Sida 1 av 1

Växellådsolja utömmande info, och andra frågor om en 88 cab

Postat: tis jun 12, 2007 19:27
av IceBear
Köpte precis en 88 Cab och det var ju trevligt när värmeböljan varit på topp. Dock så började lådan konstra de varmaste dagarna och vattentempen var då uppe i 98 grader ... inte så bra. Även varningslampan för bromsarna började lysa...Men efter avsvalning ett par timmar var allt som vanligt igen och vattentempen var ca 80 grader, vet inte vad den fick för tuppjuck?! Kollade växellådsoljan och den var rätt tunn och vattnig, kanske blir så när den blir för varm, men tänkte ändå byta.

1/ Ska man ta en vanlig Dextron ATF, eller är det någon speciell kvalite man ska ha ?

2/Hur många liter ska man köpa ?

3/Var är det billigast att handla ?

4/ Är det mycket besvärligt att byta själv (det är ju en cab med förstärkningar under bilen)

5/Man ska väl ta ner tråget och byta filter förstås, var köper man packningssats och filter (billigast) ?

6/ Varför började bromsvarningslampan att lysa när motorn blev varm ?

7/ AC'n har gas men verkar inte starta upp, kan man kolla magnetkopplingen på nåt enkelt sätt ? (kortsluta) Det klickar inte till så jag tror det är nåt vaj med den. Blåser bara varmluft fast jag trycker på "cool" och väljer 16 grader.

8/ När man slår i backen (automat) så hörs ett metalliskt ljud från bakdelen på bilen, är det nåt farligt att bry sig om ?

9/ Vart köper man inredningsdetaljer billigast. (som solskydd, lock till fack mellan säten, lister och fästdetaljer till lister på cabben)

Postat: tis jun 12, 2007 21:56
av Scania
Dexron III atf är det väl i 700 lådan. Gär nog i en bra bit över 10 liter om du tömmer hela lådan plus filter.
Ta ner tråget jag antar att det inte finns ngn plugg orginal som på min Camaro. Köpte ett sånt tråg efter att ha vickat ut det över mig själv en gång.
Sen är det bara att vrida och dra ner filtret och in med ett nytt och på med tråget och fyll på via stickan.

Postat: tis jun 12, 2007 23:23
av NoTiNg
Jag köpte filter och packning på Mekonomen.

Re: Växellådsolja utömmande info, och andra frågor om en 88

Postat: ons jun 13, 2007 7:25
av M Nordin
[quote="IceBear"]Köpte precis en 88 Cab och det var ju trevligt när värmeböljan varit på topp. Dock så började lådan konstra de varmaste dagarna och vattentempen var då uppe i 98 grader ... inte så bra. Även varningslampan för bromsarna började lysa...Men efter avsvalning ett par timmar var allt som vanligt igen och vattentempen var ca 80 grader, vet inte vad den fick för tuppjuck?! Kollade växellådsoljan och den var rätt tunn och vattnig, kanske blir så när den blir för varm, men tänkte ändå byta.
98 grader är inte onormalt. Hur konstrade lådan?
1/ Ska man ta en vanlig Dextron ATF, eller är det någon speciell kvalite man ska ha ?
DexronIII

2/Hur många liter ska man köpa ?
Fritt ur minnet: Beror på om du sköljer systemet (ca 10 l med lite grismarginal) eller bara tappar ur det som är i tråget (ca 3 l).

3/Var är det billigast att handla ?
Kolla med lokala handlare och pruta!

4/ Är det mycket besvärligt att byta själv (det är ju en cab med förstärkningar under bilen)
Vet ej om ramkrysset sitter ivägen.

6/ Varför började bromsvarningslampan att lysa när motorn blev varm?
Fråga tidigare ägare....

8/ När man slår i backen (automat) så hörs ett metalliskt ljud från bakdelen på bilen, är det nåt farligt att bry sig om ?
Inte helt ovanligt att spelet pinjong-kronhjul låter så vid D-N-R växling. Kolla oljenivån i diffklumpen när du ändå krälar under bilen. Och nej, det finns ingen avtappningsplugg...

MVH

MN

Postat: ons jun 13, 2007 11:40
av Pavarotti
Det metalliska ljudet vid växling fram-back kan även vara slitna knutkors.

Olja

Postat: tor jun 14, 2007 16:16
av Ingo
Dexron II var det i 88,an ,men dexron III går ju också utmärkt.
att köpa en 20liters dunk på lantmännen är nog billigast om du inte har bra rabbatter någonstans.
Mackarna kan ju också beställa hem tjugor som blir betydligt billigare än lösa litrar.
Fabrikatet kvittar.
Det är inte svårt att byta på en cab fast ganska mycket skruvning för krysset måste ner..
men har man bytt olja tidigare själv och vet att lådan är just liksom filtret,så kan man ju suga ur oljan.
Men med nyköpt bil bör man byta filter också.

Postat: tor jun 14, 2007 18:34
av IceBear
Hehe, 20 liter ...
Det går ju bara åt 10 kanske enligt ovanstående inlägg.
Nån som vet vad prisskillnaden kan vara hos lantmännen per liter jämnfört om jag skulle handla på en mack eller dyligt ?

Postat: tor jun 14, 2007 20:27
av blå c4 cab
IceBear skrev:Hehe, 20 liter ...
Det går ju bara åt 10 kanske enligt ovanstående inlägg.
Nån som vet vad prisskillnaden kan vara hos lantmännen per liter jämnfört om jag skulle handla på en mack eller dyligt ?
jo,det är faktiskt så ,nästan halva priset på lantmännen,men Lantmännen kanske inte finns där du bor

pris

Postat: tor jun 14, 2007 21:24
av Ingo
Blir nog mindre än hälften så dyrt som lösa macklitrar,och då har du för ett byte till om något år....
Men det går att beställa 20 liters dunkar från biltillbehörsfirmor typ mekonomen också..