Sida 1 av 1

Headers

Postat: tor apr 19, 2007 15:57
av Sandberg
Hej har monterat headers (Hedman) på min 427. Det var ju lite trångt och justeringar (stukning) fick göras på 3 ställen enligt bilder nedan.

Jag har nu ca 5 mm frigång mellan styrsnäckan och ena röret på vänstersidan och ca 5 mm mellan ramen och ena röret på högersidan.
Vad tror ni räcker detta eller komer det att ta i när motorn rör på sig?

Bild
Bild
Bild

Postat: tor apr 19, 2007 17:39
av BB
Jag fick också stuka till mina hedman headers och har ca 5mm mellan snäckan och röret och det räckte till, men jag behövde bara stuka till den sidan.

Postat: fre apr 20, 2007 16:15
av Sandberg
Ja de ser lite tajt ut men det är väl bara att prova :lol:

Postat: fre apr 20, 2007 22:16
av kuggen
i övrigt har probs med att headers ligger 5 mm. nära ventilkoporna, har inte kört motorn än, men blir detta ett problem?

Postat: fre maj 04, 2007 13:59
av Sandberg
Så här vart det på Gtech före och efter byte till headers, effektökning ca 25 HK (10 %) på bakhjulen :lol: :lol:

Bild

Postat: fre maj 04, 2007 17:43
av Målarn59
Jaha så pass i alla fall :wink:

Postat: fre maj 04, 2007 19:09
av Sandberg
Ja man får vara glad för det lilla :lol:
Jag tycker det är lite kul att kunna jämföra när man gör nån justering.
Kul leksak den där :wink:

Postat: fre maj 04, 2007 19:12
av Målarn59
Ja det e väl så att ju mer hästar man har från början..innan så att säga
ju större blir ju effekten av hedders..men trodde ju inte att det skulle så pass mycke :lol:

Postat: fre maj 04, 2007 19:20
av Sandberg
Det är ju klart mätbart och två runder före och efter, sedan så blev det inte så stor skillnad på tiden på 400 meter då det spinner mycket mer nu :(
Dax för bättre däck :roll:

Postat: sön maj 20, 2007 23:16
av lsjolund
Även jag håller på och byter headers. Jo, nog är det trångt allt. Men det var ännu trängre med de gamla. Men de var säkert inte till en Corvette. För de släpade mer eller mindre i backen hela tiden. Ser ut att bli mycket bättre nu.
Så här långt har det gått ganska bra. Nu är det bara att koppla ihop med avgassystemet kvar. Det är väl nu det blir besvärligt :wink:

Postat: tis maj 22, 2007 17:12
av adde2k3
väger corvetten 1849kg??

Postat: tis maj 22, 2007 18:57
av frisk
adde2k3 skrev:väger corvetten 1849kg??
Tror det står olika i allas papper verkar det som iaf haha
Min väger enligt pappret 1740kg. :wink:

Postat: tis maj 22, 2007 19:06
av ornet
Min har jag vägt in. 1540 orginalkilo
På pappret står det 1720kg

Postat: tis maj 22, 2007 20:21
av Sandberg
Mina 1849 är ingen vetenskap kommer inte ihåg men tror jag utgick från skattevikt och la på för förare och soppa eller något. har inte vägt bilen.

Det som är intresant för mig med Gtech är ju att se skillnaden efter diverse justeringar.

Postat: tis maj 22, 2007 23:26
av 69
Gör som jag och åk till en våg för lastbilar (har en precis vid E4:an utanför Linköping). Tror min bil vägde in på drygt 1500kg med förare.

Postat: ons maj 23, 2007 12:04
av adde2k3
hehe ok. Har planer på imort av 68-72 corvette. 1500-1600 låter lite bättre (vettigare) än 1800- *gulp*1900:)

Planen är 6000-8000$ smallblock/ingen motor och 4vxl man (number match och mint condition är inte intressant). Sen lyfta i lagom stöddig big block.

För att återgå till ämnet. Har oxå en gtech och bytt headers. Är iofs cheva motor, men väl v8. Vann cirka 7% på toppen med avstämda headers.