Sida 1 av 1

Sura stift

Postat: tor mar 11, 2004 22:18
av Kero
Hej !

Min Vette-78 surar ner stiften, provat med Accel 416 samt Champion RC9YCC med samma resultat dvs. motorn startar ej efter en tid och stiften är då genomsura. Det sitter Holley systemax II toppar samt Holley 750 3310-förgasare på motorn vilken är en 350 smallblock. Mycket tacksam för synpunkter/råd.

Postat: fre mar 12, 2004 0:11
av vett74
kanske dax att renovera förgasaren?

Postat: fre mar 12, 2004 1:31
av Corv1-Micke
Låter som dålig förbränning eller att förgasaren flödar...?
Kontrollera flotörnivåerna, tändkurvan och att du får bra gnista.
Hjälper inte det är det nog dax att ta isär förgasaren, göra rent och ev byta packningar.
(Jag hade en 3310 för några år sedan där en nål lossnat i förgasaren och då flödade det, vet inte vad nålen kallas, men det var bara att göra rent och montera tillbaka så fungerade det.)
Byt även bränslefiltret efter rengöringen...

/ Micke

Postat: fre mar 12, 2004 9:49
av Björn Leidelöf
Du skriver inget om när stiften/motorn surar igen. Är det alltid när du försöker starta motorn eller blir det värre och värre ju mer du kör med den, speciellt om motorn står mycket på tomgång??

Ett ganska vanligt problem är om man har kombinationen "original" förgasare (som Holley förgasaren kom ur kartongen) tillsammans med en vassare kam. I förgasaren sitter en så kallad tillskottsventil (power valve). Den förser motorn med extra bränsle direkt från flottörhuset vid hård belastning. Ventilen i sin tur styrs av undertrycket i insuget. En vassare kam ger inte lika mycket undertryck vilket resulterar i att ventilen står och "skvätter in" extra bränsle även på tomgång = garanterat sura stift och att stiften sakta men säkert slår igen. "Ur kartong" är ventilen oftast anpassad för en originalkamaxel.

För att få det här rätt så måste du låna en vakumklocka och mäta vakumet vid tomgång och sedan byta till en ventil med rätt vakumvärde.

Mvh, Björn

Sura stift

Postat: lör mar 13, 2004 18:34
av Kero
Tack för svaren.
Det visade sig att fördelaren inte var tillräckligt åtdragen med påföljd att tändningen ändrade sig samtidigt som mitt behov av att torrköra Vetten i garaget på tomgång slog ut stiften. Nya varmare stift, tändninginställning samt mindre tomgångskörning har löst problemet.
Vi ses på vägarna, notera att det våras.

Postat: sön mar 14, 2004 23:34
av Stingray
En 750 förgasare på en 78 350 låter lite väl stort om inte motorn är trimmad... Är den det ?


/Tommy

Sura stift

Postat: mån mar 15, 2004 15:33
av Kero
Tommy!

Ja den är trimmad. Holley systemaxII toppar med insug och kam, Crane rullvippor, Flow Tech headers samt 2 1/2 " avgassystem. Enligt Holley PPI ska detta arrangemang ge cirka 450 hp.
Hör gärna av dig med synpunkter

Postat: mån mar 15, 2004 17:24
av Björn Leidelöf
Du ska du definitivt kolla tillskottsventilen som jag beskrev ovan. Det är sannolikt därför stiften slår igen då bilen går på tomgång, dvs trimkam + en förgasare som har original tillskottsventil (power valve).

Mvh, Björn