Sida 1 av 1
Syre till motorn
Postat: fre apr 20, 2007 14:29
av NoTiNg
En för många en enkel fråga kanske, men var tar vetten in syret till motorn?? Man ser ju själva scoopet i fronten under bilen, men det leder ju upp till kylaren, men var tar han syret som går genom luftfilter osv.? Har kollat och kollat men begriper det inte. Visst, lite tar den väl innefrån motorutrymmet, men det kan ju inte vara så mycket - eller? Anledningen till min fråga är om det är värt att skaffa en KN Filter om det är som så att den ändå inte får så mycket syre...

Postat: fre apr 20, 2007 19:22
av Jakobsson
på 90:an har du ett stort filter/hus så några flödesproblem finns troligtvis inte.
En del kapar hål på den ävre delen är så att luften kan strömma lättare genom filtret.
Jag tror på nytt filter och att det andra bara är bortkastade pengar.
Att koppla bort kylarvattnet från spjälhuset tycker jag är bra eftersom man ändå bara kör bilen under sommartid utan frost.
Visst har du tagit bort "frisbeen" ?
Mvh
Pelle
-90 cab
Postat: fre apr 20, 2007 19:51
av NoTiNg
"Frisbeen"??
Med tanke på att jag inte har en aning om vad det är så har jag nog missat att ta bort den....

Postat: fre apr 20, 2007 21:32
av Jakobsson
Det sitter en stor rund metallklump framför vattenpumpen som man kan ta bort.
Det var meningen att den skulle jämna ut rycket som uppstår då AC kompressorn går igång men dom flesta märker ingen skillnad.
Är enl. vissa värt 5-10 hkr men jag tycker det bästa är att det blir mer plats framför vattenpumpen.
OBS! sätt brickor på dom 4:a bultarna då du skruvar fast remhjulet till vattenpumpen eftersom dom annars blir lite för långa.
Mvh
Pelle
-90 cab
Postat: fre apr 20, 2007 22:43
av NoTiNg
OK! Jag tackar så mycket för tipset

Postat: sön apr 22, 2007 12:08
av alberto.becker
Jakobsson skrev:Det sitter en stor rund metallklump framför vattenpumpen som man kan ta bort.
Det var meningen att den skulle jämna ut rycket som uppstår då AC kompressorn går igång men dom flesta märker ingen skillnad.
Är enl. vissa värt 5-10 hkr men jag tycker det bästa är att det blir mer plats framför vattenpumpen.
OBS! sätt brickor på dom 4:a bultarna då du skruvar fast remhjulet till vattenpumpen eftersom dom annars blir lite för långa.
Mvh
Pelle
-90 cab
Skulle tro att effekt ökning av att ta bort den tallriken är lika optimistisk som kattlogtrimet från Ecklers

.

// A.B
Postat: sön apr 22, 2007 12:13
av COOLMACHINE
Mycket svårt att tro att det skulle kunna göra 10 Hk

Frisbee
Postat: sön apr 22, 2007 13:18
av Ingo
COOLMACHINE skrev:Mycket svårt att tro att det skulle kunna göra 10 Hk

Helt klart lär det inte ge speciellt mycket effekt.
Visst pratar man om ett effekttillskott på 15-20 hästar när man stänger av AC,n? och det ger ju märkbar skillnad. Och frisben påverkar bara indirekt motorn också,så det går ju inte riktigt att jämföra med att lätta vevparti el dyl.
har för mig att "frisben" såg lite annorlunda ut på din 89,a än min 88,a Coolmacine.Fast vikten är nog ungefär densamma.