Sida 1 av 2
Scanias vette
Postat: mån okt 01, 2007 19:06
av Scania
Vinterns projekt är i full gång i mitt garage, min bil är en 89:as corvette med 6-vxl ZF låda (den tyska varianten) , 3,33 dana44 i bak.
Målet är mer puts och mer fart.
Kolfiberpanel monterad
I fronten så pågår det jobb
Nya skivor och klossar ibak
Kommer att uppdatera här ju mer projekten framskrider. Ska hämta ett block med vev och grejor på lördga som jag fått så det kan ju bli ngt men jag vet inte vad årets budget säger så ev vänta med bytet till nästa år men man kan ju bygga under tiden.

Postat: tis okt 02, 2007 21:31
av Scania
As till bil , tog flera timmar att få loss bultarna till runnersen , mycket jobbigare än Camaron som jag kossat 20 gånger. Nåja nu är runnersen borta och arbetet fortskrider,tur att vintern är lång.
Känns dock inte som att den nya motorn hinner hitta ner i motorrummet innan våren så jag får hålla tillgodo med modifieringar av org motorn .
Postat: sön okt 07, 2007 21:28
av Scania
Nu är motorn hemma, har börjat med att strippa den på kolvar och dyl.
Sen är det borrning som gäller.

Postat: mån okt 08, 2007 7:50
av M Nordin
Klart du måste polera hjulupphängningarna!
Vad skall du bygga för motor efersom du baserar på ett flat tappet block?
MVH
MN
Postat: mån okt 08, 2007 9:04
av Scania
vet inte riktigt ännu , jag byggde en arg 305:a på ett flattappet block till min förra camaro.
Det var mest det att jag fick den här motorn så...
Postat: tor okt 11, 2007 18:18
av Scania
Provmontering av lite polerade plåtar bla ovanpå kylaren samt staget som går framför motorn som skymtar där nere .
Ska ta och borra hål i kylarensplåt för att fästa luftburken.
Då är det typ bara resten av motorrummet kvar att putsa , suck !!!
Får se hur mycket som hinns i vinter, hoppas på en lång vinter annars får jag fortsätta nästa år. Skam den som ger sig

.

Postat: lör dec 08, 2007 22:00
av Scania
Så liten uppdatering , inte hänt ngt på npgon månad men nu har det skjutit fart. Runners och plenum har mattats ner och ska högglanspoleras.
Så här långt har jag hunnit.

Postat: fre apr 11, 2008 23:03
av Scania
jaha vad har hänt sen sist då
Nytt shift light inköpt , proform från summitracing
Lustagskitt så nu ska det bli åka av , hämtade apketet idag

Postat: lör apr 12, 2008 12:15
av Masterworks
Nos e ju inte fel!

