Sida 1 av 1
Kickdown kontakt
Postat: sön aug 12, 2007 21:22
av Dav7812
Har till min stora glädje fått kickdownen att fungera idag.

Blir helt klart mycket roligare att köra bilen nu!
nu till frågan: Kontakten som påverkas när man trampar pelle i botten hur justerar man den? Har när jag trampar i botten ca 8-10 mm kvar innan kontakten sluter. Har nu tejpat på en frigolitbit på kontakten men det lär ju knappast hålla så länge.
Borde det sitta något på pedalen som trycker på kontakten?
//David
Postat: sön aug 12, 2007 21:57
av Peter
Har för mig att den är självjusterande på något vänster? Kanske måste "nolla" kontaken?
Postat: sön aug 12, 2007 22:29
av Dav7812
Nolla.. hur menar du?

Tycker att det verkar som att den sitter fast och inte går att flytta.
//David
Kickdownkontakten
Postat: mån aug 13, 2007 0:05
av corvette74
Hej Dav7812 !
Att ''nolla'' betyder är att flytta tillbaks kontaktens fjädring åt
det motsatta hållet, dvs tvärtom mot vad som händer när man
trycker gaspedalen i botten.
Jag hade samma problem med att jag tyckte att det fattades ca
knappt en centimeter som var kvar tills den aktiverades.
Jag tog bort kontakten och kollade om det inte var fel på den,
vilket det inte var när jag konstaterade det när jag hade köpt en ny
och det blev samma problem.
Det jag gjorde till slut var att skära bort en aning av kupemattan och isoleringen bara så litet som behövdes för att gaspedalens arm skulle gå ner det som krävdes för att aktivera kontakten.
Hoppas det hjälper............
Med Vänlig Hälsning
Micke
Postat: mån aug 13, 2007 16:42
av KrilleN
Det finns ett litet hål som du kan stoppa in en lite ståltråd i och hålla imot samtidigt som du drar "tillbaka" armen. Då flyttar du armen, men inte kontaktläget. Lite svårt att förklara....men du kanske löser det

Postat: mån aug 13, 2007 19:33
av Dav7812
Förstår inte alls hur du menar

men ska ge det ett försök imorgon så får vi se hur det går..
Är meningen att kontakten ska bli påverkad tidigare på kontakten och att det då ska fungera..? lite luddigt detta med kanske...
//David
Postat: mån aug 13, 2007 20:27
av KrilleN
Dav7812 skrev:
Är meningen att kontakten ska bli påverkad tidigare på kontakten och att det då ska fungera..? lite luddigt detta med kanske...
//David
Japp, helt rätt, man justerar upp "armen" ända upp, sen när du trampar full gas så ställer kontakten in sig. Men som sagt lite svårt att förklara, kolla på den så kanske du förstår.

Postat: mån aug 13, 2007 23:24
av CoolvetteC3
Jag tog mig en koll på denna brytare nu ikväll och fick den att fungera.
För att konstatera att solenoiden i lådan fungerade så kopplade jag en separat kabel och en lös brytare inne i kupén, en testrunda gav resultatet att kickdown-funktionen var OK.
Nästa steg blev att konstatera att brytaren var ok med hjälp av en summer och genom att manövrera brytaren tilld den kopplade till.
För att få tillslag genom gaspedalen fick jag göra en enkel lösning: ett par bitar 10-millimeter bränsleslang, en trädd över tappen på brytaren och en slitsad bit slang trädd över staget på gaspedalen och vips var kickdown-funktionen i drift igen...
Dock får det nämnas att det var bökigt att komma till inne under pedalerna, ögonens fokuseringsförmåga är inte heller densamma längre...
Postat: tis aug 14, 2007 7:33
av ornet
En bild på kontakten kanske hjälper.
Har justerat men kommer inte ihåg "nollnongsproceduren" nu, skall leta efter instr.
Men jag tror man skulle trycka på gasen i botten samt trycka på någon av kontaktens vita delar

Postat: tor aug 16, 2007 19:46
av Dav7812
Gjorde ett försök nu ikväll med kontakten och lyckades efter lite funderande och pillande att nolla kontakten så nu funkar det utmärkt utan diverse frigolitbitar!
Tack för hjälpen
