Sida 1 av 1
Startproblem
Postat: ons aug 01, 2007 17:38
av Endorfine
jag har fått lite startproblem som kommer lite oregelbundet.
det blir så här :
när man vrider runt på tändningsnyckeln så händer det inget ibland, ibland så blir det bara ett kort tillslag ungefär som att batteriet är slut och ibland så fungerar det precis som det ska.
batteriet är full laddat och det kommer oftare o oftare nu.
hoppas på tips

Postat: tor aug 02, 2007 7:30
av forsberg
några kvalifiserade gissningar
glapp i tändningslåset
eller några kablar dårifrån
nån av kablarna till startmotorn som sitter å dinglar.
otroligt sleten nyckel...
Re: Startproblem
Postat: tor aug 02, 2007 9:58
av MyVette
Endorfine skrev:jag har fått lite startproblem som kommer lite oregelbundet.
det blir så här :
när man vrider runt på tändningsnyckeln så händer det inget ibland, ibland så blir det bara ett kort tillslag ungefär som att batteriet är slut och ibland så fungerar det precis som det ska.
batteriet är full laddat och det kommer oftare o oftare nu.
hoppas på tips

Tja, kan vara så enkelt som ett jordfel mellan batteriets minuskabel och schassiet.

Re: Startproblem
Postat: tor aug 02, 2007 10:22
av Jari
MyVette skrev:Endorfine skrev:jag har fått lite startproblem som kommer lite oregelbundet.
det blir så här :
när man vrider runt på tändningsnyckeln så händer det inget ibland, ibland så blir det bara ett kort tillslag ungefär som att batteriet är slut och ibland så fungerar det precis som det ska.
batteriet är full laddat och det kommer oftare o oftare nu.
hoppas på tips

Tja, kan vara så enkelt som ett jordfel mellan batteriets minuskabel och schassiet.

Jag hade jordfel på min, batteriets minuskabel var helt oxiderad, problemet försvann efter en noga rengörning.
Postat: tor aug 02, 2007 12:14
av Foppa
var det kallt ute då du har detta problem?
Postat: tor aug 02, 2007 13:08
av Endorfine
tack för tipsen..jag ska försöka kolla dom.
hur är tändningslåset uppbyggt? är det någon kontaktplatta i den som kan bli sliten?
nej "vanlig svensk sommar"

Postat: tor aug 02, 2007 13:20
av Foppa
ok för om man t.ex. har nyckeln i fickan å det är annan temp på låset så kan man få resistansen (den svarta lilla ploppen på nyckeln) att bli fel och då tolkar bilen det som att de e fel nyckel...
Postat: tor aug 02, 2007 19:26
av Endorfine
ska prova att inte ha nyckeln i fickan då

Postat: tor aug 02, 2007 21:41
av Foppa
trodde inte heller på mina Corvetter vänner förrän jag såg att så var fallet... frågade även verkstan och de sa att så kan de bli...
Postat: ons aug 08, 2007 21:55
av Endorfine
jag tror att jag har glapp i tändningslåset..nyckeln går att rucka på lite grann och när jag tar ut nyckeln så får jag inget rattlås att fungera (för det ska det väl finnas).
är det svårt och hur byter man det..måste man koda in det nya låset mot datorn..är det dyrt?
Postat: tor aug 09, 2007 15:15
av Grönbladh
GM har drivit kampanjer för att först laga och senare koppla ur rattlåset då det hänt att ratten blivit låst under färd. Jag åtgärdade min bil med första och andra av GM's tre steg (nytt relä och omprogrammering av datorn) för två år sen. Då hade de inte börjat koppla ur rattlåset men det verkar varit många som gjort det själva innan GM gick ut med den rekommendationen.
Har du inte ägt bilen i bortåt två år är det alltså troligt att förra ägaren låtit koppla ur rattlåset om det nu inte verkar fungera för dig.
Postat: tor aug 09, 2007 15:28
av Endorfine
köpte bilen i december i Miami...
vet inte hur det är med rattlåset.
Postat: ons aug 15, 2007 22:58
av Bulten
Hade samma problem själv, bytte batteri men problemet kom tillbaka efter 2-3veckor. Kablarna till batteripolerna tyckte jag var bra spända men de behövde spännas väldigt hårt sen var problemet borta.
Postat: sön sep 02, 2007 19:30
av Endorfine
ja..ny har det blivit ännu värre..
när jag vrider på tändningsnyckeln så lyser inte ens lamporna på displayen och den startar kanske bara en gång av 100 försök när jag vrider på nyckeln..
batteriet är nytt, kablarna sitter hårt och det är ingen oxid på dom.
det klickar i databoxen och någonstans under instrumentbrädan när nyckeln vrids runt. men jag får ingen ström eller impuls till startmotorn..
Postat: fre sep 28, 2007 8:18
av Endorfine

ja nu är det löst ialla fall..
det var fel på tändningslåset..böt ut det på Svenska bil och nu funkar allt som det ska.
blev inte så himla dyrt heller.
Postat: tis okt 02, 2007 15:27
av forsberg
Endorfine skrev:
ja nu är det löst ialla fall..
det var fel på tändningslåset..böt ut det på Svenska bil och nu funkar allt som det ska.
blev inte så himla dyrt heller.
då gissade jag rätt ju
vad kostade den ??
Postat: tis okt 02, 2007 19:57
av Endorfine
3200 kr
