8D och E85?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Black91Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
Ort: Nyköping

8D och E85?

Inlägg av Black91Vette »

Funderade lite på att etanolkonvertera min Corvette 91. Om man nu vill bränna ett nytt chip för detta, är då följande lämpligt (ANHT);

1) AF ratio satt till 9.7
2) Just nu använder jag accell #30 spidare vilket är satt i chippet
3) VE tabeller (speed density insprutning) multiplicerade med 1.3

Är dessa värden lämpliga startvärden till första ”prov”-chippet?

I övrigt lämar jag bränsletrycket oförändrat. Något annat man ska tänka på? Antar att alla originalkomponenter i bränslesystemet tål etanolen?

Klarar lambdasonden closed loop för detta bränsle? Ligger lambda = 1 kvar på samma punkt på kurvan trots att AF ratio rör på sig?

Robert
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

Nu har jag bara gjort ett E85 chip så jag vet inte vad som är enklast bäst osv...

Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%

Provkör, håll koll på BLM och hur den verkar svara med AE.
Crank fuel kan man ju labba med.

Annat alt är ju höja ve med 30% istf spridar storlek, vet inte vilket som blir bäst, beror lite på hur din VE ser ut, över 100 kan man ju inte gå.....

Sen när du fått den att starta och köra under normala förhållanden, tuna WOT.

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Black91Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
Ort: Nyköping

Inlägg av Black91Vette »

gta324 skrev:Sätt Inj.size till 21 ( 30% mindre spridare)
Låt VE osv vara samma.
Höj Crank fuel med 30%
Höj AE vs TPS med 30%
OK, det verkar ju vara rätt okomplicerat i så fall. :D

Får du den att gå i closed loop? Vet du hur det är med lambdasonden? Fungerar den för E85? Har inte hört talas om speciell lambdasond för E85.

Robert
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

det är grund ändringar, du får prova dig fram lite.

Inte min bil utan jag gjorde ett chip till en annan.

Closed loop, orginal O2

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
Black91Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
Ort: Nyköping

Inlägg av Black91Vette »

OK, tack för hjälpen. Nu är det bara att invänta våren så jag kan prova E85-chippet.

Robert
Niceri
Rookie
Rookie
Inlägg: 83
Blev medlem: fre jan 27, 2006 15:49
Ort: Karlstad

Inlägg av Niceri »

Hej,

Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
1993 coupé, manuell, medlem 2436
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Niceri skrev:Hej,

Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Black91Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
Ort: Nyköping

Inlägg av Black91Vette »

Jake skrev:NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
Är det aluminiumdetaljer som blir missfärgade på utsidan? Går det att putsa upp eller blir det permanenta skador?

Inga avlagringar på/i spridare och sprickor i gummidetaljer?

Robert
bogo
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 177
Blev medlem: mån dec 22, 2003 17:54
Ort: Göteborg

Inlägg av bogo »

Jake skrev:
Niceri skrev:Hej,

Gör ni några byten av ledningar, slangar,kopplingar etc?
NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
När jag tog loss bränsleslangarna i motorrummet i min -90 så var det tydligt tryckt ordet "fluoro"- någonting på slangarna vilket jag tolkar som att de har ngn form av fluorpolymer beläggning på insidan (vilket är den kemiskt mest motståndskraftiga som finns i praktiken). Har även för mig att det även var tryckt på gummislangen vid tanken. Det vore väl konstigt av GM att enbart ha motståndskraftiga gummidetaljer i slangarna och inte på andra ställen också...? Har någon verkligen sett att gummidetaljer börjat ta stryk i en hyfsat modern bil efter att man kört E85?
1990 C4, 381 cui, Vortech V2, Victor E-EFI, Autronic SMC, McLeod Street Twin och 6-speed mm mm -inte så mycket "matching numbers" & ofta något som har gått sönder :)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

bogo skrev:
Jake skrev: NEJ, men de kommer att börja se tråkiga et efter ett tag... mina ser dock ut som de alltid har gjort därför avvaktar jag bytet
När jag tog loss bränsleslangarna i motorrummet i min -90 så var det tydligt tryckt ordet "fluoro"- någonting på slangarna vilket jag tolkar som att de har ngn form av fluorpolymer beläggning på insidan (vilket är den kemiskt mest motståndskraftiga som finns i praktiken). Har även för mig att det även var tryckt på gummislangen vid tanken. Det vore väl konstigt av GM att enbart ha motståndskraftiga gummidetaljer i slangarna och inte på andra ställen också...? Har någon verkligen sett att gummidetaljer börjat ta stryk i en hyfsat modern bil efter att man kört E85?
JA volvo tex slangarna börjar se ut som skit, och fort går det..

jänkarna har däremot kört bilarna på sprit (E100) under 70talet och en bit in på 80talet så därför verkar det vara bättre på äldre jänk än på nyare.. såg på en pontiac från 94 som körts på sprit de slangarna såg trötta ut efter cirkus 2år..

Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar :D
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Black91Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
Ort: Nyköping

Inlägg av Black91Vette »

Hm, exakt vilka slangar pratar vi om? På min 91:a kommer jag bara ihåg aluminiumrör i motorrummet. Finns delar av bränsleledningen i plast även på en 91:a? Jag trodde att plastbränslerör kom senare på Corvette.
Jake skrev: Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar
Scania har inte haft spritinjektion sedan åtminstone introduktionen av P4 (1996), tror du bromsrören fortfarande tål sprit? Det skulle ju i så fall underlätta för mig om jag behöver byta något.

Robert
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Black91Vette skrev:Hm, exakt vilka slangar pratar vi om? På min 91:a kommer jag bara ihåg aluminiumrör i motorrummet. Finns delar av bränsleledningen i plast även på en 91:a? Jag trodde att plastbränslerör kom senare på Corvette.
Jake skrev: Bästa slangarna ur spritsynpunkt är väl ändå bromslangarna till lastbilar
Scania har inte haft spritinjektion sedan åtminstone introduktionen av P4 (1996), tror du bromsrören fortfarande tål sprit? Det skulle ju i så fall underlätta för mig om jag behöver byta något.

Robert
Du har en 200mm stump vid tanken och en vid motorn, annars är det stål.. och ja, bromsrören tål fortfarande sprit.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Black91Vette
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 15
Blev medlem: mån dec 10, 2007 14:17
Ort: Nyköping

Inlägg av Black91Vette »

Jake skrev:Du har en 200mm stump vid tanken och en vid motorn, annars är det stål.. och ja, bromsrören tål fortfarande sprit.
OK, toppen!
Skriv svar