Sida 1 av 1
startmotor-bästa lösningen?
Postat: tis mar 27, 2007 18:52
av Nicke454
Hej!
Min corre vill inte starta när startmotorn blivit varm.
Jag har lindat den med värmeband, det blev lite bättre men inte helt bra.
Vad är bästa lösningen på detta problem?
Annars är jag glad för den gick egenom besiktningen idag.
Mitt andra problem är att motorn blir varm om bilen står stilla.
Jag har två fläktar (2000cfm, 3000cfm), när jag kör så är det inga problem med värmen.
Antar att det blir en ny kylare.
Ha det fint i solen/nicke454
Postat: tis mar 27, 2007 19:03
av Peter
Ang startmotorn så finns det väll inget annat att göra än att skaka fram en Ministarter om du åker med headers.
Gällande din motortemp så kolla att tändningen står som den ska.
Postat: tis mar 27, 2007 19:44
av frisk
Har själv bytt givarna till kylsystemet precis och slängt bort fläktkåpan och satt ditt 2 nya dyra fläktar och motorn har aldrig varit så kall

Oavsett om jag står still eller kör. Ministarter e bästa lösningen som Peter säger

Postat: ons mar 28, 2007 9:43
av Nicke454
Så en ministarter klarar värmen bättre en orginalaren då?
Har du originalkylare på din corvette?
Jag blir nog tvungen att köpa en i alu.
Menar ni att tändningen gör att motorn blir varm?
Ministarters???
Postat: ons mar 28, 2007 17:54
av Ralph
Kolla in Powermaster "XS" series 9515 starter.
De fungerar överlägset bra för att solenoiden sitter direkt bakom bendixdrevet och mao pressar direkt på drevet rakt fram utan hävstång.
Jag hade ministarter för dyra pengar men den hade en gummibussning som "lagrade" hävstången mellan solenoid och den mjuknade i värmen. Där är tom originalstartern bättre konstruerad men den saknar vridmomentet.
Ministarters finns i en mängd varianter men denna fungerar garanterat med headers!!
Mvh
Ralph
Postat: ons mar 28, 2007 18:11
av Nicke454
Tack för tippsen, ska kolla upp startmotorn.
Mina värmeproblem visade sig vara att ena el-fläkten hade pajat.
Den hade gått imot och så bran den upp, det konstiga var att säkringen inte gick.
Nu blir det en bira och kolla på Zlattan!
Postat: ons mar 28, 2007 18:12
av frisk
Så en ministarter klarar värmen bättre en orginalaren då?
Svar= Ja!!
Har du originalkylare på din corvette?
Svar= Ja!!
Jag blir nog tvungen att köpa en i alu.
Svar= Nej! Men det e ju bättre med alukylare.
Menar ni att tändningen gör att motorn blir varm?
Svar= Ja och nej! Om kylsystemet funkar bra ska det inte märkas.
Postat: tor mar 29, 2007 14:19
av sunel
Denna starter köpte jag av X-Parts, kanonservice med leverans på två dagar! Lättmonterad och funkar toppen på min 355/375 hk
http://www.x-parts.se/images/1,4kww.jpg
Postat: fre mar 30, 2007 14:35
av Stingray73
Har samma problem med min !
Köpte en Ministarter på X-parts så det är bara att hoppas
att problemet löser sig.
Nu skall bara skiten dit också.
Postat: fre mar 30, 2007 14:49
av Ralph
X-parts har bra priser men köp hellre Power Master 9502/00 i "X" serien som jag skrev tidigare. Dyrare men klart prisvärt!
Den billiga har säkert gummibussningen jag fick problem med. Funkar säkert kanon i 90 fall av 100 men det är de sista 10 tillfällena som räknas, när du verkligen kör så att startern utsätt för hög värme då lägger den av.
Postat: sön apr 01, 2007 8:17
av STINGRAY454
Ralph skrev:X-parts har bra priser men köp hellre Power Master 9502/00 i "X" serien som jag skrev tidigare. Dyrare men klart prisvärt!
Den billiga har säkert gummibussningen jag fick problem med. Funkar säkert kanon i 90 fall av 100 men det är de sista 10 tillfällena som räknas, när du verkligen kör så att startern utsätt för hög värme då lägger den av.
Summit har en jättebillig version med de egenskaperna som är nämnt ovan åxå, + att Summits variant går att vrida in som man vill (Väldigt bra för att passas in mot olika headderstyper etc,).
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Postat: sön apr 01, 2007 9:19
av Målarn59
Ja...jag investerade i den som STINGRAY454 visar från Summit...har varken monterat eller provat den men den verkade prisvärd när jag kollade igenom..och beställde

Postat: sön apr 01, 2007 9:25
av STINGRAY454
Målarn59 skrev:Ja...jag investerade i den som STINGRAY454 visar från Summit...har varken monterat eller provat den men den verkade prisvärd när jag kollade igenom..och beställde

Är hur bra som helst, (Har en annat märke själv iof men tror att det är exakt samma modell & spec ändå, de ändrar nog bara till sina respektive namn på dem). & orkar den dra runt min puffra utan problem alls (Mucho komp) så klarar den nog de flesta andras åxå

.
Re: Ministarters???
Postat: sön apr 01, 2007 10:03
av ornet
Ralph skrev:Kolla in Powermaster "XS" series 9515 starter.
Jag hade ministarter för dyra pengar men den hade en gummibussning som "lagrade" hävstången mellan solenoid och den mjuknade i värmen. Där är tom originalstartern bättre konstruerad men den saknar vridmomentet.
Mvh
Ralph
Kanske jag har fått detta problem med min, är en från JEGS, Pro Starter och den var dyr.
kan bli helt död under en längre tid.
Får införskaffa en värmesköld och testa först
Postat: sön apr 01, 2007 12:27
av mrv8
STINGRAY454 skrev:Målarn59 skrev:Ja...jag investerade i den som STINGRAY454 visar från Summit...har varken monterat eller provat den men den verkade prisvärd när jag kollade igenom..och beställde

Är hur bra som helst, (Har en annat märke själv iof men tror att det är exakt samma modell & spec ändå, de ändrar nog bara till sina respektive namn på dem). & orkar den dra runt min puffra utan problem alls (Mucho komp) så klarar den nog de flesta andras åxå

.
Instämmer helt!
Har en liknande själv med Nippondenso motor. Och den är mycket stark!!!
Sen att man kan vrida upp start motorn och lägga den mot blocket är ju trevligt när det är trångt och mycket avgasrör som ska få plats.
Hade lite problem med den motorn som den sitter på förut ett tag och då vart kablar och start motor glödvarma vid start men start motrn gick ändå.
Kan bara säga att den motorn gick trögt runt väldigt trögt fick dra runt den med spet men staten orka dra runt den.
Sen är det ju Nippondenso typ samma som Toyota och dom flesta här vet nog hur bra hållbarhet Toyotor brukar ha.
Ursäkta min sissta komentar vet att det inte är riktigt okej i ett Corvette forum. Men det är ju bara att konstatera att Toyota och japanerna vet hur man bygger el som håller bra.
Lycka till med valen av start motor.
Mvh
MrV8
Postat: sön apr 01, 2007 13:05
av gbak
Är det en risk att orginal statmotorn inte orkar med högkomp motorer?
(Som den jag håller på att bygga)
Postat: sön apr 01, 2007 15:32
av STINGRAY454
gbak skrev:Är det en risk att orginal statmotorn inte orkar med högkomp motorer?
(Som den jag håller på att bygga)
Det finns viss risk för det, men det är ju bara att köra med orginalisen om det går så länge det går, & sen köpa en sådan som redan sagts här om den inte orkar med sitt nya jobb.
Gjorde själv utav med 2st HP orginalstarters förr (461" med 10,5komp),
den ena var fabriksrenoverad & den andra helt ny, sen köpte jag en superstarter till den motorn istället.
Därmed inte sagt att inte din kan överleva, det vet du ju bara efteråt isf,
Men en sådan som vi länkat till är ju väldigt okänslig mot värme / svinstark + att den drar lite strömming & justerbar monteringposition, så det är ju många plus för lite slantar.
Postat: sön apr 01, 2007 15:49
av gbak
Ok!
Vi får väl se hur länge det håller då.
Startmotor
Postat: ons apr 04, 2007 4:36
av Günter
Hej!
Jag hade samma problem. Hade jag kört så att motorn blev genomvarm så kunde jag få stå mellan 1/2 och en timma innan vetten ville starta igen. Jag fick rådet att byta batteri. Köpte ett Optima "superbatteri". På 2 år har jag inte haft några problem att starta hur varm motorn än är. Och som bekant kan en 427:a bli rätt het. Det är i alla fall lättare att byta batteri än att byta startmotor.
Postat: ons apr 04, 2007 17:48
av ornet
Har också ett optima red top, men icke faen hjälper det

Postat: tor apr 05, 2007 1:04
av TC
Tror många missat bussen ,,
ett mkt vanligt fel är helt enkelt för gammal + kabel från batteri (den tjocka) samt dito jordning ,
gamla koppar kablar oxiderar krafigt inuti med åren och tappar totalt ledar förmågan vid belasning, detta gäller all elektronik och märks speciellt vid högre belastningar, ,, det kan vara skillnade i detta fall !!
har fixat detta på många bilar med detta problem
Tommy C
Postat: tor apr 05, 2007 9:49
av ornet
Bra tips, skall kolla detta

Postat: sön maj 20, 2007 9:06
av claesson
min startmotor har nu gått i flerabitar så det är ju bara att köpa en ny men GUD det finns ju hur många som helst att välja på

Någon som testat startmotorn som STINGRAY 454 Tipsar om. Funderar mest på om den klarar värmen från hedders då det inte verkar finnas rostfria hedders till BB så man kan linda in dom. Tycker den här startern annars ser ganska trevlig ut???
http://store.summitracing.com/partdetai ... w=32&N=700+
bör man köpa till en sköld med eller funkar det bra ändå?
Tänkte sätta på hedders sen i vinter men lika bra och köpa en startmotor som klarar värmen med en gång tänkte jag.
tips mottages gärna
mvh
kabel
Postat: ons jun 13, 2007 12:04
av Nicke454
Hello!
Nu har jag bytt kabeln mellan batteri och startmotor, ska testa om det blir bättre nu. Det var en skada på den gammla kabeln. Om man har tur så funkar det nu.
Ska bara tanka lite innan jag drar iväg.
Mvh/Nicke454