Vatten temp
Vatten temp
Hej
Jag har en lite fråga. Varför ligger corvetten så högt upp i vatten, oljetemp?? Jag är ju bara van efter att vattentempen ligger runt eller strax över 90 grader, första gången blir man bra nervös att bilen ska koka. Jag har läst runt på andra trådar och lärt mig mycket, men dock ej varför dom ligger så högt.
mvh
henke
Jag har en lite fråga. Varför ligger corvetten så högt upp i vatten, oljetemp?? Jag är ju bara van efter att vattentempen ligger runt eller strax över 90 grader, första gången blir man bra nervös att bilen ska koka. Jag har läst runt på andra trådar och lärt mig mycket, men dock ej varför dom ligger så högt.
mvh
henke
Köra på breen är karigt. C4 cab -89.
har jag fattat rätt, att det är så varma avgaser så vatten tempen stiger också, Kan man göra något så att den sjunker lite i temp, Annan termostat, kyl, har sett att det finns lite produkter som man kan hälla i kylsystemet, Eller är det bara att gilla läget och köra bara.
mvh
henke
mvh
henke
ligger runt 106, 107 grader vid långsam körning i stan, vad jag har förstått så är det normalt, om man byter termostat hur mycket sämre blir avgasvärden, är det besiktningsbart, det skulle tydligen vara en annan termostat på förgasarbilar typ 82 grader.
vid landsvägskörning en bit under 100 grader.
Det går inte att fixa så att elfläkten går igång tidigare, kanske runt 100.
Hur är c5:orna, ligger dom på samma värde som c4:orna???
mvh
henke
vid landsvägskörning en bit under 100 grader.
Det går inte att fixa så att elfläkten går igång tidigare, kanske runt 100.
Hur är c5:orna, ligger dom på samma värde som c4:orna???
mvh
henke
läs av eller hämta orginalchip-fil på nätet.
hämta hem tunerpro + definitionsfil till chippet
ändra under konstanter i tunerpro
spara ny chip-fil
bränn/programmera nytt chip
byt ut det gamla
Visst har du en -89 ? med automat ?
utrustning för chip o sånt hittar du på moates.net
Termostaterna debatteras mycket ofta på dom amerikanska saiterna med
blandade åsikter.
Ett annat problem som händer när fläktarna går mer på tomgång är att generatorn belastas mer på tomgång och den är redan plågad från början.
Pelle
-90cab
hämta hem tunerpro + definitionsfil till chippet
ändra under konstanter i tunerpro
spara ny chip-fil
bränn/programmera nytt chip
byt ut det gamla
Visst har du en -89 ? med automat ?
utrustning för chip o sånt hittar du på moates.net
Termostaterna debatteras mycket ofta på dom amerikanska saiterna med
blandade åsikter.
Ett annat problem som händer när fläktarna går mer på tomgång är att generatorn belastas mer på tomgång och den är redan plågad från början.
Pelle
-90cab
Har inte corvetten en fan switch i toppen som F-bodies? till fläkt nr2.
I chippet kan man dock styra bägge fläktarna på f-bodyn oxå men det kräver omkoppling av fläkt vs ecm........Kanske funkar det på vetten från fabrik?
Vill man att bilen skall gå svalare på tomgång kan man ändra lite i mappen, går kanske inte lika jämt och fin men den går svalare.....
I chippet kan man dock styra bägge fläktarna på f-bodyn oxå men det kräver omkoppling av fläkt vs ecm........Kanske funkar det på vetten från fabrik?
Vill man att bilen skall gå svalare på tomgång kan man ändra lite i mappen, går kanske inte lika jämt och fin men den går svalare.....
Hmmm..M Nordin skrev:madcow: du har val L98? följ den feta slangen från kylaren och skall skåda ljuset (eller termostaten) - sitter i "insugslocket" eller base plate på TPI språk.
MN
edit: om du inte ändrar fläktstyrningen kommer bilen gå precis lika varmt som förut i stadstrafik! Svalare bara på landsvägen...
L98 - Japp....
Antar att man får peta bort luftslangen... Den skymmer ju det mesta..
Och fläktstyrningen antar jag att man ändrar elektroniskt ?
Kabel - dator..... Eller ?
Jag lödde in en kontaktlist på varje sida men man kan använda en zif sockel eller en memcal adapter om man vill.
Var rädd om memcal delen.(sitter utmed prom:en)
Kolla vilka fyra bokstäver som står på klisterlappen uppe på chippet om du inte vill hitta orginal .bin till din bil.
Jag gissar på ARAP.
Angående SA (spark advance) så tror jag även att min är väldigt våldsam.
Kanske GM försökte krama ut det lilla sista ur tuningen innan L98:ans slut.
En scanning är nog inte så dumt eftersom det verkar som om dessa bilar har väldigt små marginaler i ecm.
Dåligt skick på tändning och täta katalysatorer m.m är förmodligen ingen höjdare.
Pelle
-90 cab
Var rädd om memcal delen.(sitter utmed prom:en)
Kolla vilka fyra bokstäver som står på klisterlappen uppe på chippet om du inte vill hitta orginal .bin till din bil.
Jag gissar på ARAP.
Angående SA (spark advance) så tror jag även att min är väldigt våldsam.
Kanske GM försökte krama ut det lilla sista ur tuningen innan L98:ans slut.
En scanning är nog inte så dumt eftersom det verkar som om dessa bilar har väldigt små marginaler i ecm.
Dåligt skick på tändning och täta katalysatorer m.m är förmodligen ingen höjdare.
Pelle
-90 cab