Oljenivåkontroll C5 Automatlåda

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
Tommy Larsson
Rookie
Rookie

Oljenivåkontroll C5 Automatlåda

Inlägg av Tommy Larsson »

Behöver hjälp med beskrivning av kontroll av oljenivån i min C5:a 97:a electrisk automatlåda,har varit nere för renovering
Samt tips om olja,har läst alla för o emot om Biltemas och andra oljor. :oops:
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av MackeC5 »

Ang Biltema, det roliga är att det är samma vanliga ATF-olja Dextron III som andra, finns tre olika typer.
Biltemas motorolja tappas förresten i Sverige :) Finns inte så himla många raffinaderier att välja mellan då om man ska lista ut vem som tillverkar :roll: (Det är ju inte precis så att det står ett gäng biltemanissar och kokar olja i en stor kastrull i ett hus nånstans) :lol:

//Macke
Användarens profilbild
Tommy Larsson
Rookie
Rookie

oljenivåkontroll C 5

Inlägg av Tommy Larsson »

Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Men mitt problem är att jag inte har nån manual för kontroll av oljenivån efter renoveringen av auto-lådan på min 97:a. :D
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Re: oljenivåkontroll C 5

Inlägg av vette.se »

hercules skrev:Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Men mitt problem är att jag inte har nån manual för kontroll av oljenivån efter renoveringen av auto-lådan på min 97:a. :D
Det finns tyvärr ingen sticka i dessa lådor.

Kör upp bilen på en lyft, låt motorn vara igång óch lägg väljaren några sekunder i varje växel. Ta bort oljepluggen i sidan på lådans tråg (OBS ! motorn fortfarande igång), fyll på olja tills det rinner ut - nu har du rätt nivå. Glöm inte att sätta tillbaks pluggen ;)
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

hercules skrev:Jag har samma uppfattning om oljekvaliteter, har kört ett antal bruksbilar på olika oljor sedan 1965 och har inga klagomål på Biltemas oljor eller Mekonomen heller.
Brorsan bytte automatolja i min gamla 92'a - till Biltemas Dex III. Eftersom den oljan var så billig kunde han kosta på sig att skölja ur systemet en gång - d.v.s. byt till ny olja, kör några dagar och byt därefter en gång till. De konstiga växlingarna var helt borta och nu går bilen kanon.

Det sas tidigare att Biltemas syntetiska motoroljor kom från Statoil - så det kanske är samma med Dex III?
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av MackeC5 »

Bobrob skrev:

Det sas tidigare att Biltemas syntetiska motoroljor kom från Statoil - så det kanske är samma med Dex III?
Det stämmer Bobrob, säkra källor bekräftar detta :)

//Macke
Skriv svar