Sida 1 av 1

Fastrostade bultar...

Postat: lör mar 06, 2004 22:23
av Christian Larsson
Jag antar att jag knappast är först med att fastna på bultar, muttrar och nipplar som rostat fast på en 30 år gammal bil?

Det bästa sättet jag vet om just nu är att smörja, smörja och smörja tills det lossnar men den metoden tar lång tid och fungerar inte alltid.

Frågan är vad ni andra har för metoder för att få loss fastrostade saker? Vad ni använder för medel och så vidare.

Just nu är det två bultar som håller ett bakre bromsok jag sitter fast på, anledning till att oket ska bort är en nippel som var så fastrostad att den gick av då vi skulle dra ur den... Förbannade rost... :evil:

Postat: lör mar 06, 2004 22:39
av eriksson
jag brukar ta en fast nyckel å ta i utav helvete, går inte det så får man rycka fram blåslampan och värma, kanske inte ngn höjdare på ett bromsok iof, packningarna kanske går åt skogen då?

Postat: sön mar 07, 2004 1:47
av Stingray
Ta INTE i utav helvete för risken är STOR att du drar av bulten..... vad du ska göra är att använda muttermaskin som slår loss den istället för att ta i med kraft. Men använd ett rostlösningsmedel i några dagar först så att det verkligen hinner krypa in.... OM du ändå inte får bort den så kan du använda våldsam kraft, skulle du dra av den så är ändå gängor o allt så dåligt så då lämnar du in den och borrar ut stumpen samt gängar om...

eller som rekommenderas, köp nya :)

/Tommy

Postat: sön mar 07, 2004 18:43
av Peter
Annars kan man värma lite lagom och spruta på lite WD40.Ryker som satan,men ska tydligen funka bra..Använd verktyg med bra passform och av bra kvalitet så minskar du risken att runda av skallen på bulten. 8)

Postat: tis mar 09, 2004 18:24
av StingrayRacing
Använd gärna någon rostlösare innan och låt verka ett tag.

Jag brukar sedan använda värme (gasol eller elpistol) på den delen som ska utvidgas (muttern) och sedan gå på med tryckluft på skruven för att få den att krympa.
Dra sedan helst med en muttermaskin.

Lycka till!

Postat: tis mar 09, 2004 18:44
av Christian Larsson
Tack för alla svar!

Har smörjt med 5-56 i några dagar nu men bultarna som håller fast bromsoket sitter så hårt att man kan hänga sig i den nyckel men sätter på bulten. Problemet är att jag inte har tillgång till varken någon smidig värmeutrustning eller tryckluft, men några sådana verktyg får ändå inte plats där vid bromsoket.

Snart är väl den ända lösningen att ta bort hela den "armen" bakfjädringen och bromsoket sitter på för att ta delarna till någon med bättre verktyg.

Suck, jag som bara ville lufta bromsarna :roll:
Nåja, har hittat en sökt läcka under tiden så jag antar att jag får vara glad, och snön ligger kvar utanför fönstret så än finns det tid...

Postat: tis mar 09, 2004 22:49
av Stingray
Christian. var bor du ? Kanske kan ta upp bilen till mitt garage ?

Postat: ons mar 10, 2004 10:39
av Björn Leidelöf
Du skriver att du kan "hänga på nyckeln", det tolkar jag som att du försöker få bort oken med bara en fast nyckel och det brukar "misslyckas". Åk till t.ex. Biltema och köp en sexkantshylsa av deras dyrare modell. Köp sedan deras längsta modell av fast skaft och prova med det. Även dom vanliga spärrskaften som hör till vanliga hylsnyckelsatser brukar vara för korta för att man ska orka få bort bultar som suttit ett tag. Original brukar det också vara mutterlåsning på bromsoksbultarna vilket gör att dom sitter extra hårt.

För många år sedan köpte jag en hylsnyckelsats med krafthylsor och ett tillhörande utdragbart spärrhandtag (blir ca dubbla längden mot ett vanligt spärrhandtag) från Jula och den satsen är min "livräddare" otaliga gånger. Lånas också ofta av kompisar med samma problem som du!

