Sida 1 av 1

Farthinder

Postat: mån mar 15, 2004 22:16
av David
Tjenare!

Jag går och funderar på att köpa en beg. C5:a. Jag var och provkörde en i helgen och blev lite osäker när den främre spoilern ofta skrapade i marken vid relativt små gupp.
Hur funkar en C5:a i stan? Lund där jag bor är farthindrens Mecca, och jag har tre feta farthinder alldeles utanför huset - är det någon mer som har problem med farthinder? Jag vill helst slippa backa genom stan :wink:

/David

Re: Farthinder

Postat: mån mar 15, 2004 23:24
av vette.se
David skrev:Tjenare!

Jag går och funderar på att köpa en beg. C5:a. Jag var och provkörde en i helgen och blev lite osäker när den främre spoilern ofta skrapade i marken vid relativt små gupp.
Hur funkar en C5:a i stan? Lund där jag bor är farthindrens Mecca, och jag har tre feta farthinder alldeles utanför huset - är det någon mer som har problem med farthinder? Jag vill helst slippa backa genom stan :wink:

/David
Främre spoilern är gjord för att tåla att den skrapar i. Den är gjord i tre delar där centrum delen är gjord i mjuk plast och är upphängd med en fjäderanordning så att den ska ge efter när man kör över ett farthinder, trottoarkant ell. liknande. De två sidoläpparna är gjorda i gummi och är väldigt flexibla. Anledningen att den är så låg är att få ner CW värdet.

Det verkar som om jag ska hålla mig borta från Lund - min spoiler flyttar sig inte ...
Bild

Postat: tis mar 16, 2004 10:50
av David
Tack för det - då känner jag mig lite lugnare! Hur är det med sidokjolarna? Skarapar de också i ibland (Vi snackar RIKTIGT stora farthinder)?

/David

Postat: tis mar 16, 2004 11:12
av vette.se
David skrev:Tack för det - då känner jag mig lite lugnare! Hur är det med sidokjolarna? Skarapar de också i ibland (Vi snackar RIKTIGT stora farthinder)?

/David
Det finns inga egentliga sidkjolar på C5'an. Du har ramen direkt under och glasfibern ligger formad efter ramen och är fäst i densamma. Problemet är förstås att du skrapar glasfiber som är under bilen om man kör över ett väldigt kort och högt hinder.
De flesta farhinder brukar trots allt vara utformade så att något av hjulen alltid är på och lyfter bilen, alternativet är att köra på snedden över :D

Postat: tis mar 16, 2004 17:45
av frisk
Går era C5 långsamt??? :lol: GASA!! :twisted:

Postat: tis mar 16, 2004 18:33
av C5 flames
Det finns även nån skrapskydd att sätta under bilen vid "sidkjolarna" kan ju säkert hjälpa till lite? Själv ska min sänkas så fort nya fälgarna kommit hem 8) Man vill ju inte ha stora glipor imellan däck och skärmkant :D låt inte vägbulorna hindra dig C5 an är en underbar bil

Postat: tis mar 16, 2004 18:33
av C5 flames
Det finns även nån skrapskydd att sätta under bilen vid "sidkjolarna" kan ju säkert hjälpa till lite? Själv ska min sänkas så fort nya fälgarna kommit hem 8) Man vill ju inte ha stora glipor imellan däck och skärmkant :D låt inte vägbulorna hindra dig C5 an är en underbar bil

Postat: tis mar 16, 2004 18:35
av PG
Bor utanför Lund och har än så länge mest kasat i med frontspoilern d.v.s inte skrapat i underredet (ramen). Det är knappt 1 cm kvar till underedet när jag står över vissa farthinder, så planen på att sänka bilen fick läggas på is. Efter att pallat upp bilen i höstas har jag dock sett ett flertal kraftiga repor på glasfibret under ramen, men vilka fartgupp som orsakat dessa vet jag inte.