Sida 1 av 1
Däck
Postat: fre nov 16, 2007 21:13
av Dahlberg
Måste man åka på 255 fram och 285 bak känns. funderar på att gå ner i bredd så kanske den blir lite mindre spår känslig.
Är det någon som vet.
Postat: fre nov 16, 2007 21:44
av alberto.becker
Hej du,
att svara på det där är som att svara på , vilken olja är bäst? finns typ 1000 olika tycken om det

.
Själv har jag 275or orginal fram/bak, vill inte påstå att bilen betedde sig dåligt men, när jag bytte fälgar till 96ans och däcken blev 255 fram och 275 bak så betedde sig min bil mycket trevligare än tidigare, men som som jag skriver, verkar vara väldigt inviduelt vad vi tycker är bra och dåligt. Lycka till med ditt val

.
// A.B
Postat: lör nov 17, 2007 10:38
av NoTiNg
Det är väl mycket en fråga om tycke och smak som sagt. Vissa vill att bilen ska gå bra på vägen och vissa vill ha så brett som möjligt... jag tillhör den senare gruppen själv... Gå ner till 255or tror jag på vissa vägar är bra, men sedan kan du ju komma ut på motorvägen där det är spårigt och där skulle du behöva gå ner till 175or... Så jag tror inte det spelar någon större roll - beror på var du åker med bilen..
Tja
Postat: lör nov 17, 2007 16:59
av Ingo
Visst spårar 275,or mer än smalare däck,men det ligger mot min natur att montera smalare hjlu än orginal på någon av mina bilar...
Problemet är väl att det svenska vägunderhållet börjar vara av ulandsklass och man låter den tunga trafiken mala sönder våra vägar på ett helt annat sätt än för bara tiotalet år sedan.
Men är det komfort som gäller så gå ner till 16" och högre profil,för det är ju bara 110km/h i sverige

Re: Tja
Postat: sön nov 18, 2007 3:07
av NoTiNg
Ingo skrev:Visst spårar 275,or mer än smalare däck,men det ligger mot min natur att montera smalare hjlu än orginal på någon av mina bilar...
Problemet är väl att det svenska vägunderhållet börjar vara av ulandsklass och man låter den tunga trafiken mala sönder våra vägar på ett helt annat sätt än för bara tiotalet år sedan.
Men är det komfort som gäller så gå ner till 16" och högre profil,för det är ju bara 110km/h i sverige

Kunde inte ha sagt det bättre!!

Re: Tja
Postat: sön nov 18, 2007 17:20
av Jake
Ingo skrev:Visst spårar 275,or mer än smalare däck,men det ligger mot min natur att montera smalare hjlu än orginal på någon av mina bilar...
Problemet är väl att det svenska vägunderhållet börjar vara av ulandsklass och man låter den tunga trafiken mala sönder våra vägar på ett helt annat sätt än för bara tiotalet år sedan.
Men är det komfort som gäller så gå ner till 16" och högre profil,för det är ju bara 110km/h i sverige

Inte konstigt att vägunderhållet ser ut som det gör när några miljömuppar har fått för sig att hälften av infrastrukturpenningarna går genom en viss TUNNEL genom ev viss ÅS, som en viss komunpamp har snackat sig till men som staden i frågan aldrig har behövt.
innan du börjar labba med däck hit och dit, gör en fyrhjulsinställning, det är nåt som faktiskt GÖR UNDERVERK.
Re: Tja
Postat: mån nov 19, 2007 14:59
av edwardpayne
Jake skrev:Ingo skrev:Visst spårar 275,or mer än smalare däck,men det ligger mot min natur att montera smalare hjlu än orginal på någon av mina bilar...
Problemet är väl att det svenska vägunderhållet börjar vara av ulandsklass och man låter den tunga trafiken mala sönder våra vägar på ett helt annat sätt än för bara tiotalet år sedan.
Men är det komfort som gäller så gå ner till 16" och högre profil,för det är ju bara 110km/h i sverige

Inte konstigt att vägunderhållet ser ut som det gör när några miljömuppar har fått för sig att hälften av infrastrukturpenningarna går genom en viss TUNNEL genom ev viss ÅS, som en viss komunpamp har snackat sig till men som staden i frågan aldrig har behövt.
innan du börjar labba med däck hit och dit, gör en fyrhjulsinställning, det är nåt som faktiskt GÖR UNDERVERK.
Istämmer! Jag gjorde en fyrhjulsinställning och däckfirman visade att ena bakdäcket pekade otroligt snett. Inte ett enda hjul pekade åt samma håll och bilen blev som en dröm att köra och åka i. Detta gjorde jag direkt efter jag köpt vetten.
Postat: mån nov 19, 2007 15:03
av NoTiNg
Jag har hört fler som kört 4-hjulsmätningen och som säger samma sak, att det är som att köra en ny bil efteråt. Så det är det första jag ska göra efter att jag riktat 3 av mina fälgar... som förra ägaren lyckats kröka till på något obegripligt sätt...

fyrhjulsinställning
Postat: mån nov 19, 2007 19:20
av Ingo
Jo däcken är så pass dyra så det är ju i princip självklart med fyrhjulsinställning.
Men det finns ju olika värden att laborera med där också,så oftast blir det en kompromiss mellan väghållning och däckslitage.
Vet att när jag gjorde min hade jag läst om några värden Myron Cotrell på TPIS laborerade med,och hade med dom siffrorna,men han som gjorde min inställning tyckte det var lite väl extremt jämfört med orginalvärdena,så att laborera med däck utan fyrhjulsinställning är nog inte speciellt smart.