tigersthlm skrev:
Vill ha en kompressor och lustgas! (behöver jag förstärka något?, bromsar?)
Om du ska ha kompressor OCH lustgas får du lite problem. Bottendelen på motorn ger upp nånstans omkring 600-650hk på vevaxeln. Du måste i så fall byta vev, stakar etc. om du ska få någon livslängd.
Om du nöjer dig med kompressor är A&A's ATI kit det bästa för pengarna just nu (se
www.vette.se) Det ger upp till 550hk på vevaxeln.
Om du väljer automat så kan det vara bra att veta att lådan är specad till 350 lbs/ft i vrid om den ska hålla 100000miles(ca 16000mil), motsvarande för manuell är 450lbs/ft.
Lamellerna i automaten kommer inte hålla så länge med den effekt du får med kompressorn och detsamma med originalkopplingen på de manuella. Självklart finns kopplingar som håller för de effekter du vill ha och likaså kan du uppgradera automaten att klara mer. De flesta kör dock med original tills det rasar och byter då.
Originalbromsarna på C5'an är ok men har två problem, standard beläggen är skräp - bytes lämpligast till Hawk Street belägg. Originalskivorna brukar slå sig efter en tids hård användning men det finns ingen anledning att byta dem fören du börjar få vibrationer vid inbromsning. Bra skivor (o snygga) är Baer Eradispeed som jag sålt ett stort antal av med nöjda kunder.
Jag vet inte vilket väghållningspaket bilen du ska köpa har men där finns också mycket att förbättra - enklaste och billigast är att sänka bilen så du slipper jeep looken och ett par kraftigare krängningshämmare som tex Hotchkis.
Sen finns hur mycket som helst man kan göra men ovanstående kommer göra en stor skillnad på bilen.