Sida 1 av 1

Stänga av däcksensorerna..

Postat: ons jul 18, 2007 22:39
av crille_hallden
Hallå gubbar!!!

Har köpt nya fälgar och däck och monterade inte över sensorena så nu får jag felmeddelande att jag måste serva dessa för att datorn ej får kontakt..

Hur stänger jag av datorn med denna tjänst?? Kan jag göra det själv??

Bild på Bilen..

http://www.garaget.org/?car=57258&image=515427

Postat: ons jul 18, 2007 23:28
av COOLMACHINE
De var kanske osmart att inte montera däcktryckssensorerna, kanske det går att "släcka" denna funktion med TECH II ,men jag är inte säker :roll:

8)

Postat: tor jul 19, 2007 10:03
av zkidor
vi har nästan samma problem-
fast mina sensorer gick att montera fram i mina 19" cray-dock kräver däcken 255/30r19 3kg o då varnar sensorerna fram ändå för för högt tryck och det är värre än att att reseta bort felmedd i starten för avsaknaden av sensors-högt tryck visas minst 1 gång per 15min och återkommer.

bak går ej sensorena att montera i 20*10,5 cray..sitter ej mot fälg-då bryts de av vid montering..

Vart finns banden som man monterar däcktryckssensorerna med runt fälgen och sitter de(mina 305/25/20 går nämligen ej att få bort hela på denna fälg ifall sensorn släpper) och går det att programmera om dem så de inte varnar för högt tryck förräns vid tex 3,2 kg..eller är det bäst att blåsa upp en 4 burkar me 2,6 kg o lägga i bilen för o slippa problemen :)

Postat: tor jul 19, 2007 10:04
av zkidor
vi har nästan samma problem-
fast mina sensorer gick att montera fram i mina 19" cray-dock kräver däcken 255/30r19 3kg o då varnar sensorerna fram ändå för för högt tryck och det är värre än att att reseta bort felmedd i starten för avsaknaden av sensors-högt tryck visas minst 1 gång per 15min och återkommer.

bak går ej sensorena att montera i 20*10,5 cray..sitter ej mot fälg-då bryts de av vid montering..

Vart finns banden som man monterar däcktryckssensorerna med runt fälgen och sitter de(mina 305/25/20 går nämligen ej att få bort hela på denna fälg ifall sensorn släpper) och går det att programmera om dem så de inte varnar för högt tryck förräns vid tex 3,2 kg..eller är det bäst att blåsa upp en 4 burkar me 2,6 kg o lägga i bilen för o slippa problemen :)

Postat: tor jul 19, 2007 11:59
av Bengt
3 kg i däcktryck verkar helt utflippat. Det kanske är så att rekommendationen är 30PSI ? Det är inte riktigt samma sak .. :shock:

Postat: tor jul 19, 2007 14:38
av zkidor
30psi är 2,1 kg ,verkar rätt lågt för ett 255/30r19 och ett 305/25r20 på min bil..mitt däck är märkt med kpa-ja som du ser att ditt däcktryck syns i färddatorn i din bil.kpa-kg är ungefär som att ta bort en nolla,du har väl 260-270kpa i din bil med originaldäck.
ja går på däckets märkning och gummihandlarens rekomendation
M

Postat: tor jul 19, 2007 22:48
av vette.se
zkidor skrev:30psi är 2,1 kg ,verkar rätt lågt för ett 255/30r19 och ett 305/25r20 på min bil..mitt däck är märkt med kpa-ja som du ser att ditt däcktryck syns i färddatorn i din bil.kpa-kg är ungefär som att ta bort en nolla,du har väl 260-270kpa i din bil med originaldäck.
ja går på däckets märkning och gummihandlarens rekomendation
M
Många däcksfirmor inbillar sig att bara för att du har ett stort däck så måste du ha högt tryck - fel !

2.1 till 2.4 kg är perfekt - det finns ingen anledning att ha i mer. Jag har 295/30*18 fram och 335/30*18 bak och kör med 2,3kg fram och 2.2kg bak vilket ger perfekt balans i bilen.

Det är faktiskt större luftvolym i ett 335/30*18 än ett 305/25*20 ........

Postat: fre jul 20, 2007 10:49
av zkidor
Man gör som man vill,min luft stannar kvar.
Har lärt mig att ju lägre profil,ju starkare däcksidor,ju högre tryck..
För lågt tryck på ett lågprofildäck gör att mittre delen slungas ut.Lägre tryck än 3.0 ger för mig felaktigt slitage mest på mitten pga att däckbanan slungas ut i mitten vid undertyck med breda däck-.
Bilen går helt underbart,billigt och däcken håller länge.
Ska tillägga att bilen rullar på gatan,och aldrig på bana-det är en viss skillnad.

Postat: fre jul 20, 2007 11:50
av COOLMACHINE
zkidor skrev:Man gör som man vill,min luft stannar kvar.
Har lärt mig att ju lägre profil,ju starkare däcksidor,ju högre tryck..
För lågt tryck på ett lågprofildäck gör att mittre delen slungas ut.Lägre tryck än 3.0 ger för mig felaktigt slitage mest på mitten pga att däckbanan slungas ut i mitten vid undertyck med breda däck-.
Bilen går helt underbart,billigt och däcken håller länge.
Ska tillägga att bilen rullar på gatan,och aldrig på bana-det är en viss skillnad.
3,0 på gatan :shock: Måste vara som att köra på järnhjul :lol:

8)

Postat: fre jul 20, 2007 13:41
av zkidor
..på egen risk,du får hålla dig långt bort när du fyller-vem vet det kanske smäller..

Postat: fre jul 20, 2007 14:30
av Masterworks
zkidor skrev:..på egen risk,du får hålla dig långt bort när du fyller-vem vet det kanske smäller..
Ingen risk att det smäller vid 3kg om det
inte är någon skada på clinchen!

Postat: fre jul 20, 2007 15:50
av crille_hallden
Jag har också blivit rekommenderat 3kg på mina däck...
19" och 20"...

Hur gick det med mitt problem då?? Inte för att jag är självisk eller så!!! :-)

Zkidor.. Maila gärna en bild på din bil och fälgar.. Jag beställde igentligen svarta men dom var ju restade til i aug..

Postat: fre jul 20, 2007 17:24
av COOLMACHINE
Den här tråden spårade vist ur en aning Crille, Men kolla med en GM verkstad som har Tech 2 om dom kan hjälpa dig, kanske går det att släcka funktionen :wink:

8)

Postat: tor jul 26, 2007 18:50
av crille_hallden
Nu verkar problemet ha löst sig självt???

Kommer inget medd längre..