Sida 1 av 1
Vanliga elfel...
Postat: tis jul 17, 2007 0:04
av DeffeDefect
Hej,
Nu börja det bli bråttom. Reg.bes nästa måndag och många små fel att åtgärda.
Fått igång helljus och spolarmotor men vindrutemotorn vill inte gå runt. Har en 76:a utan torkarlucka. Många trådar här men jag är inte så hemma i el. När jag sätter på torkaren klickar det till i torkarmotorn (inringad fjäder på bilden rör sig) men inget mer händer. Det går två kablar till själva motorn, en svart och en röd/svart. Har skaffat en multimeter nu men var mäter jag?
Nästa problem är tutorna inte funkar. Var hittar jag reläet till hornet i min 76:a? Hör inget klick eller något när jag tutar.
Höger öga går inte upp när sätter på ljuset (vänster går upp ok). När jag vickar upp och ner på höger ljus så kommer det blås ljud under vakuum reläet. Se bild. Ingen slang är kass men är reläet kast och om det är det, var kan man få tag i ett nytt på 5 dagar?
Sista frågan för idag… Var kan jag hitta ett ”hjulnav” som den på bilden?
Kan också säga att 556 har löst de flest el fel hitintills men inte ovanstående.
Mvh/
Deffe Defect
Vacumfel m.m.
Postat: tis jul 17, 2007 6:49
av Mr SIXPACK
Hej DeffeDefect.
Jag hade exakt samma fel på min -68. Felet på min var vacumklockan. Det sitter en gummitätning på stången och som sitter fast i själva klockan med en mässingslåsning. Min låsning hade gått sönder (2 av 3 "läppar" var borta) vilket hade medfört att gummitätningen hade lossnat. Jag pillade dit den igen (går att åtgärda underifrån) och luckan går nu upp å ner. Annars är det vanligt att dessa tätningar inte är OK och den går att byta.
Vindrutetorkarmotorn: Har du inget elschema för din årsmodell? Jag har bara elschema för 68 och 69 vilket inte stämmer för din årsmodell, tyvärr. Finns det ingen röd kabel som kommer ut under där du beskriver att fjädern drar? Den borde isåfall vara + . Har du plockat lös motorn för att se om du kan få igång den utanför bilen? Jag har för mig att man kan jorda själva chassiet på motorn och sedan lägga plus på någon av kablarna som går in till motorn för att på det sättet se om motorn funkar överhuvudtaget.
Tutrelät sitter på 68-69 kanske fler årsmodeller på innerskärmen (förarsidan) och har 6 eller 7 + kablar anslutna. Bara ett tips....
Jag tittade i ecklers katalogen och såg att tutrelät ser helt annorlunda ut mot 74-82 som har 3 flatstifts-anslutningar.
Som sagt, se detta som lite uppslag eftersom jag inte är så bekant med den årsmodell som du har.
Lycka till.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Postat: tis jul 17, 2007 9:25
av Nicke454
Det ska vara tre kablar till den, en ska ha 12v hela tiden.
Postat: tis jul 17, 2007 10:31
av frisk
Nu ska jag krångla till det lite då hehe
Jag har 4 kablar.... En +12v 2st styrningar och en jord.
Postat: tis jul 17, 2007 11:30
av Sandberg
frisk skrev:Nu ska jag krångla till det lite då hehe
Jag har 4 kablar.... En +12v 2st styrningar och en jord.
Din har väl en kabel för torkaluckans gränsläge 68-72.
Postat: tis jul 17, 2007 12:38
av DeffeDefect
Det sitter faktiskt ingående 4 stift på min motor men ett av dem är böjt inåt. Antar att denna motor även ska passa äldre modeller med lucka. Den på bilden är från Eckler och ska passa "1973Late-1982".
Mvh/
Deffe
Postat: tis jul 17, 2007 14:18
av frisk
Sandberg skrev:frisk skrev:Nu ska jag krångla till det lite då hehe
Jag har 4 kablar.... En +12v 2st styrningar och en jord.
Din har väl en kabel för torkaluckans gränsläge 68-72.
Nix då jag inte har luckan utan en lång huv så köpte jag mig en senare modells torkarmotor när min la av. Så den jag har är väl(?) från -73 till 82??? Nu spekulerar igen

Postat: ons jul 18, 2007 22:45
av DeffeDefect
Så... nu funkar vindrutetorkarna

Det var ström fram till kopplingsplinten (3 eller 4 kablar )

men kunde inte mäta på själva motorn så jag började plocka av den och just innan jag lossat den helt fick jag ett infall att testa den igen och vipps... den funka! Hade läst att den inte funkar om den har för mycket motstånd eller om den inte har stannat i rätt läge.. där i låg nog problemet.. men men, nu funkar det.
P-bromsen funkar nu även den... Slitna backar men får använda dem tills jag fått nya... bara till att spänna ut dem ett par snäpp. Tack för alla tips!
Bara tutan å höger öga kvar att fixa sedan är hon redo för reg.bes.
Mvh/
Deffe
Postat: mån jul 23, 2007 16:26
av DeffeDefect
Vindrutetorkarmotorn la av igen… Kvällen innan reg.bes. Denna gång för gott… Testade att köra in 12 volt rakt in i motor. Hände inget... Kolet ser ok ut... Får väl köpa mig en ny...

Postat: mån jul 23, 2007 16:31
av frisk
DeffeDefect skrev:Vindrutetorkarmotorn la av igen… Kvällen innan reg.bes. Denna gång för gott… Testade att köra in 12 volt rakt in i motor. Hände inget... Kolet ser ok ut... Får väl köpa mig en ny...

Jo "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!" va det nån som sa en gång. Men med nya delar så känns framtiden alltid lite roligare

Postat: tis jul 24, 2007 12:54
av DeffeDefect
Det var sanningens ord… bara till att bita ihop… får väl glädja mig med att det inte är något vette väder just nu.
Frågor:
- Kollade kolet i vindrutetorkar motorn och testade att koppla den till batteriladdaren (direkt till motorn) men utan resultat. Kan man med säkerhet konstatera att den har gjort sitt eller är det lönt att lämna in den för reparation?
- Kopplade den felande högra strålkastar acuatorn till den vänstra men den vill ändå inte resa sig, kan man plocka isär den för att komma åt membranen och är det isf. någon som har en beskrivning på hur man gör det? Se bilden nedan.
Mvh/
Deffe Defect
Postat: tis jul 24, 2007 20:34
av frisk
Vill minnas att jag betalade ca 1000kr för en ny torkarmotor. Men e inte helt 100%! Och lämna in en gammal kostar väl alltid en slant och sen kör man ju omkring med en gammal som e lagad och har större chans att pajja igen så mitt val var enkelt... Köpte en ny. Men sen finns det ju dom som vill behålla orginaldelarna för att bilen ska vara helt orginal "Matching Numbers" som det heter... Och så finns det alltid dom som kan spara en 100lapp och tror dom gjort en bra affär.... typ dom som anlitar polacker m.m.
Bara att bestämma dig för vem du är!
