Jordningsfel kan ge många konstiga fel!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Jordningsfel kan ge många konstiga fel!

Inlägg av Bobrob »

Jag fick problem med SERVICE ABS - TRACTION CONTROL etc. m.m. i början på veckan - bl.a. med felkoden C1214, som indikerar fel på EBCM-enheten Electronic Brake Control Module - Blev naturligtvis orolig eftersom byte etc. kan bli både dyrt och svårt för hemmapularen.

Fick lite tips på www.corvetteforum.com som rekommenderade att kolla jordanslutningarna i steg ett. Denna artikel med bilder är läsvärd: http://forums.corvetteforum.com/showthr ... nformation

Jag började med att spraya jordanslutningarna på främre rambalkarna i motorrummet #101 och #102 med WD-40 - efter varmkörning av bilen försvann C1214-felet.

För att vara riktigt säker demonterade jag sedan samma jordanslutningarna och gjorde rent dem grundligt. Den vänstra hade en löst åtskruvad mutter och tydlig svart sot/oxid på kontaktytorna. Slipade bort detta med sandpapper och sprayade åter med WD-40 innan jag monterade ihop allt. Därefter har felkoden inte återkommit senaste två dagarna.

Så, Observera att det finns totalt 13 jordpunkter på en C5'a - Börja att kolla dessa + rengörning innan ni byter dyr electronik - eller lämnar in bilen på verkstad - så spar ni säkert några kronor.

Robert
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild