Placering av tändbox

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Placering av tändbox

Inlägg av joasol »

Sökte lite på forumet och det verkar som om de flesta har placerat tändboxarna inne i bilen på olika ställen.
Är det någon som har sin box placerad i motorutrymmet?
Har det fungerat bra eller blir det för mycket värmestrålning från headers?

jag har tänkt att placera boxen på vänster framskärm.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Hallo...jag vet flera stycken som har den placerat i motorutrymmet..
men det står ju att den inte ska placeras/utsättas för värme... :cry:
Så min placerade jag i samma fack som batteriet sitter alltså bakom föraren...varken för varmn eller för fuktigt... :lol:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

samtidigt står det att den ska placeras i motorutrymmet, men skyddas från värme och rörliga delar...
Det bästa är antagligen att placera den i bilen, men jag vill göra det lite bekvämt för mig och inte behöva skarva alla sladdar...
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

min sitter i boxen bakom passagerarstolen. :wink:
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Bild
Röda klumpen till vänster, inga värmeproblem alls!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

då ska det inte vara några problem med att placera den på skärmen. :D
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Satan vilken snygg motor du har GBAk!!!

//David
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ja så här blank och fin var den innan jag började köra omkring med den.

Min ambitionsnivä är inte lika hög längre som när jag precis satt ihop motorn.
Man måste ju gå på med Autosol + dammtrasa efter varje åktur och det orkar jag inte göra.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Jag har min tändbox på höger famskärm, så att man precis kan se den om man tittar in vid hjälarna!
-69, 502, Coupé
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Allt handlar om livslängd när det gäller elektronik håller grejerna bättre om dom hålls så svala/kalla som möjligt. Det behöver dock inte vara kallare i cupén än i vissa delar av motorrummet. Men våra stora motorer värmer ju snabbt upp motorrummet när bilen står still. Optimal placering borde alltså vara bak vid tanken nån stans. Men sen hur mycket det påverkar livslängden får vi fråga Jake som säkert kan räkna ut det på nått sätt :)
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Jag har också min i höger framskärm.
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Jag såg någon som hade placerat den under instrumentpanelen på passagerarsidan?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Turbojet

Det kan vara jag som du har sett,jag har nämligen monterat min på passagerar sidan.

MvH
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Hånta!
Det kan nog stämma att det var i din bil jag såg det. Borde vara en bra placering utan långa kablar, och rätt lätt att komma åt?
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

ja vissst den är ju hur lätt åt kommlig som hellst,plus att den sitter ju skonsamt till för fukt också.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Ser ut som ett väldigt bra ställe.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

En fråga.... Hur många av er behöver pilla på eran tändbox? Verkar som att det är viktigt att komma åt den av nån anledning???
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Hur gör du Frisk med tändningen när du använder lustgasen.
Backar du tändningen?
Manuellt eller med en retardbox :?:
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Appropå lustgas
Titter just nu på "Fast 2 Furious"
Får nog skaffa en sån purgeventil med ljus. Ser cool ut 8)
http://www.holley.com/16033NOS.asp
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Vi backade tändningen manuellt när vi installera systemet men det behövdes bara väldigt lite. Så jag kör med tändningen så hela tiden och märker faktiskt ingen skillnad.
Användarens profilbild
Gide
Rookie
Rookie
Inlägg: 98
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:35
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Gide »

Jag har min box placerad på vänster innerskärm,det är en Mallory med övervarvskydd samt ett varvtalsskydd som jag styr med en knapp på växelspaken, det har när jag när startar så att det inte spinner så mycket..

(atomatic is only for handicaps :lol: )

Gott Nytt.
Gide.
Billös...
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

Det blev enklare att sätta boxen inne i bilen. Fördelarna är nog större än det lilla extra jobb som krävdes.
Bild

Fler bilder finns på hemsidan under garage/tändbox.

En annan fråga:
Vart ifrån är det smidigast att ta +polen till boxen, den ska ligga över tändningen.
Är gamla kabeln som låg på c+??? (kan ha varit batt+) på spolen/Fördelarlocket lämplig?
Jag har inte batteriet inkopplat så jag har inte kunnat mäta om detta är en +pol som ligger via tändningen.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Gide is back :) det var länge sedan

Funderar på en box med lite justeringsmöjligheter och den vill man ju ha relativt lätt åtkomligt.
Det finns ju en del nyttigheter, startretard, launchcontrol, "NOS-retard", övervarvningsskydd.

Hur skarvade ni kablarna. finns det färdiga kablage att köpa eller plockar ni ihop själva?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Ornet...jag lödde och sen krympslang...lite grövre sladd sa polarn till mej att man skulle ha pga spänningen...vet inte om detv stämmer men lyssnar gärna :lol:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
joasol
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 107
Blev medlem: tis jun 06, 2006 13:38
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av joasol »

jo, det stämmer. Förlänger man kablarna bör man gå upp minst en storlek på kablarna för att minska spänningsfallet. Det går minst lika bra att skarva med kabelskor, vill man finns det kabelskor med smältlim och krympslang.
Stingray -73 sb.

http://www.solvberg.se
PSI Graded unc & unf - Pennzoil
www.unifiedfasteners.com
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Tänk på ett par saker när ni drar kablar och skarvar om ni vill ha bra resultat.
Överdimensionera alltid samt använd riktiga press-tänger. Bilmekaniker har för vana att använda sketverktyg pga. dålig kunskap vilket resulterar i att kabelskarvar lossar. Kör ni med NOZ och bränslepumpen lägger av pga. att ni har klämt kabelskor med
Bild
så kan motorn flyga i delar. Proffsiga verktyg för proffsiga jobb.
Bild

Tänk på att använda RK och inget annat för vanligt kablage. MK går naturligtvis också men det är väl mindre troligt att ni använder!?(4mm2 och uppåt)
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Håller med Frisk.
En bilelektrisk firma skarvade elboxen på kompisens Camaro med enkel kabelskotång, givetvis blev resultatet ett glapp.
Själv fick jag stopp på just lustgasen pga eget flipprande med kabelskor :oops:
Får forsätta med lödning som er andra.

RK MK :roll: basic kunskap för en elektriker
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

RK MK basic kunskap för en elektriker
Det finns dessa typer av enledare.

EK = Entrådig koppar

FK = Flertrådig koppar

RK = Rikligt (Rörlig) koppar

MK = Mångtrådig koppar

K = PVC-isolering

RK är en kabel som håller längst när det kan röra sig, vilket det ofta gör i bilar. EK och FK är kabel man använder för fasta ej rörliga installationer såsom ..Villor. MK används främst i centraler och skåpsbyggnationer. Den är lätt att böja och tål "vibrationer". MK är dock dyr och finns inte i små areor (mig veterligen) utan minsta area är 4mm2. Ohms lag känner dom flesta till och när vi beräknar strömmar och spänningar får man även räkna med förluster i kablarna som fungerar som motstånd. Ju tunnare och desto längre kablar vi använder desto större strömmar och högre spänningsförluster får vi.
Koppar leder bra till en vettig peng därför använder vi det istället för silver och guld som leder bättre.

Jag undervisar ju i fordons-el nu så vill ni ha ingående fakta om nått så får ni hojta te. Så ska jag återkomma i sann Jake-anda med svar på tal! :)

mvh Magister Frisk
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 387
Blev medlem: ons okt 29, 2003 23:26
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av sh454 »

Klok som en bok :lol: :lol:

Gott slut och Gott nytt
Stefan
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

frisk skrev: Jag undervisar ju i fordons-el nu så vill ni ha ingående fakta om nått så får ni hojta te. Så ska jag återkomma i sann Jake-anda med svar på tal! :)

mvh Magister Frisk
Varför är jordkabeln svart i bilar och grön/gul i hus?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar