Sida 1 av 1

servo- olja

Postat: tor nov 15, 2007 0:00
av Lasse-HBG
jaha, då va den äntligen bytad, servon och pump med allt va det innebär.
Har faktiskt för mig att detta varit uppe innan men orkar inte krångla med gamla trådar.

På min nya servo satt en stor orange etikett som sa följande: do not use ATF oil. nähä, men vad ska vi hälla i då? rätta mig om jag har fel men brukar man inte använda just Atf olja till detta ändamål? vet att t.ex. Mercedes har nån special olja, men har aldrig hört talas om det till Corvetterna. Dessutom hör det till saken att jag fyllt på med ATF olja i min gamla servo, och jag kan inte påstå att jag märkt någon försämring pga det. någon som vet nåt om detta?

Postat: tor nov 15, 2007 9:29
av M Nordin
http://www.goodwrench.com/PartsAccessor ... oducts.jsp

Din gamla servo rasade ju så det kanske till viss del berodde på ATF-oljan?

MVH

MN

Postat: tor nov 15, 2007 22:30
av Lasse-HBG
M Nordin skrev:http://www.goodwrench.com/PartsAccessor ... oducts.jsp

Din gamla servo rasade ju så det kanske till viss del berodde på ATF-oljan?

MVH

MN
hehe, misstänkte nästan att den kommentaren skulle komma...ler.
Men till saken hör att min va dålig sedan länge och även innan jag bytade oljan i den. Den hade den klassiska "morgonsjukan" så att säga, men visst det har ju säkert inte räddat livet på den att slå i ATF.
Det var väl ett sista desperat försök från min sida att få den att funka om jag bytade olja, men ack nej. Det blev att byta alltihop.
Har beställt olja nu från "Klantberg". Känns tryggt att använda Gm-olja eftersom det verkar va lite petigt just med servon. Inget kul att den nya oxå går ner sig pga fel olja... oavsett, så tack för länken. mvh Lasse

He he

Postat: fre nov 16, 2007 18:51
av Ingo
Läs gamla trådar... :roll:

Postat: sön nov 18, 2007 9:25
av Niceri
Hej,
Hänvisar till mitt inlägg från september:

Hej,
Beträffande mitt oljeläckage i skarven på röret från servopumpen till behållaren så har jag nu upptäckt att den tidigare ägaren har haft i fel olja. En rödfärgad olja användes tidigare (växellådsolja?) men GM har gått ifrån den och en annan skall användas. Den röda torkar ut o-ringar och packningsmaterial! Oljan är antagligen orsaken till läckaget!
Alltså ett tips till er andra som också är nya ägare att ni kollar upp detta.

Postat: sön nov 18, 2007 14:00
av Ingo
Niceri skrev:Hej,
Hänvisar till mitt inlägg från september:

Hej,
Beträffande mitt oljeläckage i skarven på röret från servopumpen till behållaren så har jag nu upptäckt att den tidigare ägaren har haft i fel olja. En rödfärgad olja användes tidigare (växellådsolja?) men GM har gått ifrån den och en annan skall användas. Den röda torkar ut o-ringar och packningsmaterial! Oljan är antagligen orsaken till läckaget!
Alltså ett tips till er andra som också är nya ägare att ni kollar upp detta.
Nu kan jag inte vara tyst längre.....
Orginaloljan som fanns att köpa till min 88,a var också röd.
Skillnaden var att den hade inte alla friktionstillsatser,(alltså man tog mer betalt för en billigare typ av olja),jag propsade och skulle beställa ändå men blev helt utdömd av verkmästaren (som jag känner sedan jag praktiserade där när jag gick fordons).
Kan i och för sig hålla med om att Dexron III kan vara lite väl vass eftersom den har betydligt mer friktionstillsatser än typ A och dexronII som fanns orginal till min 88,a.
Men ni som varit med ett tag veta att Ford använder sin F-olja i sina styrservon,och fungerar det ,fungerar allt.
Felet med vettarnas morronsjuka beror på att oljan inte bytts ut regelbundet,speciellt i torra ökenstater..
Nästan alla bilar jag hört talas om med morronsjuka är begagnade sidoimporter från USA.
Kan nämna min slängbil jag kör med till jobbet(volvo 480 turbo),den skrek ur servon,så jag gjorde ett mycket seriöst oljebyte och helt plötslig blir den som ny.
Finns servooljan på hyllan,så visst men eljest går det utmärkt med en atf olja......
Finns förresten "dyra" tillbehörsoljor på macken som motverkar uttorkade oringar o dyl,som kan vara billigare än "orginal".
Vaf jag vänder mig mot är att specialoljan sällan finns hemma,utan måste beställas,vilket tyder på att man kanske inte är så noga själva när man servar på verkstaden.. :roll:

Postat: sön nov 18, 2007 15:58
av Niceri
Hej,

Mitt inlägg baserar jag dels på vad min verkstad i Karlstad rekommenderade, dels att vi hade liknande problem, dvs stela/"torra" o-ringar i lastmaskiner på jobbet. Förre ägaren hade bytt alla oljor men till fel olja i detta fel och jag fick läckaget. Den olja verkstaden har på hyllan för styrservon heter Golden Eagle Universal Power Stearing Fluid och kostade ca 100-120 kr för en liter. Bör tilläggas är att denna verkstad är erfaren när det gäller amerikanska bilar.

Postat: sön nov 18, 2007 18:56
av Niceri
En kommentar till, verkstaden i Karlstad visste att GM bytt olja och att det var den röda tidigare. Jag kollade inte detta närmare eftersom jag var nöjd med den andra men bytet kan ju ha skett mellan 88 och 93.

Postat: sön nov 18, 2007 22:43
av Lasse-HBG
Uppenbart är att vi ännu en gång kan konstatera att det finns lika många åsikter som det finns oljetyper.
Jag för min del tyckte det kändes som en god investering att använda den av GM rekomenderade oljan. Om än att jag i viss mån kan hålla med Ingo om att det bör fungera även med ATF-oljan. Att man på många verkstäder inte lagerför denna typ av "nya" olja beror väl till stor del på att även om man väljer att byta servoolja enligt gällande rekomendationer så är det ju förhållandevis långa intervaller, vilket gör att det inte är en produkt som används vid varje service-tillfälle. Dessutom går det ju att få hem oljan på en dag el två. men som sagt, efter att lagt ner allt jobb med att byta pump, styrsnäcka och allt vad som därtill krävs, så käns det som en dum idé att hälla i nåt annat än vad som rekomenderas...

Postat: mån nov 19, 2007 12:40
av M Nordin
Ingo: Jag opponerar mig också mot att låta en - säkerligen kompetent - verkmästares egna tyckande väga tyngre än GM's rek. Han kanske tycker att deras rek om oljor i LSx motorer är blaj och en fin Quker state mineral sitter som handsken?

Även Volvo har väl ngn grön ävja till servostyrningarna numer.

Fö anser jag problemet med styrväxlarna mest beroende på att själva ventilhuset i styrväxeln är i lättmetall. Bra nött i min styrväxel som jag plockade ned bara för att se vad som var fel med den.

MVH

MN

Hmm

Postat: mån nov 19, 2007 19:37
av Ingo
Det är sant att man kompenserar dåliga materialval(billiga) på nya bilar med specialoljor,och visst dexronIII är det mer friktionstillsatser i än de äldre dexronversionerna,vilket ju givetvis kan påverka.
men ändå hävdar jag att det är skiten i oljan som sliter inte oljan.
För att få bästa möjliga smörjning borde ju motorolja vara bäst,fast problemet är att den kan vara för tjock vid start,men smörjer gör den.
Att man bytt färg beror mest på att man vill underlätta att söka läckage så man vet var det kommer från....

Postat: mån nov 19, 2007 21:37
av Niceri
Hej,
Skulle nog inte lagt mig i detta med servo-oljan. I september ville jag varna främst andra nyblivna corvetteägare för att det går att ta fel olja vid byte. Uppfattade på verkstan att den röda jag hade först var den som användes tidigare i bl a corvetter men att man gått över till den som jag blev rekommenderad. Vilken det skall vara har jag inte lyckats hitta utan gick på rekommendationen.

Nu släpper jag detta och hoppas jag inte trampat någon på tårna!