Postat: sön apr 13, 2008 0:28
av Scania
hehe nope , får se om jag monterar det nu eller till hösten . Beror på om inspirationen infinner sig eller om jag nöjer mig med att åka som det är nu under sommaren.
Postat: sön apr 13, 2008 1:13
av barracuda
Intressant! Vart har d köpt "kolfiber" panelen? Har du gjort nå mer åt motorn? Bara att polera vidare, mycke jobb men de blir bra. Har polaerat mitt plenum och ventilkåpor, blev ganska bra men svårt att få riktig spegelglans när de är gjutet.
Klart du ska montera gasen i sommar, har min flaska står i vardagsrummet tills allt är monterat:)
Lycka till
//Fredde
Postat: sön apr 13, 2008 11:59
av Scania
Kolfiberpanelen har jag skaffat av en firma som jga hittade på ebay ,
http://search.ebay.com/_W0QQsassZexpressdash
Har en massa frågor också om hur man ska dra slangen från tuben som jag ska sätta i "bakluckan" på bästa sätt sen söker jag en bild på hur microswitchen ska sitta på throttlehuset blandn annat.
Saknar ett relä och nån bit till men det är på gång.
Postat: sön apr 13, 2008 23:26
av barracuda
Tack för länken. Jag ska sätta min tub i lastutrymmet bakom passagerarstolen (har en Cab) och tror att jag drar dom inne i bilen, men egentligen ska man dra den under, Ska kika hur de ser ut och vilket som är lättast.
Här är hela "instruktionsboken" hur man installerar i PDF-format
http://store.summitracing.com/instructi ... snos%2Epdf
//Fredde
Postat: mån apr 14, 2008 5:49
av Scania
Kanon, undrar om luckorna i golvet håller för att bulta i flaskfästena. Nåja det lär visa sig , har 'ven en ide om att ta ut lustgasslangen via växelspaken och under bilen fram till motorn. Får se hur det ser ut när jag hissat upp bilen,
Tack för länken.
Saknar dock lite småsaker till systemet som jag ska skaffa fram så fort jag får tag på dom.
Postat: tor apr 17, 2008 22:02
av barracuda
scania: du har ingen mätare till flasktryck över??
Postat: fre apr 18, 2008 22:35
av Scania
det följde med en autometermätare för placering på instr brädan om du e intresserad av en sån.
Finns på summitracing.com annars för att sätta på flaskan, jag måste h alite delar till mitt bla relät och ngn platta för trottlelänkaget
Postat: lör apr 19, 2008 13:07
av barracuda
Den som man sätter på instr.brädan mäter den trycket i flaskan eller trycket i slangen när man "kör" med gasen? går den till 1600psi? En sån skulle man ha haft isf
Postat: lör apr 19, 2008 23:38
av Scania
Vet ej ska kolla vad som står på mätaren
Postat: fre maj 02, 2008 22:59
av Scania
Nu e flaskan monterad , lyckades få dit fäsen riktigt bra så dom verkar sitta ordentligt.

Postat: ons maj 14, 2008 22:14
av Scania
Bytte vänster hjullager i fram idag , det gamla hade gett upp totalt.
150 dollar för ett nytt så det var inte så blodigt , tog max 15 min att byta. Credit till GM som gjort det mesta lättmekat på vetten. Två bultar till bromsoket och en till abs:en och sen 4 bultar till lagret så är man där

Postat: tor maj 22, 2008 23:48
av barracuda
Hur går de här då?
Har du monterat lustgasen än? Jag har monterat mitt förutom kabeldragningen som ska fixas nästa vecka.
Ett tipps är att dra slangen mellan tub och magnetventilen under tröskelnplasten, Skruva bort plasten och strippa fast slangen i kabelstammen där under!.
Lycka till
//Fredde
Postat: ons maj 28, 2008 15:52
av Scania
hmmm ok, jag ser gärna bilder på installationen om du har, jag har fått dom sista grejorna som saknades från summit nu.
Det enda jag behöver nu e bultarna till throttlebodyn, har du ngn aning om hur långa dom är då e det lätt att kila ner till verkstadsfirman och fixa nya bultar.
Postat: ons jun 04, 2008 0:24
av barracuda
Postat: ons jun 04, 2008 23:44
av Scania
Ahh du e en pärla , tackar
Evakueringsröret från flaskan kör du det bara rätt ut under bilen ?
Var fick du tag på gummigrejorna där slangen gär igenom golvet , man lär la ha ngt där så man int får in så mycket skit-
Postat: tor jun 05, 2008 0:14
av barracuda
Jo röret går ut under bilen, sticker ut ca 4cm så jag sja kapa av 2cm. Gummigenomföringarna har vi på jobbet, får ut dom när vi monterar motorvärmare men dom ingår inte i Defas sattser. Ska kolla med lagret vart dom köper in dom från.
Postat: tor jun 05, 2008 23:30
av Scania
Tack , då kanske man kan få tag på sånna om man vet vart man ska vända sig.
Postat: fre jun 06, 2008 7:27
av forsberg
Postat: lör jun 07, 2008 0:08
av Scania
ja vet int , på det nya satt det ingen ,. La i lite fett innan jag monterade det nya lagret.
Postat: sön jun 08, 2008 23:54
av Scania
Monterade ledningar och solenoider men upptäckte att jag saknar den där throttle linkage förlängaren , den jag hade passade inte.
Summitracing skeppar en tidigast den 23/6 så om ngn har en så köper jag den direkt,. Eller om du vet ngn som har en sådan liggandes, suck vill inte vänta typ en månad på att få en från staterna

Postat: ons sep 17, 2008 17:39
av GP
Kommer att bli ett riktigt vackert motorrum sen.