Sida 1 av 1
Kör på rödmarkering innan växling
Postat: mån maj 14, 2007 13:31
av NoTiNg
Jag har ett fenomen med att bilen inte växlar då jag accar för fullt på treans växel. Den drar hela registret ut, dvs en bit EFTER rödmarkering, för att först då växla. Är det ngn som varit med om det tidigare eller som har en fundering på vad det kan bero på? Jag har provat med olika chipp för att se om det kan ligga i dessa, men det verkar inte vara någon skillnad, inte någon större i alla fall
Postat: mån maj 14, 2007 13:43
av zphinx
En bit efter rött? Häng i bara.. Eller skaffa en manuell låda
Har du kopplat in extraljusen ännu??

växla
Postat: mån maj 14, 2007 17:16
av Ingo
Saken är den att 4an är ju en överväxel som är till för ekonomi,så tanken är väl att man ska använda trean under tiden man behöver maxbelastning,och sedan ha förstånd att släppa gasen

.
man ska ju tillexempel aldrig köra på fyran istan eller vid hårdare körning, står det faktiskt i instruktionsboken...
Postat: mån maj 14, 2007 17:39
av NoTiNg
Förstånd att släppa gasen?!?!? Då kommer man ju aldrig uppnå max hastighet med bilen.... om man nu skulle vilja det menar jag ju, inte för att jag någonsin har gjort det...
Hur som helst. När den tillslut beslutar sig för att växla, ja då jäv... skjuter den iväg igen med ett bra drag, men den är ju klippt orkeslös när den ligger under den röda markeringen.... Det känns onormalt.
Postat: tis maj 15, 2007 19:37
av zphinx
NoTiNg skrev:Förstånd att släppa gasen?!?!? Då kommer man ju aldrig uppnå max hastighet med bilen.... om man nu skulle vilja det menar jag ju, inte för att jag någonsin har gjort det...
Hur som helst. När den tillslut beslutar sig för att växla, ja då jäv... skjuter den iväg igen med ett bra drag, men den är ju klippt orkeslös när den ligger under den röda markeringen.... Det känns onormalt.
Jag tror det har med dina extraljus o göra..

Postat: tis maj 15, 2007 21:58
av Johan Å
Kan vara så enkelt att kickdownwiren behöver justeras.. Förstår inte detta tjat om extraljus!! Något internt skämt..!?
Postat: tis maj 15, 2007 23:13
av hace1
Min -90:a växlar vid drygt 6000rpm enligt varvräknaren.
Jag misstänker att varvräknaren inte visar som den ska med en tomgång runt 900-1000rpm.
Jag läste något om varvräknare och något motstånd men har inte kollat upp detta.
Kanske samma på din?
Postat: ons maj 16, 2007 10:40
av zphinx
Johan Å skrev:Kan vara så enkelt att kickdownwiren behöver justeras.. Förstår inte detta tjat om extraljus!! Något internt skämt..!?
he he som sagt en liten intern greja =)
Postat: ons maj 16, 2007 11:13
av NoTiNg
zphinx skrev:Johan Å skrev:Kan vara så enkelt att kickdownwiren behöver justeras.. Förstår inte detta tjat om extraljus!! Något internt skämt..!?
he he som sagt en liten intern greja =)
zphinx!! Det har INTE med mina möjligheter till att installera extraljus... jag tror du är avundssjuk.... Du skulle bra gärna vilja ha möjligheter till extraljus du me! Installer ett par bosch på din... eller gör som vår vän "ska-bara" som han har på sin Laguna

Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: tor apr 16, 2009 19:58
av blåcorvette
Jag har samma problem med min c4 -90..men ännu värre måste jag säga...tomgången är jätte låg, men mätaren indikerar 1200-1250 rpm, men de låter inte så.
Och när man stämplar gasen i mattan så drar han ur 1an alldeles för länge, och när 2an går i så börjar den dra på 5700 rpm.och i 90kmh liggandes på overdrive så varvar den 2500.
Är de nått vajsing eller är de så här?
Jag menar den kan ju inte skicka i 2an och börja dra på registret långt efter 5000 rpm ?
min tanke är ju att mätaren ljuger.
Mvh martin
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: tor apr 16, 2009 22:43
av Håkan
Du har fel på varvräknaren liksom jag, jag testade med en extern varvräknare (reflex på remskivan) och såg att det inte stämde överhuvud taget, det blev värre vid högre varv. Jag har inte gjort något åt det så jag vet inte vad det är för fel.
Har en -90
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: fre apr 17, 2009 7:48
av M Nordin
Har ngn satt dit raggartändkablar (dvs med kopparledare utan riktig skärm) kan varvräknaren börja leva ett eget liv, iaf på de tidiga star wars instrumenten...
MN
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: tor apr 23, 2009 15:02
av mr fast
Hej
Jag har också en årsmodell 1990 och min varvräknare stämmer inte heller.
Tar tacksamt emot tips på hur man fixar detta.
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: tis apr 28, 2009 11:50
av Scania
blåcorvette skrev:Jag har samma problem med min c4 -90..men ännu värre måste jag säga...tomgången är jätte låg, men mätaren indikerar 1200-1250 rpm, men de låter inte så.
Och när man stämplar gasen i mattan så drar han ur 1an alldeles för länge, och när 2an går i så börjar den dra på 5700 rpm.och i 90kmh liggandes på overdrive så varvar den 2500.
Är de nått vajsing eller är de så här?
Jag menar den kan ju inte skicka i 2an och börja dra på registret långt efter 5000 rpm ?
min tanke är ju att mätaren ljuger.
Mvh martin
Nää det verkar ju lite fel, en orginal tpi motor dör ju strax innan 5000rpm så att den skulle dra vid 5700 varv tyder ju på ngn vajsing med varvräknaren.
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: ons maj 06, 2009 8:07
av Black91Vette
Det behöver inte vara fel på varvräknaren. Det händer att CCMen går sönder. Köper man en på skroten kan det bli fel. Tex, en för ZR1 är gjord för 0-8000 rpm och en sådan CCM gör att varvräknaren visar för mycket. Maxvarv 4500 rpm visas som 8000/6000*4500 = 6000 rpm. Samtidigt bör tomgången visa vid 800 rpm ca 1100 rpm.
Känner du någon med diagnosverktyg som kan läsa CCM så ser man om den är konfigurerad för L98 eller LT5. Jag har själv använt diagnosverktyg på en 90a med en LT5 CCM och sett att just det här inträffar.
Ett annat mycket vanligt fel är varvräknarfiltret men då brukar nålen hoppa upp och ned en del i varvtal. Nytt filter kan man köpa på tex Ecklers för en billig peng. Beg CCM kan man köpa men är mycket besvärlig att byta.
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: ons maj 06, 2009 20:01
av blåcorvette
Jo, de låter rimligt men inte nog med det.Nu är de så att när jag drar fullt på växlarna så drar den ur 1an låångt över 7000rpm och när 2an blir aktiv BÖRJAR den dra på 5700rpm och drar mätaren ut flera gånger om..hade det varit angivet på tavlan så hade nålen med lätthet snuddat vid 8-9tusen rpm. men motorsången låter rätt så normal.bara att de är ett tag då den inte drar alls utan bara varvar..måste ju vara vid riktiga 5000rpm.ska tydligen vara så har jag hört. de jag är fundersam över är varvmätaren.
Men min mätare är ju helt kongo.
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: tor maj 07, 2009 8:01
av Black91Vette
Om varvräknaren är knasig och nålen verkar hoppa över hela varvtalsområdet efter eget behag är det oftast varvräknarfiltret. Kosta ca $40 och är lätt att byta. I vissa fall är varvräknaren trasig men detta är betydligt mer ovanligt och priset är betydligt högre så jag skulle personligen först utesluta filtret.
Min egen 91a hade en varvräknare som levde sitt egen liv. Jag laddade ned elritningar från nätet och lödde ihop ett eget filter. Har kört i 4 år med det och det fungerar mycket bra.
Re: Kör på rödmarkering innan växling
Postat: sön jun 14, 2009 22:08
av tjerk
mr fast skrev:Hej
Jag har också en årsmodell 1990 och min varvräknare stämmer inte heller.
Tar tacksamt emot tips på hur man fixar detta.
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... light=tach