Sida 1 av 1

Startmotorn drar inte runt, fel på tändningsswitchen ?

Postat: fre apr 06, 2007 23:53
av Hagge
Jaha, var å besiktade i onsdags, fick nedslag på handbromsen :evil: , kom hem, stängde av motorn. Öppnade garagedörrarna för att köra ned kärran, tillbaka i bilen för att starta motorn, men då är den bara heldöd. Jag får ström till instrument etc men startmotorn drar inte runt (ny ministarter som har funkat kanon hittills).
Vet att gbak hade probs med tändnings"racket" och trodde till att börja med att jag råkat ur för samma sak. Har nu konstaterat att själva tändningslåset verkar vara OK, nyckeln fjädrar tillbaka efter startförsök och inget kärvar. När bilen hade stått i flera timmar så drog startmotorn runt igen för att sedan vara lika död som innan.
Testade idag igen men startmotorn är fortfarande död vid startförsök.

Misstänker nu att det är strömbrytaren för tändningen som har pajat (den som sitter på rattstången under instrumentpanelen).
Är det ngn som känner igen symptomen och som i sånt fall har bytt strömbrytaren och blev det då bra efter bytet ??

Glad påsk !

//Hagge

Postat: lör apr 07, 2007 9:00
av antos
Jag känner igen det där med "intermitent" funktion. Mitt problem var dålig jordkabel. Ibland drog stratern ibland inte.... Mät och kolla om det är den enkla lösningen som gäller. (Det var jordkabeln mellan ramen och blocket son var dålig)

Postat: lör apr 07, 2007 9:39
av Peter
Kolla först om strömbrytaren(Neutralswitch) har havererat. Har du manuellt så sitter den kopplad till kopplingspedalen och om du har automat så borde den sitta under konsollen,kanske?
Om den inte funkar får startmotorn inge ström men resten funkar.

Postat: lör apr 07, 2007 10:28
av Hagge
Tack för svar ! Ska kolla neutralswitchen spökar, är inte helt otroligt att felet ligger där. Har i vilket fall beställt en ny tändningsswitch, kostade bara 20 USD på Corvette Central.

Återkommer när jag forskat vidare.

//Hagge

Postat: lör apr 07, 2007 13:59
av gbak
I min gamla bil Toyota Celica hade jag nåt liknande problem ibland, vilket visade sig vara en dåligt ansluten kabelsko på batteriet.
Allt funkade utom startmotorn, dvs när strömmen rusade genom batterikablarna så blev det glappkontakt på nåt skummt sätt.
Testa att "gnugga" fast polanslutningarna ordentligt, har du tur så är det ett liknande fel som jag en gång hade.

Tändracklet som jag hade trassel med tidigare märker du knappt av, förutom att du startmotorn inte slår till.
Det är då aluminium sectorn som gått av på mitten.
Du hittar mer info i min gamla tråd.

Postat: sön apr 08, 2007 1:10
av TC

Postat: lör apr 14, 2007 11:32
av Hagge
Jaha, har kollat neutralswitchen och den är OK. Väntar fortfarande på ny tändningsswitch från CorvetteCentral, tror att det är den som är boven i det hela.


//Hagge

Postat: lör maj 05, 2007 20:36
av Hagge
Nu sitter jag fast !

Fick hem den nya switchen i förrgår (tog väldigt lång tid att få den från Corvette Central). Har monterat dit den nya men lik fö...nnat så drar inte startmotorn runt vid start.
Testade att strömmata solenoiden direkt från batteriet och då snurrar startmotorn på hur perfekt som helst..... :shock:

Samtidigt som problemet med startmotorn började så la ventilationsfläkten av. Har kollat den också, funkar med direkt spänningsmatning från batteriet.

All övrig el i bilen fungerar som den ska, även spänning till tändspolen, hur mystiskt som helst !

Efter dessa tester så har jag kommit fram till att jag inte får fram 12V till solenoiden via tändningen, klart konstigt.

Någon som har nån bra idé ???

Efter att ha gått igenom elschemat så verkar det inte heller finnas ngt startrelä utan spänningen till solenoiden matas direkt från batteri till solenoiden via startswitchen.

Ska felsöka vidare, funkar det inte får jag väl göra ngn nödkoppling för att dra runt startern.

//Hagge

Postat: lör maj 05, 2007 21:08
av vett74
du har ju en smältsäkring på kabeln till startmotorn har du kollat den?

Postat: lör maj 05, 2007 22:58
av Hagge
Vett74, OK, men var sitter den i så fall ? Förmodar att du menar en sån säkring som sitter "inbyggd" i ledningen? Den måste i så fall avsäkra ström till solenoiden om jag fattar det rätt ?? Förmodligen även matningen till fläkten eftersom det är ström till fläkt och solenoid som saknas.

