Z06 problem med VaraRam

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Z06 problem med VaraRam

Inlägg av velasoraptor »

Är det någom som har en Z06a 2002-2004 med VaraRam??Jag har hört att man får en del problem med ryckig gång vid tomgång samt låg fart.Samma fel på 5an o6an.Det sägs att man behöver mappa om dom här modellerna om dom har VaraRam.Eller ställer datorn in sig själv efter ett tags körning??
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

jag har en 2002 z06 med lg headers + vara ram insuget den går inte ryckigt på nåt vis men enligt vad jag förstår så ska den mappas men jag har inte gjort det men tror det behövs, anders på vette.se vet nog helt säkert vad som gäller.
jag väntar med mappning tills i vår när blåsen är monterad 8)
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Svar Vara Ram

Inlägg av velasoraptor »

Har du kört din Z06a med bara VaraRam?? Och inte med dina hedders kopplade?? Om du gjort det fungerade då allt som det skulle???
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av puramuk »

hej

ja jag monterade vara ram före headers å det funkade bra inget ryck lr så har du problem med ditt lr funderar du på att sätta dit ett vara ram?

mitt ska skruvas bort (går inte att ha med kompressor) så letar du efter ett så finns mitt under en annan flik :D
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Lord Melbury
Rookie
Rookie

Inlägg av Lord Melbury »

Om ni bytt insug samt monterat longtubes rekommenderar jag er att få bilen mappad av Anders på Vette.se, ni lär inte ångra er kan jag säga av egen erfarenhet.

/Håkan
62an
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av 62an »

Jag monterade Vararam först utan problem med ryckighet. Efter en tid monterade jag även headers, utan problem med dem heller.

LS-familjen har en styrenhet som delvis mappar om sig själv efter en tids körning. Om bilen går ryckigt i början, så finns det en stor chans att den går bättre efter en tid.

Alla bilar beter sig dock inte på samma sätt. Jag har hört att motorn kan gå för magert och skadas om man inte mappar om den. Det lär dock gå att kontrollera genom ett kolla bränsleförbrukningen före och efter modifiering. Om den drar lika mycket eller mindre bensin efter modifiering bör den mappas om. Om den drar mer, är risken inte lika stor att den går för magert. Min bilr ökade från 0,85 l/mil vid konstant 130 km/h till c:a 0,93 l/mil vid 130 km/h. Har kört c:a 1000 mil utan problem. OBS! Ta inte detta som en absolut sanning, utan mer som något ur "Bondepraktikan"

Jag sänkte mitt ET från 12,94 till 12,67 efter byte av filter och headers. :lol:
1962 Convertible
Tidigare Corvetter: 1968 Corvette Conv, 1966 Corvette Conv, 2000 Corvette Coupé, 2002 Corvette Z06
www.racefactory.se
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

62an skrev:Jag monterade Vararam först utan problem med ryckighet. Efter en tid monterade jag även headers, utan problem med dem heller.

LS-familjen har en styrenhet som delvis mappar om sig själv efter en tids körning. Om bilen går ryckigt i början, så finns det en stor chans att den går bättre efter en tid.

Alla bilar beter sig dock inte på samma sätt. Jag har hört att motorn kan gå för magert och skadas om man inte mappar om den. Det lär dock gå att kontrollera genom ett kolla bränsleförbrukningen före och efter modifiering. Om den drar lika mycket eller mindre bensin efter modifiering bör den mappas om. Om den drar mer, är risken inte lika stor att den går för magert. Min bilr ökade från 0,85 l/mil vid konstant 130 km/h till c:a 0,93 l/mil vid 130 km/h. Har kört c:a 1000 mil utan problem. OBS! Ta inte detta som en absolut sanning, utan mer som något ur "Bondepraktikan"

Jag sänkte mitt ET från 12,94 till 12,67 efter byte av filter och headers. :lol:
Har också monterat Vararam VR-B2 redan förra våren. Också helt utan problem med ryckighet - OBS! Datorn lär upp sig "idle relearn" under de första 30 minuterna efter bortkopplat batteri - står i anvisningarna till Vararam-monteringen - börja med några minuter tomgångskörning och därefter blandad körning under cirka 30 minuter - sedan är det klart.

Testade också luftbränsleblandningen med EFILive Scan Tool - den visar 14,7 vid lugn körning, men visade 11,7 vid fullgaskörning, med Vararam - alltså alldelses för fet blandning. Skall mappa om med EFILive så snart våren kommer, för att komma närmare idealvärdet 12,6. Jag tror det är minimal risk att man får för mager blandning - marginalerna är stora.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar