Sida 1 av 1

Växlar inte?

Postat: sön jun 03, 2007 9:18
av paros
Av någon anledning växlar inte min -82:a till 3:an. Bilen varvar bara mer och mer. Har testat att koppla ur kickdown men gör ingen skillnad. Vad ska jag börja kolla? Finns det någon sensor på växellådan?

Postat: tis jun 05, 2007 7:04
av tommen
har du kollat olje nivån i växellådan?

Olja

Postat: tis jun 05, 2007 7:30
av paros
Kollade oljenivån i växellådan för ett par veckor sedan. Ska kolla ikväll igen.

Olja

Postat: tis jun 05, 2007 21:20
av paros
Fyllde idag på olja till växellådan.
Efter en liter såg jag ingen skillnad på stickan. Efter 2 liter började det rinna under bilen. Har jag överfyllt? Vad kan hända då?

Hur som helst går 3:e växeln inte i. Märkligt nog går inte 2:an i heller när vetten försökt lägga i 3:e växeln via Drive (eller 3). För att komma ner på den andra växeln måste jag lägga i växel 2 manuellt. Någon som har tips på vad jag kan göra/vad som är fel?

Postat: ons jun 06, 2007 6:59
av M Nordin
Gör om - gör rätt! :wink: Du vet att du kollar nivån med motorn igång och växelväljaren i P?

Passa på att göra ett olje/filterbyte och då ser du om det finns ngr godsaker i tråget.

Din governor låter lite suspekt men byt olja först!

MN

Postat: ons jun 06, 2007 8:45
av Chrippe
Det låter som vacumslangen från insuget till automatlådan har släppt
från endera endan som behövs för att lådan ska kunna växla...

Vacum

Postat: ons jun 06, 2007 16:00
av paros
Jag har nyligen bytt insug till ett "X-Ram", blev då tvungen att plocka bort vacumslangar och annat i samband med detta. Vilken anslutning bör jag letar efter?
Finns ett flertal på insuget. Är det inte märkligt att det då går att växla till 2:an?

Bild

Postat: ons jun 06, 2007 16:40
av paros
När jag fyller på olja till växellådan så ser det ut som om glykol rinner ut under bilen?

Tog en bild på insug/vacumslangar. Ser någon några felaktigheter?
http://i156.photobucket.com/albums/t29/ ... ss/bil.jpg

Postat: tor jun 07, 2007 7:14
av M Nordin
hej,

du har en Th700 och den styrs inte av vacum. Däremot går det en vajer från länkaget mellan TBI:erna (där även vajrar från gaspedal och farthållare sitter). Justerade du den vajern korrekt?

Var fyller du på ATFolja???? Jag tycker mig se oljestickan "kl halv sju" från fördelaren. Där skall det i!

MVH

MN

Postat: tor jun 07, 2007 16:52
av paros
Jo, det är "halv-7" som jag fyller på olja.
Det märkliga är att det rinner ut glykol (grön lättflytande vätska) under bilen när jag fyller på olja för växel-lådan.
Det går inte att justera vajern. Däremot går vajern för kickdown att justera.

Postat: tor jun 07, 2007 19:55
av Hagge
Hej !

Du kanske har läckage i kylaren dvs du har fått in kylarvätska i automatlådan !

Har du originalkylare monterad med anslutning för kylning av automaten ? I sådant fall kan kylspiralen för automatlådeoljan spruckit och då kan det läcka in kylarvätska i kylslingan för automatoljan !

Har aldrig hört att ngn haft problem med detta men eftersom du säger att du får ut glykol när du fyller automaolja så skulle jag kolla detta lite extra.
Hur ser kylarvätskan ut och inte minst kylarvätskenivån ?

//Hagge

Glycol

Postat: tor jun 07, 2007 21:19
av paros
Jag "antar" att det är original-kylare på. Hur kollar jag om kylspiralen i automatlådeoljan har spruckit? Hur känner jag igen den?

Jag såg tydliga spår av vätska på infarten efter testtur. 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter).

Kylarvätksan ser normal ut, även om det mindre än normalt.

Postat: tor jun 07, 2007 21:33
av Peter
Hur man än gör så ska det inte komma ut Kylarvätska när man fyller på Automatlådeolja.
Ner med tråget på lådan och studera om du har mer kylarvätska där.
Om nu så e fallet så kan det ju funka att plugga igen Lådkylarslingan och investera i en extern kylare till lådan.

Re: Glycol

Postat: fre jun 08, 2007 7:27
av M Nordin
paros skrev: 5 centimter bredvid motorolje-urtappningen finns det ett hål (ventilationshål?). Det verkar som om vätskan kommer ur detta hål (som är ca 5mm i diameter)
Pratar du om avtappningspluggen i oljetråget??? och i så fall beskriv var detta 5 mm hål finns.

MVH

MN

Postat: fre jun 08, 2007 10:38
av paros
"Lådan" sitter intill "lådan" för avtappning av motorolja.

