Sida 1 av 1
Scannat med datamaster
Postat: ons apr 25, 2007 22:32
av Jakobsson
Jag har scannat bilen och ser att det finns spikningar om jag gasar vid hög belastning.
I övrigt så är det bra mycket bättre än före jag ändrade spridarstorlek i chippet.
Vad jag förstår så har jag en halv tabell med för snål blandning och den andra halvan med för fet blandning.
Den enda förändring i luftväg som jag gjort är portning av plenumet bakom TB samt vid runners samt att jag har borla cat-back.
Jag har inte monterat mina headers ,än.
Törs man köra Vemaster för att justera till VE tabellerna ?
http://www.holmsund.nu/jakobsson/pelle.uni
http://www.holmsund.nu/jakobsson/pelle2.uni
Pelle
-90 cab
Postat: tor apr 26, 2007 6:58
av gta324
Ja du kan köra VE-master, men kolla tabellerna efteråt, behövs ofta handpåläggning för att det skall bli bra efter VE-master.
Vad menar du med halv tabell??
Vilken Bin kör du med? tror din Sa kurva är lite fel.....men måste kika i bin filen för att kommentera ytterligare. Men du har en del Knock retard som du tappar Mycket på, vad detta beror på kan vara
- Ve fel
- SA fel
- AE fel
- PE fel
- eller mekaniskt ljud eller hjulhopp.
Postat: tor apr 26, 2007 20:18
av Jakobsson
Vad jag menar med halv tabell är att jag tycker att den ena delen är lite fet och den andra lite mager.
Kan detta bero på att spridarna har en annan linjäritet eftersom dom är av annat fabrikat ?
Tittar du på grafen för att jämna ut pikar och ojämnheter efter VEmaster ?
Spikningarna går att locka fram genom att lägga i 6:an vid 1200 varv och trycka ner gasen ca: halva vägen.
Jag tänkte hoppa över spikningarna och kolla om dom "försvinner" om resten av tuningen är rätt.
Skall också gå igenom tändsystemet för att kolla skicket på alla stift/rotor/lock m.m.
Jag tankar 95oktan ,måste man tanka 98oktan för spikningarna ?
Här är bin filen
http://www.holmsund.nu/jakobsson/Axcn_2 ... ipgear.bin
-91 manuell orginalfil med justerat för
24lbs spridare
1-4 skipgear,så att man slipper låset av växellägen.
Båda kylfläktarna sänkta med ca -5 grader.
Pelle
-90 cab
Postat: fre apr 27, 2007 6:49
av falkens
Att gå över till 98 kommer nog ta bort en hel del av spikningarna.
98:an klarar ju högre kompression innnan den självantänder.
Men spikningar kan ju bero på tändningen och dåliga/fel tändstift osv.
Postat: fre apr 27, 2007 7:19
av gta324
Där finns Low octane routines i chippet, men de kanske inte är aktiverade? (kollade inte så noga)
Corvettens tändkurva är väldigt aggresiv, jag menar 35deg vid 1000rpm, det hade inte ens jag med min förra kam..........
Mappa så du får bort de flesta KR, nolla ut PE SA adder så slipper du bråka med det, samt tuna ner till en mindre aggresiv kurva. Får du väck dina KR kommer bilen kännas mycket bättre.
Bara att mappa på.......
/N.
Postat: fre apr 27, 2007 21:45
av Jakobsson
Tack för alla tips!
Det som känns jobbigt är att jag inte har ett eeprom/flash chip.
Jag har 10st rena 512:chip som jag justerar startprogrammeringen på.
Om någon känner sig obekväm med alla värden och parametrar så rekommenderar jag att läsa på lite.
En mycket bra sida är thirdgen.org
http://www.thirdgen.org/techboard/diy-p ... -book.html
Chapter 5 (730) innehåller det jag håller på med.
Pelle
-90 cab