Sida 1 av 1

Var får man hissa?

Postat: ons jun 20, 2007 12:09
av Vette-88
Var vågar man sätta domkraften (både fram och bak) ? Och var sätter man lämpligast pallbockarna sen?
Hur brukar ni göra för att lyfta - kör ni upp bilen på en ramp först för att komma under med domkraften eller?
Tackar på förhand!
/Robert

Postat: ons jun 20, 2007 13:35
av zphinx
Vart man får hissa?? Du får hissa vart du vill. Men jag skulle nog rekomendera de ställen som finns utmärkta på bilen.

Postat: ons jun 20, 2007 13:40
av NoTiNg
Håller helt och hållet med föregående talare... Hissa var du vill... Men om du som sagt tittar lite under bilen så ska du finna två platser på varje sida som är utmärka för att sätta domkraften - en fram och en bak. Tror till och med att det är två små pilar på varje utmärkt plats.... sätt domkraften så långt åt sidan som du vågar så får du även plats med pallbockarna på samma ställen

"den som söker - han ska finna...."
8)

Postat: ons jun 20, 2007 13:58
av Vette-88
Tror att det är ganska tveksamt att de där "pilarna" är synliga :wink: ...
Någon som kan ge en lite mer specifik beskrivning?

Postat: ons jun 20, 2007 14:45
av M Nordin
Det finns pilar på trösklarna - dock så lyfter jag aldrig där då det känns vekt. Titta i IB eller öppna luckorna till förvaringsfacken back - på min finns "jacking instructions" på en av luckorna. Annars kan du lyfta under framaxelbalken eller diffklumpen. Mellanlägg rek!

MVH
MN

Postat: ons jun 20, 2007 14:47
av MickeW
Han sökte och fann:
http://www.c4guru.com/articles/TowingJacking.pdf
http://www.zr1netregistry.com/jackupzr1.htm

Annars borde du se de små pilarna/trekanterna på trösklarna och där lyfter du med domkraften.

mvh
MickeW

Postat: ons jun 20, 2007 15:29
av NoTiNg
Inte för att vara otrevlig... men bör du hålla på under bilen om du inte är säker på hur du ska gå tillväga för att lyfta den.... :wink:

Postat: ons jun 20, 2007 15:55
av Vette-88
Det var inte otrevligt... bara lite ogenomtänkt kanske :wink:
Jag säger snarare att: den som börjar lyfta och greja undertill utan att veta hur man ska göra i förväg har inte där att göra.... Tyder inte det på säkerhetstänkande och försiktighet att jag försöker ta reda på hur man bör göra först?
....Sen är den ju så satans låg så man får knappt huvudet under den så man kan se hur det ser ut :)


NoTiNg skrev:Inte för att vara otrevlig... men bör du hålla på under bilen om du inte är säker på hur du ska gå tillväga för att lyfta den.... :wink:

Postat: ons jun 20, 2007 16:00
av NoTiNg
Man får inte vara feg - det är aldrig ngn som kommer ihåg en fegis....
Men som sagt... Dessa platser där man ska sätta domkraften är allt annat än svåra att hitta.... Kolla i IB som sagt.... 8)

Postat: ons jun 20, 2007 16:06
av Vette-88
Japp.... jag har fått instruktioner nu så jag är nöjd!

Hellre inte bli ihågkommen alls än att bli ihågkommen som han som inte tog reda på i förväg var man hissar och följaktligen förstörde något på bilen.... men det är upp till var och en tycker jag :wink:


NoTiNg skrev:Man får inte vara feg - det är aldrig ngn som kommer ihåg en fegis....
Men som sagt... Dessa platser där man ska sätta domkraften är allt annat än svåra att hitta.... Kolla i IB som sagt.... 8)

Postat: ons jun 20, 2007 16:23
av M Nordin
Vette-88: Du gör helt rätt! Det finns så j-a många idioter som lyft sönder golven på C4:or. Fick t ex hejda gummigubben som lade på nya däck på min bil när han skickade in domkraften där han tyckte det såg bra ut... :roll:

MVH

MN

ops dubblett

Postat: ons jun 20, 2007 19:05
av Ingo
NoTiNg skrev:Inte för att vara otrevlig... men bör du hålla på under bilen om du inte är säker på hur du ska gå tillväga för att lyfta den.... :wink:
ett faktum är att de avsedda lyftpunkterna går dåligt att använda om du har kjolpaket,risken är stor att att de deformeras.
På caben är det ju enkelt att lyfta under krysset nära infästningen där det är som kraftigast,sedan kanman ju säta pallbockarna innanför de avsedda lyftpunkterna.
En fördel är ju att bilen är ganska styv så hissar man på rätt ställe kan man oftast få under två pallbockar..
men var försiktig..

Tja

Postat: ons jun 20, 2007 19:07
av Ingo
NoTiNg skrev:Inte för att vara otrevlig... men bör du hålla på under bilen om du inte är säker på hur du ska gå tillväga för att lyfta den.... :wink:
ett faktum är att de avsedda lyftpunkterna går dåligt att använda om du har kjolpaket,risken är stor att att de deformeras.
På caben är det ju enkelt att lyfta under krysset nära infästningen där det är som kraftigast,sedan kan man ju sätta pallbockarna innanför de avsedda lyftpunkterna.
En fördel är ju att bilen är ganska styv så hissar man på rätt ställe kan man oftast få under två pallbockar..
men var försiktig..

Postat: ons jun 20, 2007 21:26
av NoTiNg
Som man brukar säga.... "I rest my case....." :lol:

Postat: ons jun 20, 2007 22:47
av Jakobsson
En lång låg svindyr garagedomkraft och hissa under frambalk/diff och sedan fyra rejäla pallbockar är nog smidigaste.

Är det någon som provat eller vet någon svensk motsvarighet till www.kwiklift.com ?

Pelle
-90 cab

Postat: tor jun 21, 2007 9:09
av Ingo
Jakobsson skrev:En lång låg svindyr garagedomkraft och hissa under frambalk/diff och sedan fyra rejäla pallbockar är nog smidigaste.

Är det någon som provat eller vet någon svensk motsvarighet till www.kwiklift.com ?

Pelle
-90 cab
kwiklift är ju som en lyft ser det ut,med lyftens nackdelar men inte fördelar..
frågan är om man inte kan yxa till en brygga till garaget ,med samma frirum rätt enkelt..
här finns ju en del av det svenska utbudet
http://www.maskinnet.se/maskinnet/kateg ... hp?aid=272
Men angående domkrafter så med kjolpaket och sänkt bil vete sjutton om en lång dyr sak klarar så mycket bättre än typ racedomkraften på Jula..
Du har en två tre decimeter till att spela på,men antar att man ändåkan få problem.
Min bakkjol är definitivt i vägen när man ska försöka hissa under bakaxeln,och rakt framifrån är nog problemet detsamma,förutom att man oftast inte har plats att gå in där i ordinära garage.
men att låta gummigubbar hissa bilen kan man glömma.
antingen levererar jag hjulen eller gör det själv.