Tack för uppslaget, ska testa med lite mer systematisk felsökning imorgon, hittills har jag kört med lite uteslutningsmetod. Ska kolla om jag har spänning för matning före tändningsswitchen, har jag det så vet jag att det finns ett avbrott på vägen efter switchen mot solenoiden.

Och jag som bara hade tänkt trycka på knappen och glida denna sommar......

Nåja, kärran är ju 30 år så helt problemfritt finns ju inte på kartan :?

//Hagge

Postat: lör maj 05, 2007 23:48
av vett74
Sitter på matningsledningen strax innan startmotorn om ja inte minns helt fel

Postat: sön maj 06, 2007 10:23
av Hagge
Vett74, tack, helt korrekt, de sitter där.
Har kollat och båda smältsäkringarna är hela så felet ligger ngn annanstans....
Hade faktiskt hoppats på att en smältsäkring hade gått.

//Hagge, med hela huvet fullt av myror :roll:

Postat: sön maj 06, 2007 11:00
av vett74
har du kollat så jordningen till motorn är hel? kan ju ligga löst,brukar ju bli konstiga fel när jorden är lite glapp

Postat: sön maj 06, 2007 12:40
av antos
Ja, jag sa ju kolla jordningen först. Ibland kan det faktiskt vara de enkla :lol: felen!

Postat: sön maj 06, 2007 13:23
av Hagge
Ska kolla jordningen. Det konstiga är ju att startmotorn drar runt när jag strömmatar solenoiden direkt från batteriet. Borde väl inte funka om jordningen mellan block och ram är dålig ??

Eller tänker jag fel, :roll:

//Hagge

Postat: sön maj 06, 2007 17:10
av antos
Jo du tänker helt rätt :shock: . Men praktiken kan se väldigt märklig ut ibland :? . Jag kom ihåg att när jag mätte på min -75:a med samma problem så hade jag ibland 8 Volt till startmotorn ibland 12 ibland 10 o.s.v. UTAN att någonting hände mellan mätningarna. Jag felsökte hela skiten och hittade inget fel förrän jag kom till jordningen. Bytte mellan batteri och ram samt mellan ram och motor. Sen hände det aldrig någon fler gång. :lol:

Postat: sön maj 06, 2007 18:17
av Hagge
Hej igen boys !

Tack för alla hyggliga tips ! Nu har det löst sig efter att ha rivit isär halva inredningen, helt i onödan desutom :evil:
Nåja man lär sig alltid ngt nytt om vad man inte ska göra...

Felet var säkringen för radion och solenoiden. Jag började från allra första början med att kolla igenom säkringarna, dels visuellt och dels med en "beeper". Alla såg ut att vara hela. Började fatta vad som var fel när jag såg att jag hade kopplat fläkten till originalradions strömmatning (jag gjorde det när jag renoverade inredning och el för ca 3 år sedan).

Med batteriet inkopplat så mätte jag på säkringen för radio/solenoid och konstaterade att på ena sidan glasrörssäkringen kunde jag mäta upp 12V och på den andra sidan 0V (trots att säkringstråden var hel och att "beepern" tjöt när jag ansöt på var sin sida om glasröret.

Köpte ny säkring på Biltema och nu funkar starten eftyer lite justering av den nya tändningsswitchen :D

Varför gjorde jag inte detta från början, dvs mätte spänningen över säkringarna ?? Jo, jag är alltid lite "harig" med att ha spänning på när jag river runt i detta ormbo av kablar. Om man kortsluter två kablar eller jordar på fel ställe av misstag så brinner kabelisoleringen fortare än kvickt och då är det risk för att få såna där bestående elfel, typ det tutar när man slår på blinkersen eller att motorn stannar först då man slår av lysena. Och då är det bara att byta ut hela kabelhärvan för att vara på säkra sidan.

Knäppt, men nu är man på banan igen 8)

Ha det //Hagge

Postat: tis maj 08, 2007 16:18
av Hagge
:D Var och besiktade kärran idag och den gick igenom efter att jag spänt upp handbromsvajern :D

:( Efter allt micklande med elen för att felsöka varför startmotorn inte drog så har båda elfönsterhissarna lagt av, så nu är det bara till att ta fram multimetern igen och leta borttappad ström :(

//Hagge

Postat: tis maj 08, 2007 16:43
av Sandberg
Grattis till besiktningen :lol: :lol:

Postat: fre maj 11, 2007 7:55
av Hagge
Tackar Sandberg, känns klart bra !

HAr fått ordning på elfönsterhissarna också, hade lyckats dra ur kabeln för spänningsmatning till PW-reläet när jag grävde runt i kabelhärvan...

//Hagge