Sida 1 av 1

Servoläckage

Postat: tor aug 30, 2007 7:48
av Scania
Fan här var man anmäld till EDPS i Malmy och nu har den börjat läcka atf olja i fram så det torde ju vara från servon , är dettta ngt vanligt på corvetter , jag har en renoveringssats till den där styrmanicken ifram.

Är det svårt att ta bort den samt är det dyrt att skaffa en beg icke läckande ?

Postat: tor aug 30, 2007 9:45
av Niceri
Hej,
Jag har också nyss hittat ett läckage men det hoppas jag att jag lokaliserat rätt och då är det röret mellan pumpen och behållaren som läcker i en skarvning strax under pumpen, men bakom drivrem och rullar så det är svårt att komma åt. I samband med service om en vecka skall detta gås igenom på verkstad.

Postat: tor aug 30, 2007 23:11
av Scania
hmm blir stressmeck imorgon , hade tänkt köra EDPS på malmby på lördag men man kan ju inte rulla ut en läckande bil på startlinjen.

Postat: fre aug 31, 2007 8:09
av GTA
JAg hade samma fel.. det var en Oring som spökade.

Postat: lör sep 01, 2007 9:24
av Niceri
Hej,

Tack för tips om O-ringen! Skall nämna detta för verkstaden.

Postat: lör sep 01, 2007 18:37
av Scania
Verkar komma från damasken på höger sida, vad sitter inaför den ? Jag gjorde rent och man ser att det kommer droppar på undersidan av damasken.

Postat: sön sep 02, 2007 12:36
av M Nordin
inre styrled och sedan en p-box. Kan kika på min slaktade kuggstång om den är möjlig att byta. Prova annars att slå i Lucasoil i servot. En del påstår ju att de t o m blivit av med "morning sickness" med detta.

MVH

MN

Postat: sön sep 02, 2007 16:12
av Scania
ok, tackar , var hittar jag denna lucasoil ?

Postat: sön sep 02, 2007 17:27
av Scania
GTA skrev:JAg hade samma fel.. det var en Oring som spökade.
Var satt den oringen ???
Verkar ju onekligen vara packboxen innanför damasken som läker olja , hur svårt är det att knäcka kulleder , jag har akdrig gjort det förr. För man måste ju det om man ska ta ur fanskapet och fixa det.

Postat: tor sep 13, 2007 8:43
av Niceri
Hej,
Beträffande mitt oljeläckage i skarven på röret från servopumpen till behållaren så har jag nu upptäckt att den tidigare ägaren har haft i fel olja. En rödfärgad olja användes tidigare (växellådsolja?) men GM har gått ifrån den och en annan skall användas. Den röda torkar ut o-ringar och packningsmaterial! Oljan är antagligen orsaken till läckaget!
Alltså ett tips till er andra som också är nya ägare att ni kollar upp detta.