Sida 1 av 1
Framlykta 71:a
Postat: ons mar 10, 2004 12:19
av eken
Hej!
Jag har en 71:a där den vänstra framlucka till framlyktorna inte vill öppna sig.
Har tittat över slangarna men de ser OK ut.
Nu är frågan om det kan vara klockan som sitter vi den vänstra lucka som har kastat in handuken?
Tidigare när luckan fungerade så tog det lite tid för luckorna att öppnas samt att den högra luckan var snabbare än den vänstra.
Jag har för mig att jag läst att det var något nummer i clubtidningen som behandlade ämnet framlyktor/vaccum,vilket nummer var det?
Tack på förhand Micke!
Re: Framlykta 71:a
Postat: ons mar 10, 2004 12:34
av Christian Larsson
eken skrev:
Jag har för mig att jag läst att det var något nummer i clubtidningen som behandlade ämnet framlyktor/vaccum,vilket nummer var det?
Tack på förhand Micke!
Det enda jag kan bidra med är vilka nummer som du troligen pratar om. I sommarnummret 2003 är det en fråga under "Vi med vette" angående problem med strålkastarluckorna. I svaret på den frågan tipsas det också om nummrena 1/92, 2/92 och 1/93 som ska innehålla artiklar om vakuumsystemet.
Lycka till!
Postat: ons mar 10, 2004 15:20
av Hagge
Hej,
jag håller precis på att renovera mina strålkastare inklusive vakuumsystemet, har en 78:a.
Det finns flera möjliga orsaker till fel, membranet i vacuumklockan kan vara trasigt och då så vitt jag förstår så är det bara till att införskaffa en ny klocka.
Tror inte att det är så vanligt fel dock.
Det som mest troligt slits ut är tätningar och dammskydd för "actuator rod" dvs pinnen som sitter fast i vacuumklockans membran och som öppnar och stänger strålkastaren.
Det kan ju också vara fel på vacuumreläerna, och det är väl samma sak här, om de är felaktiga så är det bara till att byta.
Ytterligare fel som kan vara orsak är att mekaniken kärvar, dvs dåliga fjädrar, slitna lagringar i mekanikens axlar etc.
Efter min renovering av strålkastare (bytt tätningar, nya fjädrar, rengöring och smörjning) så kopplade jag en slang till bakre anslutningen på klockan (den mot kylaren) och efter en djup utandning så kunde jag genom att suga fälla upp strålkastaren dvs då funkar klocka + mekanism.
Om du ska prova detta koppla först bort slangarna från fram och baksida på vacuumklockan. Om det funkar att suga upp luckan så har du inget fel på vacuumklockan. Då kan det bero på spruckna slangar eller felaktigt vacuumservo och/eller dålig anslutning ngnstans på vägen mot insugsgrenröret.
Om det inte funkar bra vid denna sugmanöver så kan du nog anta att tätningarna är slut.
Lycka till
/Anders