Sida 1 av 1

E85

Postat: sön dec 16, 2007 13:50
av puramuk
hej

varför kör en del på e85 och vad behöver göras för att det ska fungera?

jag ska montera i en kompressor i min z06 -2002 är det fördelaktigt att köra på e85 med kompressor i bilen?

vilka är + en och vilka är - en ?

hoppas på många kloka svar :D

Postat: sön dec 16, 2007 21:58
av MackeC5
Du bör nog snacka med Goa2head och hans mattsvarta C5, han kör på E85 + kompressor nu.

//Macke

Postat: sön dec 16, 2007 22:01
av puramuk
:D vet inte om jag vågar tröka på han nå mer blev så många funderingar ang coiloversarna :D

men tack för tipset ska kolla med han då 8)

Re: E85

Postat: mån dec 24, 2007 17:18
av vette.se
puramuk skrev:hej

varför kör en del på e85 och vad behöver göras för att det ska fungera?

jag ska montera i en kompressor i min z06 -2002 är det fördelaktigt att köra på e85 med kompressor i bilen?

vilka är + en och vilka är - en ?

hoppas på många kloka svar :D
Vinsten på en oboostad maskin är 5-6% , vinsten blir betydligt högre på en boostad maskin. Vi hjälpte team insane med deras mattsvarta och vi fick ut ca 20% mer effekt före/efter

Observera dock att bränsleförbrukningen går upp med ca 30% så du måste ha större spridare och ett bränslesystem som klarar att mata. Du klarar dig inte med boost-a-pump och originalsystem om du har en 99 eller nyare.

Postat: tis dec 25, 2007 18:03
av puramuk
spridarna som kommer med kompressorn är 60# ? vad betydet # och räcker dom spridarna? och bränsle systemet är det nått du har å sälja ( anders på vette) + är det fördelaktigt att sätta dit blastercoils ( msd spolarna) ? :D

Postat: ons dec 26, 2007 12:14
av vette.se
puramuk skrev:spridarna som kommer med kompressorn är 60# ? vad betydet # och räcker dom spridarna? och bränsle systemet är det nått du har å sälja ( anders på vette) + är det fördelaktigt att sätta dit blastercoils ( msd spolarna) ? :D
antar att de är #60 vid 43.5psi dvs ca #69(atmosfärtryck) vid 58 psi, i teorin klarar de då ca 885hk vid 80% dutycycle med bensin. Så det blir ca 680hk på E85 80% dutycycle.

ECS, A&A mfl har kompletta system de säljer för ca 1800-2000dollar som klarar upp till 1200hk(bensin) men det är en total ombyggnad av bränslesystemet. Du kan klara dig med ett Racetronix bränslepumpsystem samt en Boost-a-pump men det beror vilket laddtryck du tänkt köra.

MSD spolarna tillför inget mer än som kosmetika.

Postat: ons dec 26, 2007 12:46
av nop
om vi nu inte (av någon knasig anledning) har någon kompressor i bilen, vad skulle man kunna trolla fram då med e85. låt säga med så mycker orginal som möjligt. kanske annat luftfilter, x-pipa, bränslepump. men så nära orginal de går. för miljöns skull givetvis :D

Postat: ons dec 26, 2007 12:53
av vette.se
nop skrev:om vi nu inte (av någon knasig anledning) har någon kompressor i bilen, vad skulle man kunna trolla fram då med e85. låt säga med så mycker orginal som möjligt. kanske annat luftfilter, x-pipa, bränslepump. men så nära orginal de går. för miljöns skull givetvis :D
Som jag skrev i mitt första inlägg :wink: 5-6% effektökning med E85 (måste mappas om)+större spridare, luftfilter +5-10hk i bästa fall, X-pipa ett par hästar i bästa fall.

Postat: ons mar 19, 2008 14:04
av puramuk
kan någon lista vad jag behöver för att köra e85?

blir 7psi ladd.


//Anders