Sida 1 av 1

Skit-oljesticka

Postat: tor sep 06, 2007 11:47
av Daviper
Bytte olja på Korven igår och jag tänker inte ens beklaga mig över den korkade placeringen av oljepluggen, men det finns gott om olja i mitt hår idag.

Fyllde på med 6 liter och kollade oljestickan - det fanns knappt någon olja.
Drog på en liter till och helt plötsligt fanns det olja över hela jävla stickan.

Hur jag än försökte så fanns där spår av olja som gjorde det omöjligt att avgöra om det var för lite eller för mycket.

Lät bilen stå och ska göra ett nytt försök idag men måste stickan vara så lång, så skruvad och så sladdrig med en markering som är så kryptisk?? Finns det någon sticka man kan köpa som fungerar bättre???

Postat: tor sep 06, 2007 16:44
av Masterworks
Hehehe... Den stickan e ju grym! :lol:

Du skulle ringt så kunde du fått låna smörjgroppen av mig,
fan jag fick ingen olja i håret! *asg*

Postat: tor sep 06, 2007 16:50
av Daviper
Stod i OK/Q8 GDS-hall, så det var inga problem.

Dock kom detinget, det kom inget och så precis när min hand kom emot balken framför oljetråget, pang - värsta jävla strålen.

Jaja, man lär sig något nytt varje dag...

Postat: mån sep 10, 2007 22:54
av Ralph
Detta kräver sin teknik, vilket beskrevs utförligt i ett Corvette Magasin förra året.


Oljenivån kan i princip bara mätas efter att man varmkört motorn!

Ta ur stickan, torka av och lägg åt sidan - vänta 10 min. Kör ner stickan och dra upp den igen nu skall du kunna läsa av nivån.
Det hjälper dessutom om du putsar av/mattar ner, själva mätområdet på stickan, med fin smärgelduk.


Mvh
Ralph

Postat: tis sep 11, 2007 10:10
av forsberg
då undrar jag ju genast vilken teknik man ska använda för att slippa se ut som en slickad säl :lol:

kommer att göra mitt första byte inom en snar framtid...

Postat: tor okt 18, 2007 22:13
av Daviper
Kan bara rekomendera en keps eller liknande...

Postat: sön okt 21, 2007 12:12
av TJ
Helt otroligt... :D :D :D Det är ju bättre att lämna in bilen för sånt :lol:

Postat: tor okt 25, 2007 14:10
av Bobrob
Ralph skrev:Detta kräver sin teknik, vilket beskrevs utförligt i ett Corvette Magasin förra året.


Oljenivån kan i princip bara mätas efter att man varmkört motorn!

Ta ur stickan, torka av och lägg åt sidan - vänta 10 min. Kör ner stickan och dra upp den igen nu skall du kunna läsa av nivån.
Det hjälper dessutom om du putsar av/mattar ner, själva mätområdet på stickan, med fin smärgelduk.


Mvh
Ralph
Gjorde en test idag. Mätte oljenivån med kall motor - lätt att läsa av - varmkörde/buskörde 30 minuter och lät stå i 5 minuter - också lätt att mäta - OCH båda mätningarna ger exakt samma resultat! Att matta av mätområdet är en bra grej - oljan fastnar bättre/tydligare på stickan.

Förstår inte varför handboken rekommenderar mätning vid varm motor - jag fick samma resultat. Viktigast är ju trots allt att man alltid mäter under samma betingelser d.v.s. låter oljan rinna tillbaks innan man mäter - annars blir det garanterat fel. Oljans volymändring mellan kall och varm motor kan man säkert bortse ifrån. Den olja som pumpats runt i motorn, topplock etc. rinner säkert tillbaks ganska snabbt - inom några minuter.

Personligen gillar jag inte alls "Verkmästarens" metod i CM - något förvirrat och krångligt.

Postat: ons okt 31, 2007 16:38
av Bobrob
Bobrob skrev:
Ralph skrev:Detta kräver sin teknik, vilket beskrevs utförligt i ett Corvette Magasin förra året.


Oljenivån kan i princip bara mätas efter att man varmkört motorn!

Ta ur stickan, torka av och lägg åt sidan - vänta 10 min. Kör ner stickan och dra upp den igen nu skall du kunna läsa av nivån.
Det hjälper dessutom om du putsar av/mattar ner, själva mätområdet på stickan, med fin smärgelduk.


Mvh
Ralph
Gjorde en test idag. Mätte oljenivån med kall motor - lätt att läsa av - varmkörde/buskörde 30 minuter och lät stå i 5 minuter - också lätt att mäta - OCH båda mätningarna ger exakt samma resultat! Att matta av mätområdet är en bra grej - oljan fastnar bättre/tydligare på stickan.

Förstår inte varför handboken rekommenderar mätning vid varm motor - jag fick samma resultat. Viktigast är ju trots allt att man alltid mäter under samma betingelser d.v.s. låter oljan rinna tillbaks innan man mäter - annars blir det garanterat fel. Oljans volymändring mellan kall och varm motor kan man säkert bortse ifrån. Den olja som pumpats runt i motorn, topplock etc. rinner säkert tillbaks ganska snabbt - inom några minuter.

Personligen gillar jag inte alls "Verkmästarens" metod i CM - något förvirrat och krångligt.
Ok, bytte olja för ett par dagar sedan. Med den gamla mörkare något sotiga oljan var det ganska lätt att se nivån, men lite svårare med den nya "ljusare" oljan (MOBIL 1 0W-30). Fyllde enligt instruktion 6,1 liter. Körde en del med bilen och mätte efter en natt med kall motor. Nu visar nivån ungefär 30% upp på skalan - relativt lätt att se. Efter en runda och uppvärmd motor kollar jag igen efter 5-10 minuters stillestånd. Betydligt svårare att se beroende på oljerester som rinner efter stickan, men efter några försök får jag fram en nivå på cirka 25% upp på stickan. Testar en gång till, men låter nu oljestickan vara urdragen i 5 minuter så att oljan i röret hinner rinna tillbaks och inte kladda ner stickan - Nu funkar det perfekt!

Så för mig verkar det som om nivåerna är i stort sett lika vid kall och varm motor - jag har alltid tidigare mätt vid kall motor beroende på att det ät enklare och nu tror jag att jag fortsätter med det.