Hej Har försökt hitta lite information om mina toppar men kan inte hitta mer än stl på ventilerna. Någon av som vet vad Bowtie alutoppar nr 14011049 flödar ??
Tanken är att jag skall bygga en 383a med ovan toppar. Vilken typ av kolvar kan då vara lämpligt med ovan toppar ?
Flöde toppar
- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
Flöde toppar
Red Corvette -76
Hei,
Bowtie, aluminum, 55cc chambers, angle plug, 180cc ports, Phase 6
Her finner du mere info: http://www.google.no/search?q=14011049& ... rt=10&sa=N
Bowtie, aluminum, 55cc chambers, angle plug, 180cc ports, Phase 6
Her finner du mere info: http://www.google.no/search?q=14011049& ... rt=10&sa=N
Dina toppar är inte lämpliga till en 383:a då de har en liten "intake runner" på 180cc. Du kommer inte att få ut speciellt mycket effekt ur en 383 med de topparna.
En 383:a behöver minst 195 cc eller mer för att flöda bra.
Om du ändå väljer att använda dina toppar så skall du ha kolvar med inverterad dome (urtag) ca 14-18cc, eftersom förbränningsrumet är så litet i dina toppar.
Vilket då skulle ge dig ca 10,5 i statiskt comp. http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Kolvarna blir inte heller optimala, du får dålig quench/squish (turbulens i förbräningsrummet med inverterad dome).
Man skall sträva efter att ha flattop kolvar om möjligt och ha ett avstånd på ca 0,040"-0,045" mellan kolvtopp och topp.
Dina toppar passar bra i en 327:a eller 350 där man behöver små förbränningsrum för att få upp kompressionen.
En 383:a behöver minst 195 cc eller mer för att flöda bra.
Om du ändå väljer att använda dina toppar så skall du ha kolvar med inverterad dome (urtag) ca 14-18cc, eftersom förbränningsrumet är så litet i dina toppar.
Vilket då skulle ge dig ca 10,5 i statiskt comp. http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Kolvarna blir inte heller optimala, du får dålig quench/squish (turbulens i förbräningsrummet med inverterad dome).
Man skall sträva efter att ha flattop kolvar om möjligt och ha ett avstånd på ca 0,040"-0,045" mellan kolvtopp och topp.
Dina toppar passar bra i en 327:a eller 350 där man behöver små förbränningsrum för att få upp kompressionen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
- Red Corvette -76
- Rookie
- Inlägg: 89
- Blev medlem: mån dec 12, 2005 21:04
- Ort: Älmhult
-
- Corvettefantast
- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Re: Flöde toppar
Red Corvette -76 skrev:Hej Har försökt hitta lite information om mina toppar men kan inte hitta mer än stl på ventilerna. Någon av som vet vad Bowtie alutoppar nr 14011049 flödar ??
Tanken är att jag skall bygga en 383a med ovan toppar. Vilken typ av kolvar kan då vara lämpligt med ovan toppar ?
Kolla in på http://purplesagetradingpost.com/sumner ... eads1.html så kanske du hittar nåt. eller kanske här: http://users.erols.com/srweiss/tablehdc.htm
Kalle