Postat: fre jun 08, 2007 15:53
av Frasse
Kan det vara dräneringshålet i täckplåten för converter/ medbringare som menas? (Bakom oljetråget för motoroljan).
Det skall i normala fall inte rinna ut något här heller.
Men Corvette är en bil som kan uppfinna nya fel efterhand, allt för att pröva ägarens tålamod!
Skall i alla fall bli intressant att se upplösningen på detta problem...
//Frasse

Problem...

Postat: fre jun 08, 2007 16:47
av paros
Har inte löst problemet med rinnande gycol ännu.
Däremot har jag besökt en verkstad för växellådor. Resultatet var mindre roligt att höra... Antingen har jag haft för lite olja i växellådan eller så har kabeln för KickDown varit fel spänd vilket har gjort att lager för 3:ans växel brunnit. Pris för renovering av detta (om det inte är något annat) blir på 7000kr. Pris för nermontering/montering 2300kr, totalt 9300kr. Är detta ett bra pris?

Postat: fre jun 08, 2007 20:05
av Sandberg
Kan inte mycket om växellådor men den diagnosen tycker jag låter mycket luddig, jag skulle nog prova med en second opinion från nån välrenomerad GM växelådsverkstad.

Lagret för 3'ans växel har brunnit?
pga. för lite olja eller fel spänd kick down?

Hjälp till nån som kan automater (Roffe t.ex.)
För lite olja då börjar väl lådan slira och det märks ju.
Fel spänd kick downvajer då kickar väl lådan antingen för tidigt eller inte alls, brukar ju vara justerad för att initieras vid fullgas och det märks ju också.

Postat: mån jun 11, 2007 9:31
av M Nordin
rinner det glykol där frasse beskriver kan man misstänka dålig frysplugg men varför det skulle rinna just vid ATF-påfyllning har jag ingen aning om, möjligen ommotorn är glödhet vid påfyllningen och blir "eftervarm".

Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget!

Finns flera bra transmekar i Sthlm räkna dock kallt med 20 000 för renovering och lättare preppning.

Läget att krypa under bilen och kolla ordentligt!

MVH

MN

Postat: mån jun 11, 2007 15:01
av paros
"Th700 är notoriska på att bränna 3-4 kopplingen men då skall dessa "försvinna" som om lådan lägger i friläge. Då lär det vara lamellslam och delar i tråget! "

Han som testkörde lådan sa något liknande (det är därför den växlar "så konstigt"). Lådan är nyrenoverad 2005. Vi får hoppas att det inte är något mer fel när dom öppnar och att priset inte hamnar över 10k.

Lite läsning

Postat: ons jun 13, 2007 9:38
av R0ffe
Hittade dessa tips på felorsaker:

What are the typical causes of oil leaking (puking) out of a transmission?

A. Too much oil

B. Pump halves not flush, causing a cross leak into vent or into drain, causing foaming.

C. VB cross leak blowing out into oil, therefore foaming the oil.

D. Pump gaskets blown on pressure or suction side.

E. Broken torque converter, or too much torque converter clearance.

F. Over heated oil, which raises the overall oil level.

Vilken ATF olja?

Postat: fre jul 20, 2007 23:04
av DeffeDefect
Hej,
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor... :?

Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?

Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?

Mvh/
Deffe Defect

Re: Vilken ATF olja?

Postat: sön jul 22, 2007 0:39
av Nexxus
Det finns lite olika skolor om detta med styrservoolja.
En del tycker att GM:s styrservoolja är det enda som duger.
Själv har jag kört med DEXRON III som funkar alldeles utmärkt till både styrservo och växellåda.
Har aldrig haft problem med den.


DeffeDefect skrev:Hej,
Kollade oljan till min 76:a automat och såg att den var låg (motorn gick och den låg i P). Läcker lite automatolja mellan låda och motor... :?

Frågor:
Vilken ATF olja ska jag använda och går det att blanda med den gamla?
Fyller jag verkligen på i röret där stickan sitter?
Sitter det ett olje fileter till automaten och isf. var?

Behöver även fylla på servo olja till servostyrningen. Vilken olja ska man använda där? Många olika förslag i olika trådar men vilken är rätt?

Mvh/
Deffe Defect

Växellåda

Postat: sön jul 22, 2007 9:17
av paros
Ok, då var lådan fixad. Priset som först var 9300kr blev 11900kr och sen nästan 17000kr. Sista höjningen blev utbyte av converter. Efteråt känns det som jag skulle ha letat reda på en begagnad istället för att reparera den befintliga...

Re: Växellåda

Postat: sön jul 22, 2007 10:16
av frisk
paros skrev:Ok, då var lådan fixad. Priset som först var 9300kr blev 11900kr och sen nästan 17000kr. Sista höjningen blev utbyte av converter. Efteråt känns det som jag skulle ha letat reda på en begagnad istället för att reparera den befintliga...

Du kanske skulle köpt en ny??

http://www.atiperformanceproducts.com/p ... /index.htm