Sida 1 av 1
Broms cylinder
Postat: tis apr 10, 2007 21:14
av BÄCKIS
Tjenixen.
Jag hörde av Biva att man måste ha nivå glas eller genomskinligt lock på bromsolje reservoaren.Stämmer det?
På bilprovningen så var man lite frågande.
Jag skall reg.besiktiga min -74 om fyra veckor.
Någon som vet?
Bäckis
Postat: tis apr 10, 2007 21:57
av frisk
Vad e det för nått?

Postat: tis apr 10, 2007 23:02
av vett74
Finns inte nån c3 som har nivå glas eller genomskinligt lock så det blir nog svårt

Postat: ons apr 11, 2007 0:20
av Korven
Nivåglass med gjenger finnes, du må borre hull i siden av bremseveskebeholderen og gjenge.
I Norge er det krav at du skal kunne sjekke nivået på bremsevesken uten å måtte demontere lokk. Beholderen skal være gjennomsiktig eller ha slike nivåglass.
På vetaranbiler slipper vi heldigvis unna krav om dette + ombygging til eurolys såsant bilen er original. Vår Amcar organisasjon har i årevis arbeidet for vår sak og klart å endre en del av lovverket.
Postat: ons apr 11, 2007 5:57
av BÄCKIS
Vem faan skall man tro på?
Biva som skall se över och testa mina bromsar innan Cadillac Europa utfärdar bromsintyg hävdar att nivåglass på bromscylindern är ett krav som ställs i Europa.
Vad enkelt det vore om man hade en handbok/mall att gå efter när man importerar en bil från USA.
Bäckis
Postat: ons apr 11, 2007 13:16
av ornet
Vill eller kan inte bromsintyg utfärdas menar Biva. Funktionen av bromsarna blir ju inte lidande.
För besiktningens tekniska avdelning borde kunna ge ett förhandsbesked hurvida siktglas krävs.
På min -75 hade huvudcylindern bytts ut till en med två siktglas. Gjordes nog inför regbesiktningen i början av 90-talet

Postat: ons apr 11, 2007 15:52
av Reodor Fälgen
Min 74a gick igenom utan glas.
Men jag kanske hade tur.
Jonas
Postat: ons apr 11, 2007 16:24
av ornet
Ja, jag skulle defenitivt prova utan att byta något.
Postat: ons apr 11, 2007 16:46
av frisk
Jahaa.. va det så enkelt hehe.
Sån har inte jag.....
Kan besiktningen säga nått om lustgastrimmet på bilen då? Man måste ju koppla på det för att det ska funka, alltså är det inte ett "fast" monterat trimm?? Misstänker att dom kan peka på att tuben måste vara i ett "skåp" för att det ska vara godkännt!? man får ju inte ens ha en tryckluftstub i bilen utan vissa regler.... Vad tror/vet ni?
Postat: ons apr 11, 2007 17:21
av vett74
Du får väl gömma tuben i en låda bygg en fejkbaslåda typ

Postat: ons apr 11, 2007 18:47
av Målarn59
Kanske skulle mota bilen vid gränsen...

verkar vara ett stort problem det här...e det inte det ena så e det det andra...vete fan om det e ngn ide o försöka besiktiga den ..kommer väl spy av nervositet ...gäller o sikta på besiktningsmannen

Postat: ons apr 11, 2007 19:28
av ornet
Nervös?
Gillar du inte spänningsfulla situationer
Det gäller att läsa på innan så går det oftast bra, men vissa saker blir lite av en individuell tolkningsfråga så då får man snacka lite.
Nästa år får jag inte besiktiga med scoopet genom huven, dessutom måste jag tejpa en kartong över hålet. Men i fjol gick den trots allt igenom.
Det bästa är att ta besiktningen som en arbetsorder och gå hem och göra om. För det är väl inte kört på en gång vid registreringsbesiktningen väl?
Därav menar jag att pröva besiktningen med orginal bromscylinder och går inte det så skaffa från nån USA skrot en cylinder från en något nyare modell/annat märke (Impala?)
Postat: ons apr 11, 2007 19:33
av Målarn59
Näää..inte direkt...men det verkar va ett lustigt släckte...bilprovarna
Som du säger ornet...bara ge sej in till regbes...o se vad det står på arbetsordern...följa den till punkt o pricka....o sen ha ett fint munläder..
ödmjukhet kommer man långt med...har jag lärt mej...

Postat: tor apr 12, 2007 17:43
av Endorfine
jag har pratat med bilprovningen och dom säger att man får ha lustgas monterat. inga problem alltså

men ha det inte aktiverat under besiktningen bara *L*
Postat: tor apr 12, 2007 18:33
av Peter
Jag tror dom kan bli lite gnälliga om du har kvar flaskan i bilen. Slangar osv kan dom inte säga så mycket om,men däremot flaskan.
Postat: tor apr 12, 2007 22:40
av Johan Fräjdin
Jag har nivåglas på min bromscylinder med. Trodde det såg ut så original, man lär sig nåt varje dag...
Postat: tor apr 12, 2007 23:04
av ornet
Ja, precis Johan.
Trodde också min var orginal.
Har kollat lite nu och avluftning på huvudcylindern kom tydligen en kort period runt 74 för att inte finnas 75. Sedan återkomm den. (ungefärlig tidsperiod)
Postat: fre apr 13, 2007 9:54
av BÄCKIS
Har kollat med två besiktningstekniker i dag och fått svaret att siktglas eller dyl. är borttaget sedan ett antal år.
SKÖNT .
Bäckis
Postat: fre apr 13, 2007 11:39
av ornet
Postat: ons okt 24, 2007 11:27
av DeffeDefect
Korven skrev:Nivåglass med gjenger finnes, du må borre hull i siden av bremseveskebeholderen og gjenge.
I Norge er det krav at du skal kunne sjekke nivået på bremsevesken uten å måtte demontere lokk. Beholderen skal være gjennomsiktig eller ha slike nivåglass.
På vetaranbiler slipper vi heldigvis unna krav om dette + ombygging til eurolys såsant bilen er original. Vår Amcar organisasjon har i årevis arbeidet for vår sak og klart å endre en del av lovverket.
Det är liknande regler i SE.
Jag åkte dit på reg. bes. Reglerna gäller fr.om. 75 och framåt.
Har någon några siktglas liggande eller någon annan lösning på detta problem? Har ringt runt i landet men det finns inga kvar att få...!
Börjar bli desperat... Denna skiten är det sista som måste åtgärdas innan jag försöker mig på en ny reg. bes.
Mvh/
DeffeDefect
Postat: ons okt 24, 2007 14:44
av ornet
Jag kan ju alltid skruva av min om du vill låna den över besiktningen.
Kommer att tömma bromssystemet likväl i vinter