Jag skall snart regbesiktiga min 1973 C3´a cab och vet att det krävs trepunktbälte enligt böckerna.
Eftersom det sitter 2-punktsbälte från fabriken saknas ju en övre infästning.
Hur löser man det?
Enda infästnigarna jag kan hitta är de som håller cabställningen, är de godkända som fästpunkt i överkant?
Ett alternativ är kanske dispens, är det ens lönt att tänka på?
Hur har ni andra löst det på era bilar?
Dispens för trepunktsbälte? Infästning av rullen?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Kontakt:
Re: Dispens för trepunktsbälte? Infästning av rullen?
Klara du dej inte nu då,om bilen är importerd för eget bruk??Ducster900 skrev:Jag skall snart regbesiktiga min 1973 C3´a cab och vet att det krävs trepunktbälte enligt böckerna.
Eftersom det sitter 2-punktsbälte från fabriken saknas ju en övre infästning.
Hur löser man det?
Enda infästnigarna jag kan hitta är de som håller cabställningen, är de godkända som fästpunkt i överkant?
Ett alternativ är kanske dispens, är det ens lönt att tänka på?
Hur har ni andra löst det på era bilar?
- Reodor Fälgen
- Rookie
- CoolvetteC3
- Corvettefantast
- Kontakt:
Är det någon dispens om man tar in den för eget bruk?
Gäller andra regler då?
Jag köpte bilen i Danmark, oreggad där men tullad och momsad vilket jag var noga med att få på papper.
Jag fick en tid för regbesiktning i Helsingborg med några dagars varsel men när jag kom dit så ville dom tvunget ha ett enhetsintyg från den danska tullen för att se att bilen verkligen är tullad och momsad där.
Min kopia från importören gällde inte...svensk byråkrati...
Dock gav den unge besiktningskillen mig tips om, och visade i författningssamlingen, att det krävdes trepunktsbälte för bilar, från och med 1970 års modell.
Åter på jobbet diskuterade jag utslaget med en arbetskamrat som absolut trodde att det skulle gå att få dispens för detta i en bil som aldrig har haft trepunktsbälte tidigare och därmed saknar egentliga övre fästpunkter.
Nu står jag givetvis rådvill, skall jag köpa trepunktsbälte och montera i cabställningen, söka dispens eller helt enkelt satsa på att nästa besiktningskille har en annan inställning och släpper midjebältet?
Beträffande enhetsintyget har jag haft kontakt med en dansk på skattecentrat i Köpenhamn som säger att de har en form av enhetsintyg men att den inte liknar det svenska som jag mailat över till honom som exempel.
Vi får väl se vad den svenska byråkratin har i beredskap åt mej...
Gäller andra regler då?
Jag köpte bilen i Danmark, oreggad där men tullad och momsad vilket jag var noga med att få på papper.
Jag fick en tid för regbesiktning i Helsingborg med några dagars varsel men när jag kom dit så ville dom tvunget ha ett enhetsintyg från den danska tullen för att se att bilen verkligen är tullad och momsad där.
Min kopia från importören gällde inte...svensk byråkrati...

Dock gav den unge besiktningskillen mig tips om, och visade i författningssamlingen, att det krävdes trepunktsbälte för bilar, från och med 1970 års modell.
Åter på jobbet diskuterade jag utslaget med en arbetskamrat som absolut trodde att det skulle gå att få dispens för detta i en bil som aldrig har haft trepunktsbälte tidigare och därmed saknar egentliga övre fästpunkter.
Nu står jag givetvis rådvill, skall jag köpa trepunktsbälte och montera i cabställningen, söka dispens eller helt enkelt satsa på att nästa besiktningskille har en annan inställning och släpper midjebältet?
Beträffande enhetsintyget har jag haft kontakt med en dansk på skattecentrat i Köpenhamn som säger att de har en form av enhetsintyg men att den inte liknar det svenska som jag mailat över till honom som exempel.
Vi får väl se vad den svenska byråkratin har i beredskap åt mej...