Mvh, Björn

Postat: ons mar 10, 2004 11:30
av Christian Larsson
Tommy (Stingray)
Får tacka för erbjudandet, bor på Stora Essingen så att ta bilen till Huddinge om det är där ditt garage finns är inget problem men just nu står den upplyft på pallbockar. Ska göra några försök till med bättre verktyg men om det inte går kanske jag hör av mig när snön börjar försvinna. Att köra den biten borde ju inte vara något problem även om en av bakbromsarna inte kommer fungera så värst bra.
Vi kanske ses på Stockholm Motorshow nu i helgen förresten.

Björn
Ja min beskrivning att man kunde hänga i nyckeln var inte den bästa men hårt sitter bultarna. Vi har försökt med långa förlängare men det är inte några riktigt bra verktyg vi har, kanske ska ta och skaffa ett bättre spärrskaft som går att förlänga. Tack för tipset!

Är rädd att vi kommer dra av bultarna men den risken kanske inte är så stor om man har bra verktyg? För som det är just nu så drar vi tills verktyg börjar böja sig och det känns som antingen vi eller bilen kommer gå sönder :roll:

Postat: ons mar 10, 2004 14:42
av Björn Leidelöf
Böjer sig verktyget så har du fel verktyg, även om det är med förlängare!

Ett bra verktyg böjer sig inte...klart värt att prova något annat verktyg. Viktigt är att hylsan är så kallad "6-kant" och inte 12-kant, för annars runddrar du garanterat bultskallen.

I fallet med t.ex. bromsoksbultarna så brukar jag ta mitt spärrskaft med förlängare + en kraftig 6-kants hylsa, rikta handtaget så rakt neråt som går, lägga mig på rygg, ta tag i någon balk eller liknande, under bilen, med båda armarna och sedan trycka till med foten/benet på spärrhandtaget....brukar alltid funka. Givetvis krävs ju då bra verktyg för att det inte ska böja sig. Jag använder dock inte "värre" verktyg än Biltemas finare "10-års garanti" verktyg som jag hittills aldrig lyckats förstöra. Värsta plågan är byte av drivknut på Saab och att lossa centrummuttern i framnavet....fram med långa spärrskaftet och sedan hoppa på det (jag väger ca 100 kg...) utan att verktyget tar någon skada.

Mvh, Björn

PS Hylsnyckelsatsen jag tidigare nämnde ingick tidigare i Biltemas 10-års program, men finns numera bara på Jula (i alla fall för ett år sedan).

Mvh, Björn

Postat: ons mar 10, 2004 15:24
av Hagge
Hej,

har du provat med att använda ett fälgmutterskaft, den utdragbara modellen som man idag använder ist för fälgkors.

Jag använde ett sånt när jag lossade mina okbultar, det gick bra efter att ha dränkt dessa i 5-56 i ett antal omgångar.

/Anders

Postat: ons mar 10, 2004 15:26
av Christian Larsson
Återigen, tack Björn för svaret! :)

Då blir det till att inventera verktygsförrådet och kanske köpa nya grejer, sen ta i lite mer än innan.

Kan ta några andra småfrågor när vi ändå snackar om bultar. Brukar ni smörja/fetta in bultar, skruvar mm som ni tar bort på vetten och sedan skruvar tillbaka? Och ska man göra något speciellt med dessa broms-oks-bultar innan man sätter tillbaka dom, nån låsningsolja eller så?

Postat: ons mar 10, 2004 15:28
av Christian Larsson
Hagge skrev:Hej,

har du provat med att använda ett fälgmutterskaft, den utdragbara modellen som man idag använder ist för fälgkors.

Jag använde ett sånt när jag lossade mina okbultar, det gick bra efter att ha dränkt dessa i 5-56 i ett antal omgångar.

