Sida 1 av 1

Problem efter helrenovering 427:a -69

Postat: tis jul 03, 2007 22:32
av vätte
Hej
Har fått kraftig rökutveckling efter uppstart, har nu efterdragit topparna och kört ett par mil.
Den som renoverat topparna, pressat ut gjutjärnarna och satt i bronsstyrningar, nya ventiler rekommenderade kylartätning för att de skulle hålla tätt, är detta rimligt??

Har satt i STP Kylartätning i expkärlet men det håller tätt bara vid tomgång. Varvar jag upp försvinner gårdsplanen i all grå rök.

Verkar det rimligt att måsta täta såhär??

Trots allt blandar den inte olja och kylarvatten på något sätt.

Vilken annan väg änn kring styrningarna kan jag få vatten i förbränningskammarn, kan jag kopplat fel och bygger tryck på nått sätt.

Kan jag ta fel så att det är olja som ryker har bytt kolvringar men ej borrat loppen de är 2/100 mm ovala, är nästan säker att det är vatten jag får i avgaserna det ryker som en ångmaskin!!

Tackar på förhand om det finns tips att få!

Mats/Vindeln

Postat: ons jul 04, 2007 2:50
av Mr. Beam
Hej,
Några funderingar:

1. Satte du i härdade ventilsäten och större ventiler? Kan då ha fräst in i en vattenkanal.
2. Honade du loppen innan du satte i nya ringar ? Ringarna måste slitas in mot en "rå" yta för att täta bra.
3. Hur ser tändstiften ut ?

Hoppas att det löser sig, inte kul när det krångar...

mvh
Mr. Beam

Postat: ons jul 04, 2007 17:17
av vätte
Mr. Beam skrev:Hej,
Några funderingar:

1. Satte du i härdade ventilsäten och större ventiler? Kan då ha fräst in i en vattenkanal.
2. Honade du loppen innan du satte i nya ringar ? Ringarna måste slitas in mot en "rå" yta för att täta bra.
3. Hur ser tändstiften ut ?

Hoppas att det löser sig, inte kul när det krångar...

mvh
Mr. Beam
Större ventiler är monterade, dock har inte härdade säten frästs in.
Loppen är honade så att ringarna kan nötas in
Stiften är torra, grå till lätt svarta inte neroljade

Hälsningar/ Mats

Postat: ons jul 04, 2007 20:44
av Peter
Känns ju som om inugspackningen inte e riktigt OK.

Re: Problem efter helrenovering 427:a -69

Postat: ons jul 04, 2007 23:16
av gbak
vätte skrev:Den som renoverat topparna, pressat ut gjutjärnarna och satt i bronsstyrningar, nya ventiler rekommenderade kylartätning för att de skulle hålla tätt, är detta rimligt??
Vad jag inte förstår är vad kylartätning har med ventilerna att göra?
Ventilerna kommer ju inte i kontakt med kylkanalerna överhuvudtaget!
Eller kan möjligen en eller flera av de nya ventilstyrningarna trängt igenom till någon kylkanal?

Postat: tor jul 05, 2007 8:00
av M Nordin
Måste man inte ha "härdade säten" för att kunna köra på blyfritt?

Rekommendationen om att slå i kylarcement i en nyrenoverad motor låter som som klar kandidat till VM i haschmek :roll: Byt mek!

Hur luktar röken?

Grå rök kan lika gärna vara olja. Vattenånga brukar nästan bli helt vit. På big block vet jag ej men på SB sätter man ju ofta riktiga ventiltätningar på avgasventilerna när man byter till bronsstyrningar.

MVH

MN