Sida 1 av 1

Några dumma frågor.

Postat: fre aug 31, 2007 22:19
av joppojoppo
Hej jag är ny här på forumet (och som vetteägare :D )

Nu till mina okuniga frågor:

L98 (sitter en sådan i min bil) vad skiljer en sådan från en LT1 motor (eller någon annan motor till en äldre vette)

Kunde man som nybilsköpare välja på olika automatlådor?

Finns det olika L98 motorer (tex med fler HK/NM)?

Hoppas att jag inte retar ihjäl er med mitt okunande :wink:

MVH//Johan

Re: Några dumma frågor.

Postat: lör sep 01, 2007 11:55
av M Nordin
joppojoppo skrev:Hej jag är ny här på forumet (och som vetteägare :D )

Nu till mina okuniga frågor:

L98 (sitter en sådan i min bil) vad skiljer en sådan från en LT1 motor (eller någon annan motor till en äldre vette)

sök på LT1 och L98 så ser du snart skillnaderna! L98 har det karaktäristiska TPI insuget och är en bottenstark historia medan LT1 är mer varvvillig men inte speciellt mkt snabbare som man kan tro av effektskillnaden på pappret. LT1 är en av en nyare generation och bl a har reversed cooling.

Kunde man som nybilsköpare välja på olika automatlådor?
Nej

Finns det olika L98 motorer (tex med fler HK/NM)?
Ja, de första hade järntoppar, sedan kom alu lock i olika versioner samt rullkam. Nyare = mer pulver!
MVH
MN


Hoppas att jag inte retar ihjäl er med mitt okunande :wink:

MVH//Johan

Re: Några dumma frågor.

Postat: sön sep 02, 2007 21:15
av joppojoppo
M Nordin skrev:
joppojoppo skrev:Hej jag är ny här på forumet (och som vetteägare :D )

Nu till mina okuniga frågor:

L98 (sitter en sådan i min bil) vad skiljer en sådan från en LT1 motor (eller någon annan motor till en äldre vette)

sök på LT1 och L98 så ser du snart skillnaderna! L98 har det karaktäristiska TPI insuget och är en bottenstark historia medan LT1 är mer varvvillig men inte speciellt mkt snabbare som man kan tro av effektskillnaden på pappret. LT1 är en av en nyare generation och bl a har reversed cooling.

Kunde man som nybilsköpare välja på olika automatlådor?
Nej

Finns det olika L98 motorer (tex med fler HK/NM)?
Ja, de första hade järntoppar, sedan kom alu lock i olika versioner samt rullkam. Nyare = mer pulver!
MVH
MN


Hoppas att jag inte retar ihjäl er med mitt okunande :wink:

MVH//Johan
Jag har en sen L98

Skillnaderna på Lt1 och L98 ser jag :D

I min L98 tror jag att det är 250 hk orginal nm vet jag inte

TPI sprutet är det dåligt? Eller är det bara ett äldre sprut jämfört med LT1?

sprut

Postat: sön sep 02, 2007 21:38
av Ingo
Lite olika tänk i uppbyggnaden.
L98,an har jättbra bottenvrid ,Lt1 kommer vid högre varvtal.
Nackdelen med l98,an är att den tvärdör tämligen snabbt,men Lt1 drar på högre varv.
Bottenvridet gör att L98,an hänger med Lt1,an trots 50 hästr till på den.
Men antar att man ville sänka soppaförbrukningen ytterligare med Lt1,an enär effektuttaget sker högre upp i varvtalsområdet,och vid normalkörning brukar man mindre effekt.