Ojämn gång.........

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Ozzy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jan 01, 2006 22:35
Ort: Mjölby

Ojämn gång.........

Inlägg av Ozzy »

Hej,

Känns som om bilen tappat orken idag, misständer (tror jag) i jämn fart.
Körde bilen varm, lät den sedan stå på tomgång, då utspelar sig följande:
Bilen börjar misstända och varvtalet sjunker, efter ett par sekunder klickar/knäpper det till (relä? spridare?) och bilen går bra för att sedan börja misstända, klicka och gå bra.... detta om och om igen...
Vad har hänt med min pärla??

-90 aut

mvh
Pelle :cry:
-90 conv.
zphinx
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 157
Blev medlem: sön jun 26, 2005 22:51
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av zphinx »

Några felkoder?
Ozzy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jan 01, 2006 22:35
Ort: Mjölby

Inlägg av Ozzy »

Inga felkoder, noterade däremot att "shift up" lampan tändes vid något tillfälle.

/Pelle
-90 conv.
falkens
Rookie
Rookie
Inlägg: 72
Blev medlem: tis aug 15, 2006 9:43
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av falkens »

Har du bytt spridare på den? Kolla ohmen på alla spridare helst varma
men även kalla ger en indikation på hur det står till med dem.
De bör ligga på 15-18 är det under 10 skall du byta så du inte
bränner styrenheten.
06 -> Corvette C4 -91, 6 vxl
97 - 00 Corvette -69 355, 4 vxl
Ozzy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jan 01, 2006 22:35
Ort: Mjölby

Inlägg av Ozzy »

Har nu mätt upp spridarna.....
3st låg mellan 13.8 och 14.3, övriga 5 låg mellan 16.1 och 16.4
detta gjordes med kall motor, kommentarer??

Har oxå plockat bort fördelarlock. Rotorn har en spricka i plasten som har gjort att "bläcket" fjädrat ut och fräst lite på fördelartapparna.
Kommer givetvis att byta lock och rotor, frågan är bara om det är problemet..(att bilen börjar misstända när den börjar bli varm)

En annan fråga; "shift up" lampan tänds vid jämn fart på lågt varv i samband med misständningarna. Hur styrs den?? vakum eller via styrboxen?

Tacksam för synpunkter
/Pelle
-90 conv.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Ozzy skrev:Har nu mätt upp spridarna.....
3st låg mellan 13.8 och 14.3, övriga 5 låg mellan 16.1 och 16.4
detta gjordes med kall motor, kommentarer??

Har oxå plockat bort fördelarlock. Rotorn har en spricka i plasten som har gjort att "bläcket" fjädrat ut och fräst lite på fördelartapparna.
Kommer givetvis att byta lock och rotor, frågan är bara om det är problemet..(att bilen börjar misstända när den börjar bli varm)

En annan fråga; "shift up" lampan tänds vid jämn fart på lågt varv i samband med misständningarna. Hur styrs den?? vakum eller via styrboxen?

Tacksam för synpunkter
/Pelle
Grattis dina spridare är SLUT... bilen kommer att gå som en klocka när du bytt dessa.. shift up styrs av boxen.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ozzy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jan 01, 2006 22:35
Ort: Mjölby

Inlägg av Ozzy »

SLUT är nog bara förnamnet.......Har nu mätt dom en gång till

Kall: 13,9 16,0 16,2 16,3 16,2 14,3 16,1 14,3
Varm: 7,4 14,0 16,7 17,1 16,9 6,8 16,7 14,7

Såg att KR Motor kränger spridare, har dock en del att välja på:
19lbs 21lbs 24lbs 26lbs 36lbs........

Nå'n som vet vilka siffror som gäller som standard till min 90:a?

Tackar för svar

/Pelle
-90 conv.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

det skall väl egentligen vara 22or men köp 24or datorn justerar automagiskt in dem efter ca 20 min
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Ozzy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jan 01, 2006 22:35
Ort: Mjölby

Inlägg av Ozzy »

Beställde 24:or från Ecklers stoppade i dom i går och bilen går nu helt klockrent.

Tack för tipsen

Mvh
Pelle
-90 conv.
c4owner
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: mån mar 26, 2007 22:01
Ort: Jessheim, Norge

Inlägg av c4owner »

Hei

Satt du inn Accell dyser?

Har selv kjøpt 24lbs Accell dyser fra Corvette Central til min -90 cab på grunn av ujevn tomgang, men har ikke montert de ennå. Jeg har også lav ohm på noen av dysene. Håper tomgangen blir jevn når de er montert.

Raymond
Ozzy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 33
Blev medlem: sön jan 01, 2006 22:35
Ort: Mjölby

Inlägg av Ozzy »

Hej,

Vet inte vad dom heter men kartongen från Ecklers var märkt Ford.....
Bilen går bra efter bytet möjligen får stártmotorn snurra lite längre än tidigare vid start.....Nå'n som vet varför?

/Pelle
-90 conv.
Jakobsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 307
Blev medlem: tor mar 02, 2006 22:20
Ort: Holmsund

Inlägg av Jakobsson »

Om dina gamla spridare inte var helt stängda så kanske det smet förbi lite bensin som på så vis gjorde bilen lite snabbare vid starten.
Jag skrev något som jag knappt tror på själv.
Du tappar lite effekt om du inte ändrar spridarstorlek i chippet p.g.a att den får för mycket bensin.
Då jag bytte till 24:er så gjorde jag om min mappning 5 ggr och bilen går otroligt fint.
Känslan är enorm när man ligger nära 128blm över hela registret ,mappningen blir exakt till just din bil vilket ger en enormt skön känsla i "mellanregistret" när man drar på lite.


Pelle
-90 cab ZF6
MickeW
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 637
Blev medlem: tor sep 08, 2005 11:52
Ort: Grödinge
Kontakt:

Inlägg av MickeW »

Jakobsson skrev:Om dina gamla spridare inte var helt stängda så kanske det smet förbi lite bensin som på så vis gjorde bilen lite snabbare vid starten.
Jag skrev något som jag knappt tror på själv.
Du tappar lite effekt om du inte ändrar spridarstorlek i chippet p.g.a att den får för mycket bensin.
Då jag bytte till 24:er så gjorde jag om min mappning 5 ggr och bilen går otroligt fint.
Känslan är enorm när man ligger nära 128blm över hela registret ,mappningen blir exakt till just din bil vilket ger en enormt skön känsla i "mellanregistret" när man drar på lite.


Pelle
-90 cab ZF6
Hej Jakobsson,,
kan du förklara BLM för mig, vad är det för värde? Och hur justeras och påverkas det mån tro?

mvh
MickeW
Även en silverfisk kan glimma till!
____________________________
Corvette C5 Z06 2001
Corvette C4 -96 Lt4 Man. <<< S Å L D >>>
Corvette C4 -93 Lt1 Aut. <<< S Å L D >>>
http://www.corvetten.com
Skriv svar