Sida 1 av 1

Skillnad på en "vanlig" och en Z06??

Postat: mån mar 26, 2007 8:42
av mohlin
Jag funderar på en C5 runt 02-03.
Vad är det för skillnad på en Z06 och en "vanlig"?
Hur ser man om det är en äkta Z06?

Re: Skillnad på en "vanlig" och en Z06??

Postat: mån mar 26, 2007 20:06
av LW
mohlin skrev:Jag funderar på en C5 runt 02-03.
Vad är det för skillnad på en Z06 och en "vanlig"?
Hur ser man om det är en äkta Z06?
Vin koden säger mycket, http://www.gmgoodwrench.com/gmgoodwrenc ... NCARDS.pdf

Kolla även motornr..

+ Z06 kaross.. kolla på GMs sidor.

Postat: mån mar 26, 2007 20:08
av mohlin
Men VAD skiljer dem?

Postat: mån mar 26, 2007 22:55
av LW
mohlin skrev:Men VAD skiljer dem?
Ex:
2001 Chevrolet Corvette Base Coupe Performance
-5,665 cc 5.7 liters 8 V front engine with 99 mm bore, 92 mm stroke, 10.1 compression ratio, overhead valve and two valves per cylinder
-Premium unleaded fuel
-Fuel economy EPA highway (l/100km): 9
-Multi-point injection fuel system
-Main 70 liter premium unleaded fuel tank
-Power: SAE and 261 kW , 350 HP @ 5,600 rpm; 360 ft lb , 488 Nm @ 4,400 rpm

2001 Chevrolet Corvette Base Coupe Handling
-ABS
-Four disc brakes including four ventilated discs
-Electronic traction control via ABS & engine management
-Immobilizer
-Limited slip differential
-Stability control
-Wishbone front and rear suspension with stabilizer bar independent with leaf springs


Ex:2001 Chevrolet Corvette Z06 Coupe Performance
-5,665 cc 5.7 liters 8 V front engine with 99 mm bore, 92 mm stroke, 10.1 compression ratio, overhead valve and two valves per cylinder
-Premium unleaded fuel
-Fuel economy EPA highway (l/100km): 8.4
-Multi-point injection fuel system
-Main 70 liter premium unleaded fuel tank
-Power: SAE and 287 kW , 385 HP @ 6,000 rpm; 385 ft lb , 522 Nm @ 4,800 rpm

2001 Chevrolet Corvette Z06 Coupe Handling
-ABS
-Four disc brakes including four ventilated discs
-Electronic traction control via ABS & engine management
-Immobilizer
-Limited slip differential
-Responsive suspension
-Stability control
-Wishbone front and rear suspension with stabilizer bar independent with leaf springs

m.m.... :wink:

Postat: tis mar 27, 2007 7:26
av mohlin
Tackar!
Det betyder att Z06 är värd de där extra slantarna..

Postat: tis mar 27, 2007 23:26
av ace67
Sedan är det skillnad på 2001 till 2002 , 2001 hade enbart 385 hp :-) 2002 hade 405 + en hel del andra förändringar.

New for 2002 Z06

LS6 engine (Z06 model) receives 20 horsepower increase, to 405 hp, and receives 15 foot pounds more torque for a total of 400 lbs. ft. of torque
Pre-cat deletion
Revised rear shock valving
Aluminum front and rear stabilizer bar links
Aluminum transmission cooler case
Magnesium wheels no longer available (coupe and convertible)
Z06 wheels are now cast aluminum, not forged aluminum
Head-Up Display (HUD) now standard
Cam/Valve/Spring change
Electron Blue exterior color

Model Lineup Engine Transmission
Coupe 5.7-liter V8 w/ 4-speed automatic (S) 350 hp (LS1) 6-speed manual (O)
Convertible 5.7-liter V8 w/ 4-speed automatic (S) 350 hp (LS1) 6-speed manual (O)
Z06e 5.7-liter V8 w/ 6-speed manual 405 hp (LS6)

Postat: tor mar 29, 2007 22:45
av kuggen
är det verkligen det. mappa om för 4000:- så har 405 häst. i övrigt.... fråga nån som verkligen kört båda

Postat: tor mar 29, 2007 23:32
av ace67
Finns mycket info. på corvetteforum i US om skillnaderna så ...... men visst kan man köpa en 01 om man vill, ska man ändå trimma spelar det mindre roll. Och jag vet hur en 02'a går och det räcker inte för mig så en 01 är helt ulesluten då har jag ändå 400 rwhp utan gas och 520 med .....antar att du har en 01'a ;-)
kuggen skrev:är det verkligen det. mappa om för 4000:- så har 405 häst. i övrigt.... fråga nån som verkligen kört båda

Postat: sön apr 01, 2007 9:37
av Bobrob
mohlin skrev:Men VAD skiljer dem?
Här kommer lite direkt ur minnet - C5 Z06 (jämfört med en vanlig C5 coupé) har bl.a.:

- Lägre vikt cirka 65 kg
- Hardtop (annat utseende) - ej avtagbar - ger 10% styvare chassi
- Fälgbredden är en tum bredare fram och bak - lättare smidda alu
- Motoreffekten 385-405 hk
- Hårdare fjädrar och kraftigare krängningshämmare
- 6-växlad låda - M12 kraftigare än vanliga M6
- Mer avancerad funktion i anti-spinnsystemet (Competition Mode)
- Avgassystem i titan, som låter gott

Min har dessutom:
- VaraRam kalluftsystem monterat - känns som +30-40 hk
- Elite - Tunnel Reinforcement Plate med extra vämeisolering - ökar styvheten ytterligare

Slutstats: Går otroligt stabilt på vägen - och på bana - i standardutförande. Effekten bl.a. beroende på lägre vikt - tjänstevikt 1500 kg - fullt tillräcklig för de flesta på vanliga vägar. Vågar knappt varva ut fullt på 3'an på vanliga vägar! På bana eller strippen kan man alltid behöva lite mer.

Jag kan definitivt rekommendera en Z06 - den är förberedd för riktigt hård körning!

Postat: fre apr 27, 2007 22:37
av TJ
Ähh, Z06 är snabbare men Coupé är snyggare :-) :)

Ytterligare onödiga fakta

Postat: fre apr 27, 2007 22:56
av Bengt
Faktum är att z06 är långsammare - högre luftmotstånd...

Postat: lör apr 28, 2007 20:28
av TJ
Är det så? Jag trodde att Z06 har lite mer hästar... än coupé :-)

Postat: sön apr 29, 2007 0:16
av Bengt
Sämre aerodynamik och annan utväxling. Skall man slå hastighetsrekord får man skaffa en coupé.

Re: Ytterligare onödiga fakta

Postat: sön apr 29, 2007 7:30
av Bobrob
Bengt skrev:Faktum är att z06 är långsammare - högre luftmotstånd...
En sanning med viss modifikation!

Växellådan/diffen har lägre utväxling - 3an max cirka 160 km/tim vid varvstopp mot cirka 180 med vanlig C5 - resultatet innebär mycket bättre driv när man åker på bana eller strippen. Z06an är mycket snabbare än coupen på dessa - bl.a. också beroende på bättre väghållning!!! Toppfarten är lägre beroende dels på lägre utväxling och något sämre aerodynamik.