Sida 1 av 1
Ras ??
Postat: sön aug 19, 2007 18:40
av Red Corvette -76
Hej. Har sedan en tid haft problem med att temperaturen variarer väldigt mycket, ibland kan den till och med gå upp på dett röda för att några sekunder senare falla ned till normal temp igen. Senast hände det igår när det var blackrace, när jag stod på startlinjen stod mätaren på rött men jag tänkte att 9 sekunders körning borde inte vara farligt, efter halva sträckan början han gå illa och jag släppte gasen helt, det skramlade som fasen och trodde var helkört. När jag stått still ett tag rullade jag sakta hem ca 3km. Nu verkar det som att det var generatorn som skramlade så det är ju inte hela värden att byta denna. Men fortfarande så går han illa när man drar på lite. När man tar bort kylarlocket så verkar inte kylaren vara mer än halvfull ändå tryckar han ut vatten från expansionskärlet. Kollade även tändstiften och det visade sig att 3an tändstift var elekrtroden hopslagen så det var knappt något mellanrum. Vad kan ha orsakat detta ?? Tog även komprov och cylinder 3 ligger på 155psi medan alla andra ligger på mellan 180-190.
Kan det vara topplockspackningen som har gått ??
http://www.garaget.org/archive/16890/14 ... 552754.jpg
Postat: sön aug 19, 2007 19:23
av Peter
Ett ihopslaget stift är sällan ett bra tecken. Ta ner tråget och titta så att kolven är hel.
Min gamla motor gjorde exakt samma sak och då hade kjolen på kolven spruckigt vilket gjorde att kolven tippade i loppet och slog igen stiftet.
Ras
Postat: sön aug 19, 2007 21:01
av Janne386
Jag råkade ut för samma fenomen på våran 63a. På väg till sommarmötet
uppstod ett kanackande ljud i motorn,, och 6ans tändstift ihopslaget När jag sedan plockade bort topparna visade det sig att 6ans kolv spruckit ca 2 cm vid övre kolvringen, förmodligen var det då det knackande ljudet uppstod. Men allt verkar ha klarat sig ,cylinderlopp och topplock, så det blir 8 nya kolvar och en allmän översyn av motorn i höst o vinter.
Janne
Postat: tis okt 16, 2007 18:29
av Red Corvette -76
Det var kolven som var sönder i alla fall. Får undersöka om även andra delar har skadats ex ventiler, cylinderloppet verkar ha klarat sig.
Var har delarna tagit vägen ?? Kan dom gå ut genom Ventilerna ??
http://www.mypix.se/visaFullImage.asp?f ... torlek=640
Postat: tis okt 16, 2007 18:45
av frisk
På väg till sommarmötet
uppstod ett kanackande ljud i motorn,,

Vill gärna kommentera men då blir man väl bannad haha
Det var kolven som var sönder i alla fall. Får undersöka om även andra delar har skadats ex ventiler, cylinderloppet verkar ha klarat sig.
Var har delarna tagit vägen ?? Kan dom gå ut genom Ventilerna ??
Aldrig kul

Jo delarna sprutar ibland ut ur avgasrören om det e raka rör. Får hoppas att inte loppen är helt förstörda...