Vad fan händer har krökt insugs stötstången 2 gånger på 8ans cyl
Har hänt vid ca 6000varv
Måste ju va nått knas
Dessa Stötstänger
Re: Dessa Stötstänger
hade det varit avgass stången hade jag inte varit så förvånad. Är du helt såker så att det inte är avgassventilen...Mattsson skrev:Vad fan händer har krökt insugs stötstången 2 gånger på 8ans cyl
Har hänt vid ca 6000varv
Måste ju va nått knas
det behövs ju rätt mycket kraft för att pajja stången så troligtvis går den i ventilen. och isåfall så sitter 8ans insugslob fel i förhållande till camaxeln.. try to degree your 8th cylinder compared to your 1st.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Re: Dessa Stötstänger
Men du Jake,Jake skrev:hade det varit avgass stången hade jag inte varit så förvånad. Är du helt såker så att det inte är avgassventilen...Mattsson skrev:Vad fan händer har krökt insugs stötstången 2 gånger på 8ans cyl
Har hänt vid ca 6000varv
Måste ju va nått knas
det behövs ju rätt mycket kraft för att pajja stången så troligtvis går den i ventilen. och isåfall så sitter 8ans insugslob fel i förhållande till camaxeln.. try to degree your 8th cylinder compared to your 1st.
Varför vid höga varv? stötstången växer ju inte med varvet

Om den är för lång är den väll det hela tiden

// A.B
Corvette 1990
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Engine: 383cui, 400+ Hk.
Konstigt att det bara är en som bråkar.
Om du har för högt lyft i förhållande till vad fjädrar och styrningar fixar så skulle alla bli krokiga.
En lite svår sak att se är om du har en dålig lyftare som kollapsar vid högt varvtal vilket kan göra att stötstången hamnar på sidan om vid vipparmen och sedan trycker på för hårt när lyftaren behagar fungera.
Dom bästa lyftarna jag läst om är ls7 lyftarna vilka klarar uppåt 8500rpm
Kolla den här tråden
http://www.thirdgen.org/techboard/tech- ... e-hyd.html
Pelle
-90 cab ZF6
Om du har för högt lyft i förhållande till vad fjädrar och styrningar fixar så skulle alla bli krokiga.
En lite svår sak att se är om du har en dålig lyftare som kollapsar vid högt varvtal vilket kan göra att stötstången hamnar på sidan om vid vipparmen och sedan trycker på för hårt när lyftaren behagar fungera.
Dom bästa lyftarna jag läst om är ls7 lyftarna vilka klarar uppåt 8500rpm
Kolla den här tråden
http://www.thirdgen.org/techboard/tech- ... e-hyd.html
Pelle
-90 cab ZF6
Re: Dessa Stötstänger
börjar ventilen flyta på avgassidan och får en smäll av kolven.. så kan vi snabbt säkna ut vilken hastighet stötstången får nedåt genom att P=F*dt och hastighetssambanden..alberto.becker skrev:Men du Jake,Jake skrev: hade det varit avgass stången hade jag inte varit så förvånad. Är du helt såker så att det inte är avgassventilen...
det behövs ju rätt mycket kraft för att pajja stången så troligtvis går den i ventilen. och isåfall så sitter 8ans insugslob fel i förhållande till camaxeln.. try to degree your 8th cylinder compared to your 1st.
Varför vid höga varv? stötstången växer ju inte med varvet,eller?
Om den är för lång är den väll det hela tiden.
// A.B
Men detta gäller bara avgassidan, detta kan ej ske på insugssidan.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Bara en liten utvikning runt dessa lyftare. Som jag förstått det så är detta GMs racelyftare och är säkert suveräna om man ska varva över 8000. Priset ligger på drygt $200 (http://www.sdparts.com/product/88958689 ... gines.aspx). Vill man spara lite pengar så kan man ju istället köpa LSX lyftare som också klarar rätt bra med varv (7000?) men bara kostar drygt $100. Dessa förefaller ju vara ett vettigare köp än standard rollerlyftarna till t ex L98 och LT1 motorerna som kostar drygt $200!Jakobsson skrev: Dom bästa lyftarna jag läst om är ls7 lyftarna vilka klarar uppåt 8500rpm
Kolla den här tråden
http://www.thirdgen.org/techboard/tech- ... e-hyd.html
Pelle
-90 cab ZF6
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder 

jag har svårt att tro att kammen skulle vara felslipad men vist omöjligt är det inte
Compcams Lt1 276hr-14
26918-16 Fjädrar mätte dom innan jag monterade dom mins ej värdena men det var ju stor skildnad mot orginal
och sedan comp cams Magnum Roler 1.6 vippor
Vill ju som sagt inte tro att det är Kammen som är fel men det är ju dit man får gå om inget annat hjälper när man lyfter ur maskinen för vintern
Men Jag ska prova o köpa lyftare för mina strulade mycket när jag satte ihop maskinen körde säkert 100 mil innan dom tystnade helt och ibland så tickar dom vid kallstart
dock blev det bättre när jag b ytte ut inkörnings oljan Mobil 1 10w40 mot 76 20-50
Compcams Lt1 276hr-14
26918-16 Fjädrar mätte dom innan jag monterade dom mins ej värdena men det var ju stor skildnad mot orginal
och sedan comp cams Magnum Roler 1.6 vippor
Vill ju som sagt inte tro att det är Kammen som är fel men det är ju dit man får gå om inget annat hjälper när man lyfter ur maskinen för vintern
Men Jag ska prova o köpa lyftare för mina strulade mycket när jag satte ihop maskinen körde säkert 100 mil innan dom tystnade helt och ibland så tickar dom vid kallstart
dock blev det bättre när jag b ytte ut inkörnings oljan Mobil 1 10w40 mot 76 20-50