mängd.
Har man bytt filter och inget hänt räcker det att suga ur oljan nästa oljebyte.
Dexron2 börjar försvinna ,men 3an ska ju fungera minst lika bra.[/quote
Är det besvärligt att byta olje filter i lådan?
Har ej gjort det på någon annan bil,har bara bytt olja genom att pumpa ur
den och fyllt på eftersom.
Absolut inga konstigheter att byta filter och Dextron 3 funkar utan problem.
// A/B
MVH Peter
Filter
Postat: mån mar 19, 2007 9:39
av Ingo
Enda problemet med att byta filter är att du måste ner med tråget.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.
Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.
När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
Re: Filter
Postat: mån mar 19, 2007 11:52
av mrv8
Ingo skrev:Enda problemet med att byta filter är att du måste ner med tråget.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.
Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.
När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
Tack för tipset.
Smart sätt att slippa ha en packning som går sönder och allt möjligt varje gång man ska byta olja.
Mvh
MrV8
Re: Filter
Postat: tis mar 20, 2007 8:15
av alberto.becker
Ingo skrev:Enda problemet med att byta filter är att du måste ner med tråget.
Sedan bör du byta packning ,och vara noga så du drar trågbultarna jämnt och lagom hårt.
Inte direkt svårt men rätt mycket skruvning,speciellt på cabbarna, och kladdigt.
Fuskar man börjar det läka olja så då är det bara att göra om.
När vi bytt olja proffessionelt på vissa dumprar med samma idiot system utan plugg,så rengjörde vi tråget rejält (fettfritt) och sedan tog vi en ny packning och limmade fast den på tråget,med antingen kraftigt packningsklister eller till och med kontaktlim.
På andra ytan(tätytan mot lådan) smetade vi in rejält med vaselin .
Då var det bara att släppa ner tråget,och samma packaning gick att återvända många gåner.
Undrar bara en sak, vad har cabben med oljetråget på automat lådan att göra? sitter det mera saker ivägen eller vad?
// A:B
Postat: tis mar 20, 2007 10:24
av MickeW
Antar att det sitter ett kryss stag under bilen, det är säkert ivägen?
Cabbarna har väl det för att stadga upp bilen.
automat
Postat: tis mar 20, 2007 10:28
av Ingo
MickeW skrev:Antar att det sitter ett kryss stag under bilen, det är säkert ivägen?
Cabbarna har väl det för att stadga upp bilen.
Jepp!!!,med en massa aluminiumblock och skruvar att hålla reda på