Sida 1 av 1
Fråga om manuell låda på c4
Postat: tor jun 21, 2007 20:39
av Scania
Har hittat en c4 som jag ev åker och köper nästa fredag, den har en manuell 6-växlad ZF låda , exakt vad är en zf låda ???
Trodde dom hette typ t56, camaron hade ju t5 som manuell låda.
Postat: tor jun 21, 2007 20:50
av bogo
Titta här så får du en bakgrund:
http://www.zfdoc.com/techinfo.htm
Har själv en sk black tag (byggd av ZF i Tyskland) ZF 6-speed. En del vinande från de tydligen rätt rakskurna dreven men en härlig låda att växla samt tål mkt stryk. De senare sk blue tag är byggda i USA är tystare men tål å andra sidan inte riktigt lika mycket pulver. Se till att lådan är frisk-det lär vara både dyrt och besvärligt att renovera den.
Postat: tor jun 21, 2007 20:59
av Scania
Ok , ngt speciellt man ska titta på eller lyssna efter ?
Postat: tor jun 21, 2007 21:12
av bogo
Här är lite tips från zfdocs hemsida:
LOOK OUT FOR TROUBLE: The preemptive dog teeth are most susceptible to damage when the clutch hydraulic system becomes degraded. The sensation of notch shifting is more prevalent when the sliding collar's preemptive dogteeth become worn or badly deformed. Advanced stages of preemptive dog tooth wear may result in gear engagement difficulty due to metal burrs restricting normal movement of the sliding collar. This condition can also cause partial engagement of the dog teeth resulting in unexpected gear disengagement. In any such circumstance, discontinue use of the problematic gear until necessary repairs can be performed. This may save lots of money in additional parts when repaired.
Sen kan det nog vara bra att vara medveten om att svänghjulskåpan (om du ska ha den i en C4 ivarjefall) nog inte är det lättaste att få tag i om du nu inte får den med på köpet. Kopplingen i en C4 med ZF lådan är en dubbelmassehistoria som är ganska dyr att reparera, kan ge problem om du har mkt effekt, min började slira lite när jag kom över 400hk (+slicks iofs). Går att byta till enkelmassesvänghjul men påverkar ljudnivån (ger mer rassel)
Postat: tor jun 21, 2007 21:37
av Scania
Kopplingen är bytt för 1200 mil sedan , kvitto och allt finns . Jag kommer att köpa bilen då vi kommit fram till ett bra pris .
Postat: tor jun 21, 2007 22:07
av bogo
Missförstod dig lite-trodde det var enbart en låda du skulle köpa. Vad är det för årsmodell på bilen?
Postat: tor jun 21, 2007 22:59
av Scania
Det är en 89:a
Postat: tor jun 21, 2007 23:04
av bogo
Grattis, då är det nog också en "black tag". Har fått denna info från zfdoc; borde även gälla din -89á.
The 1990-91 production run of ZF S6-40 transmissions were of the best quality assembled (in Germany). Your S6-40 (1052 000 036) should be able to handle up to 650 lbs-ft torque 100% cycle duty.
Required Preconditions:
Clutch hydraulic system must be operating at 98+% efficiency.
Pilot bushing must be in excellent condition (Fluted Pilot Bushing - GM P/N 10125896).
BMW P/N 07510009420 (2.1 liters/change (3 units)) Castrol TWS 10W60 full synthetic oil
Proper alignment of driveline.
Driveshaft yolk assembly and extension housing bushing in very good condition.
Sen får du ju en Dana 44 bakaxel också i och med det är en manuell-starkare än Dana 36an som satt i alla automater
Postat: fre jun 22, 2007 9:55
av Scania
Va kul , vad är dt för utväxling på en sån ??
Postat: fre jun 22, 2007 10:42
av bogo
utväxling finns det flera av; du får lyfta på locket till mittkonsolen och kolla in koderna. Finns kombinationen G92 så är det i varjefall "performance axle ratio". Jag har för mig att jag har detta och att det är utväxling 3.33. Finns dock säkert flera varianter här... Du gå igenom de koder som finns på dekalen på locket och checka av mot den kompletta listan i fotot nedan.

Postat: lör jun 23, 2007 22:42
av Scania
Var bilarna med zf lådan även z51 utrustade ???
Postat: sön jun 24, 2007 15:32
av Scania
Såg även att vissa har ngt som kallas 3+4 man låda vad är det för sorts låda ? Bara av ren nyfikenhet.
Postat: mån jun 25, 2007 9:13
av M Nordin
det är föregångaren. 4petad med elöverväxel som aut går in på 2,3 o 4e växeln.
MVH
MN
Postat: mån jun 25, 2007 15:51
av Scania
Aha , jag åker på fredag och hämtar den. Ska bli jäkligt kul.
Nån som vet ngn bra sida med fakta om typ 89:s corvette ?
man
Postat: mån jun 25, 2007 16:37
av Ingo
Scania skrev:Var bilarna med zf lådan även z51 utrustade ???
Tillbehör Z51 hade ju som krav manuell låda,liksom tillbehör ZR1..
Manuell låda behöver inte ha något väghållningspaket ,och 17" fälgarna blev standard 89,så Z52 försvann
Car o driver har gett ut några böcker med tester där det står en del om 89,or men på nätet vete sjutton.
Men sök på ZR 1 de första som visades var ju 89,or så deras utrustning o utförande är rätt lika förutom breddningen bak o motorn.
Postat: mån jun 25, 2007 18:37
av Scania
Aha nåja den har en dana 44 bakaxel med 3.33 i utv och den sexväxlade tysklådan zf så det lär vara en kul maskin.
Postat: mån jun 25, 2007 19:55
av Jakobsson
Postat: tor jun 28, 2007 13:17
av Scania
Ah kanon , imorogn så hämtar jag min vette , ska bli skitkul.
Postat: sön jul 01, 2007 1:08
av Stefan
Då är väl bakdäcken slut nu då

Postat: tis jul 03, 2007 8:28
av Scania
Nej men framdäcken var bra slut så jag måste fixa nya snart.
Postat: mån jul 23, 2007 11:04
av Hot Rod
Scania skrev:Va kul , vad är dt för utväxling på en sån ??
Här finns info om utväxlingarna i lådan
http://www.stingray.nu/temp/manual.htm
Postat: mån jul 23, 2007 14:33
av Scania
Tackar , ZF lådan är jag hel nöjd med även om dom låter lite på 1:an och 2;an pga dom rakskurna dreven.
Verkar inte vara så vanlig på 89:or .