Kraftlös motor
Postat: ons apr 11, 2007 12:28
Hej!
Har en Corvette -91 som alltid gått som en klocka. Fram tills det var dags att ta ut den i år...
Den startade fint och gick som vanligt när jag först provade den. Sedan tänkte jag justera vajern som ställer kickdown etc vid gasspjället (minns inte vad den heter nu). Efter det storknade motorn när man kom upp över 2000 varv. Ju mer gas man gav desto mindre ville den gå. Har aldrig pillat på den vajern tidigare så jag förknippade först felet med detta men felet kvarstod efter tillbakajustering och blev större ju längre tiden gick. Jag kan lossa vajern och felet är kvar. Jag tror alltså att det är en slump att felet kom just i samband med detta.
Har kollat flera gånger efter felkoder men där är det tomt. Efter att ha kopplat ur batteriet en stund brukar den gå lite bättre, men den är helt orkeslös, orkar numera inte gå mer än på tomgång och knappt det med växeln i. På tomgång går den dock jämnt och fint.
Kan även tillägga att jag varmkört motorn ett par gånger under vintern och då tyckt att den rök ganska mycket innan den blev varm.
Efter att ha läst på forumet så började jag misstänka spridarna. Ohm-mätte dessa och fann två stycken som låg runt 7-8 ohm, så de är ju helt klart kass. Har därför plockat ner fuel rail och inväntar 2 nya spridare.
En lång inledning för att komma fram till två frågor:
1. De nya spridarna är av högimpedanstyp (ca 14ohm). Kan man blanda dessa som jag tänkt med de gamla originalspridarna? De låg ett par ohm högre vill jag minnas)
2. Låter det troligt att motorn kan gå så illa pga problem med 2 spridare eller kan man tro att det är något ytterligare problem?
Har en Corvette -91 som alltid gått som en klocka. Fram tills det var dags att ta ut den i år...
Den startade fint och gick som vanligt när jag först provade den. Sedan tänkte jag justera vajern som ställer kickdown etc vid gasspjället (minns inte vad den heter nu). Efter det storknade motorn när man kom upp över 2000 varv. Ju mer gas man gav desto mindre ville den gå. Har aldrig pillat på den vajern tidigare så jag förknippade först felet med detta men felet kvarstod efter tillbakajustering och blev större ju längre tiden gick. Jag kan lossa vajern och felet är kvar. Jag tror alltså att det är en slump att felet kom just i samband med detta.
Har kollat flera gånger efter felkoder men där är det tomt. Efter att ha kopplat ur batteriet en stund brukar den gå lite bättre, men den är helt orkeslös, orkar numera inte gå mer än på tomgång och knappt det med växeln i. På tomgång går den dock jämnt och fint.
Kan även tillägga att jag varmkört motorn ett par gånger under vintern och då tyckt att den rök ganska mycket innan den blev varm.
Efter att ha läst på forumet så började jag misstänka spridarna. Ohm-mätte dessa och fann två stycken som låg runt 7-8 ohm, så de är ju helt klart kass. Har därför plockat ner fuel rail och inväntar 2 nya spridare.
En lång inledning för att komma fram till två frågor:
1. De nya spridarna är av högimpedanstyp (ca 14ohm). Kan man blanda dessa som jag tänkt med de gamla originalspridarna? De låg ett par ohm högre vill jag minnas)
2. Låter det troligt att motorn kan gå så illa pga problem med 2 spridare eller kan man tro att det är något ytterligare problem?