/Anders
Det var något som jag inte hade haft en tanke på men nu när du säger det så :)
Har ett sådant utdragbart fälgmutterskaft hemma, det jobbiga med bakbromsarna är att det är så svårt att komma åt med verktyg och jag tycker det är lite trång i hjulhuset men den nedre bulten ska det nog finnas plats att ta på det där sättet!

Jag återkommer med resultat imorgon antagligen, just nu har jag inte tid med vetten.

Tack för tipset!

Postat: ons mar 10, 2004 15:44
av Björn Leidelöf
Bultarna: Just i fallet med bultarna till oken avråder jag nog från att smörja, även om det är bra att se till att dom är rena innan dom sätts tillbaka (ingen rost). Nu vågar jag inte "svära" på hur det är för just Corvetterna, men i många fall när det gäller just dessa bultar så brukar det vara en sträng av låsningsmedel på bultgängorna om man köper nya originalbultar.

Nu erkänner jag villigt att jag nog haft på någon liten droppe eller två av olja någon gång när jag monterat dessa bultar för att dom inte ska kärva, men "formellt" ska man inte smörja för mycket just av anledningen att det inte ska finnas någon risk för bultarna att lossna. Nu är det ju dock fingänger så jag har svårt att tro att det verkligen ska vara ett problem med att bultarna skulle lossa om man drar åt dom med rätt moment.

Hjulmutterverktyget: Om du använder det, se dock till att vara lite försikt om du trycker med foten eller någon liknande "övning" eftersom böjen på verktyget inte är 90 grader, dvs. det blir lätt "brytningar" som gör att hylsan kan halka på bultskallen. På hjulmuttar är det inte samma problem eftersom bultskallen oftast är mer än dubbelt så lång/djup jämfört med vanliga bultskallar.

Mvh, Björn

Postat: tor mar 11, 2004 9:08
av ornet
Jag lider med dig!
Precis vad Björn skrev hände mig igår.
Skulle lossa topplocksbultar och använde det utdragbara fälgmutterskaftet med resultatat att hylsan gled av trots noggranhet pga vinkeln på skaftet.
Går nog bra att använda om inte bultarna allt för hårt.
Rekommenderar verkligen som Björn 6-kantshylsa och då kanske helst en med rundade hörn som tillexempel "optipunkt" (Kamasa), "round corner" (Biltema)

Mvh
Ornet

Postat: lör mar 13, 2004 19:09
av Johan Fräjdin
Ok, dum fråga kanske, men drar du i rät bult? Det finns ju 2 bultar som håller fast oket, och 2 bultar som håller ihop okhalvorna, och de senare sitter hårt.

De bultar annars som jag har haft mest besvär med är de på spindlarna fram som håller fast plåten som oken sitter på. När jag slitit i två dagar med dem och försökt med både blåslampa, rostlösare och olika verktyg, så kom min svärfar (som är gammal rörmokare) in i verkstan. Han slog till på spindeln utav h-e med jättesläggan, och sa "du förstår, man måste skrämma loss den", och drog sen loss bulten som om det vore den enklaste sak. Då känner man sig lite dum...

Postat: lör mar 13, 2004 22:19
av Christian Larsson
Johan Fräjdin skrev:Ok, dum fråga kanske, men drar du i rät bult? Det finns ju 2 bultar som håller fast oket, och 2 bultar som håller ihop okhalvorna, och de senare sitter hårt.
Ingen fråga är för dum, hade detta varit lösningen hade jag varit väldigt tacksam att du frågade :wink:
Jag har koll på att det är rätt bultar jag försöker få loss... Tror nog lösningen kan finnas i att jag skaffar en spärrnyckel med längre handtag. Har sexkantshylsor med "round corners" som funkar bra. Har försökt att använda fälgmutterskaftet men det är för konstigt vinklat för att gå. Kommer bara slå sönder saker med det.

Så just nu smörjer jag varje dag i väntan på att jag ska in och skaffa verktyg...
Att slå på bultarna vore ju egentligen bra, rosten borde ju spricka och chansen att något pajar borde vara liten om man inte överdriver. Men att ta släggan på vetten :? :wink: