Placering av tändbox
Placering av tändbox
Sökte lite på forumet och det verkar som om de flesta har placerat tändboxarna inne i bilen på olika ställen.
Är det någon som har sin box placerad i motorutrymmet?
Har det fungerat bra eller blir det för mycket värmestrålning från headers?
jag har tänkt att placera boxen på vänster framskärm.
Är det någon som har sin box placerad i motorutrymmet?
Har det fungerat bra eller blir det för mycket värmestrålning från headers?
jag har tänkt att placera boxen på vänster framskärm.
Hallo...jag vet flera stycken som har den placerat i motorutrymmet..
men det står ju att den inte ska placeras/utsättas för värme...
Så min placerade jag i samma fack som batteriet sitter alltså bakom föraren...varken för varmn eller för fuktigt...
men det står ju att den inte ska placeras/utsättas för värme...

Så min placerade jag i samma fack som batteriet sitter alltså bakom föraren...varken för varmn eller för fuktigt...

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/

Röda klumpen till vänster, inga värmeproblem alls!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja så här blank och fin var den innan jag började köra omkring med den.
Min ambitionsnivä är inte lika hög längre som när jag precis satt ihop motorn.
Man måste ju gå på med Autosol + dammtrasa efter varje åktur och det orkar jag inte göra.
Min ambitionsnivä är inte lika hög längre som när jag precis satt ihop motorn.
Man måste ju gå på med Autosol + dammtrasa efter varje åktur och det orkar jag inte göra.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Allt handlar om livslängd när det gäller elektronik håller grejerna bättre om dom hålls så svala/kalla som möjligt. Det behöver dock inte vara kallare i cupén än i vissa delar av motorrummet. Men våra stora motorer värmer ju snabbt upp motorrummet när bilen står still. Optimal placering borde alltså vara bak vid tanken nån stans. Men sen hur mycket det påverkar livslängden får vi fråga Jake som säkert kan räkna ut det på nått sätt 

Turbojet
Det kan vara jag som du har sett,jag har nämligen monterat min på passagerar sidan.
MvH
Lars
Det kan vara jag som du har sett,jag har nämligen monterat min på passagerar sidan.
MvH
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
ja vissst den är ju hur lätt åt kommlig som hellst,plus att den sitter ju skonsamt till för fukt också.
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Appropå lustgas
Titter just nu på "Fast 2 Furious"
Får nog skaffa en sån purgeventil med ljus. Ser cool ut
http://www.holley.com/16033NOS.asp
Titter just nu på "Fast 2 Furious"
Får nog skaffa en sån purgeventil med ljus. Ser cool ut

http://www.holley.com/16033NOS.asp
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Det blev enklare att sätta boxen inne i bilen. Fördelarna är nog större än det lilla extra jobb som krävdes.

Fler bilder finns på hemsidan under garage/tändbox.
En annan fråga:
Vart ifrån är det smidigast att ta +polen till boxen, den ska ligga över tändningen.
Är gamla kabeln som låg på c+??? (kan ha varit batt+) på spolen/Fördelarlocket lämplig?
Jag har inte batteriet inkopplat så jag har inte kunnat mäta om detta är en +pol som ligger via tändningen.

Fler bilder finns på hemsidan under garage/tändbox.
En annan fråga:
Vart ifrån är det smidigast att ta +polen till boxen, den ska ligga över tändningen.
Är gamla kabeln som låg på c+??? (kan ha varit batt+) på spolen/Fördelarlocket lämplig?
Jag har inte batteriet inkopplat så jag har inte kunnat mäta om detta är en +pol som ligger via tändningen.
Gide is back
det var länge sedan
Funderar på en box med lite justeringsmöjligheter och den vill man ju ha relativt lätt åtkomligt.
Det finns ju en del nyttigheter, startretard, launchcontrol, "NOS-retard", övervarvningsskydd.
Hur skarvade ni kablarna. finns det färdiga kablage att köpa eller plockar ni ihop själva?

Funderar på en box med lite justeringsmöjligheter och den vill man ju ha relativt lätt åtkomligt.
Det finns ju en del nyttigheter, startretard, launchcontrol, "NOS-retard", övervarvningsskydd.
Hur skarvade ni kablarna. finns det färdiga kablage att köpa eller plockar ni ihop själva?
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Ornet...jag lödde och sen krympslang...lite grövre sladd sa polarn till mej att man skulle ha pga spänningen...vet inte om detv stämmer men lyssnar gärna 

_________________________
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Tänk på ett par saker när ni drar kablar och skarvar om ni vill ha bra resultat.
Överdimensionera alltid samt använd riktiga press-tänger. Bilmekaniker har för vana att använda sketverktyg pga. dålig kunskap vilket resulterar i att kabelskarvar lossar. Kör ni med NOZ och bränslepumpen lägger av pga. att ni har klämt kabelskor med

så kan motorn flyga i delar. Proffsiga verktyg för proffsiga jobb.

Tänk på att använda RK och inget annat för vanligt kablage. MK går naturligtvis också men det är väl mindre troligt att ni använder!?(4mm2 och uppåt)
Överdimensionera alltid samt använd riktiga press-tänger. Bilmekaniker har för vana att använda sketverktyg pga. dålig kunskap vilket resulterar i att kabelskarvar lossar. Kör ni med NOZ och bränslepumpen lägger av pga. att ni har klämt kabelskor med

så kan motorn flyga i delar. Proffsiga verktyg för proffsiga jobb.

Tänk på att använda RK och inget annat för vanligt kablage. MK går naturligtvis också men det är väl mindre troligt att ni använder!?(4mm2 och uppåt)
Håller med Frisk.
En bilelektrisk firma skarvade elboxen på kompisens Camaro med enkel kabelskotång, givetvis blev resultatet ett glapp.
Själv fick jag stopp på just lustgasen pga eget flipprande med kabelskor
Får forsätta med lödning som er andra.
RK MK
basic kunskap för en elektriker
En bilelektrisk firma skarvade elboxen på kompisens Camaro med enkel kabelskotång, givetvis blev resultatet ett glapp.
Själv fick jag stopp på just lustgasen pga eget flipprande med kabelskor

Får forsätta med lödning som er andra.
RK MK

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Det finns dessa typer av enledare.RK MK basic kunskap för en elektriker
EK = Entrådig koppar
FK = Flertrådig koppar
RK = Rikligt (Rörlig) koppar
MK = Mångtrådig koppar
K = PVC-isolering
RK är en kabel som håller längst när det kan röra sig, vilket det ofta gör i bilar. EK och FK är kabel man använder för fasta ej rörliga installationer såsom ..Villor. MK används främst i centraler och skåpsbyggnationer. Den är lätt att böja och tål "vibrationer". MK är dock dyr och finns inte i små areor (mig veterligen) utan minsta area är 4mm2. Ohms lag känner dom flesta till och när vi beräknar strömmar och spänningar får man även räkna med förluster i kablarna som fungerar som motstånd. Ju tunnare och desto längre kablar vi använder desto större strömmar och högre spänningsförluster får vi.
Koppar leder bra till en vettig peng därför använder vi det istället för silver och guld som leder bättre.
Jag undervisar ju i fordons-el nu så vill ni ha ingående fakta om nått så får ni hojta te. Så ska jag återkomma i sann Jake-anda med svar på tal!

mvh Magister Frisk
Varför är jordkabeln svart i bilar och grön/gul i hus?frisk skrev: Jag undervisar ju i fordons-el nu så vill ni ha ingående fakta om nått så får ni hojta te. Så ska jag återkomma i sann Jake-anda med svar på tal!![]()
mvh Magister Frisk
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h