Sida 1 av 1
Nitrogenfyllda däck
Postat: lör jan 05, 2008 20:44
av COOLMACHINE
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av nitrogenfyllda däck, har hört att man kan spara upp till 10% bränsle! vilket jag har svårt att tro på, vad säger ni? någon som prövat?

Re: Nitrogenfyllda däck
Postat: lör jan 05, 2008 20:49
av Masterworks
COOLMACHINE skrev:Är det någon här på forumet som har erfarenhet av nitrogenfyllda däck, har hört att man kan spara upp till 10% bränsle! vilket jag har svårt att tro på, vad säger ni? någon som prövat?

Jag kör nitrogen i mina däck, vet inte om det drar mindre män jag kan tänka mig att däcken håller längre för att dom går svalare och med jämnare tryck, dessutom går dom tystare!

Postat: lör jan 05, 2008 20:54
av Peter
Den enda fördelen skulle väll vara att dom håller trycket lite längre än med luft. Kollar du luften regelbundet tror jag det e hugget som stucket.
Att man sedan använder Nitrogen i Racingsammanhang har ju med att Kvävgasen är mer temperaturstabil,dvs den ökar inte i tryck när däcket blir varmt.
Nitrogen
Postat: lör jan 05, 2008 22:59
av Hans Wijk
Har provat detta - det är ingen som helst skillnad vad som gäller känsligheten för temperatur. Lufttrycket ökar precis lika mycket med nitrogen som med luft p g a värmeutvecklingen i däcket när du kör.
Det rör sig om ca 1 hg/lufttryck på 10 grader temp, både upp och ner - därför bör man ha mer luft när det är kallt / vinter.
Enda fördelen är att nitrogen är "tätare" - mindre risk för läckage, men som Peter säger - kollar trycket ofta så går det lika bra.
En anledning till att man kör med nitrogen är att det inte tillförs syre vid en brand (däckexpolsion), på vissa flygplatser är det endast tillåtet att använda nitrogen i däck som går inom området.
Nitrogen har funnits i Europa ganska länge - om det sitter en grön ventilhatt på så är det troligtvis nitrogen i däcket.
Allt går att sälja med mördande reklam .......
Mvh
Hans Wijk
Postat: sön jan 06, 2008 19:01
av Johan Fräjdin
Jag har alltid kört med 78%-ig nitrogen i däcken på mina bilar. Funkar skitbra.
Är det nån på forumet som är intresserad så har jag en del över som jag kan sälja billigt.
Re: Nitrogen
Postat: sön jan 06, 2008 19:43
av Ingo
Hans Wijk skrev:Har provat detta - det är ingen som helst skillnad vad som gäller känsligheten för temperatur. Lufttrycket ökar precis lika mycket med nitrogen som med luft p g a värmeutvecklingen i däcket när du kör.
Det rör sig om ca 1 hg/lufttryck på 10 grader temp, både upp och ner - därför bör man ha mer luft när det är kallt / vinter.
Enda fördelen är att nitrogen är "tätare" - mindre risk för läckage, men som Peter säger - kollar trycket ofta så går det lika bra.
En anledning till att man kör med nitrogen är att det inte tillförs syre vid en brand (däckexpolsion), på vissa flygplatser är det endast tillåtet att använda nitrogen i däck som går inom området.
Nitrogen har funnits i Europa ganska länge - om det sitter en grön ventilhatt på så är det troligtvis nitrogen i däcket.
Allt går att sälja med mördande reklam .......
Mvh
Hans Wijk
Precis.
vet att vi använde nitrogen i däcken på vissa caterpillars och i deras bromssystem,tydligen skulle oxidationen i fälgarna bli lite mindre(ofta viktade man med saltvatten)
Det här är nog ganska exakt som den vittomtalade Air foilen,teoretiskt sett fungerar det,men mycket väsen för lite ull...
Postat: sön jan 06, 2008 20:45
av Jake
Johan Fräjdin skrev:Jag har alltid kört med 78%-ig nitrogen i däcken på mina bilar. Funkar skitbra.
Är det nån på forumet som är intresserad så har jag en del över som jag kan sälja billigt.
Jag har faktiskt också en förnämlig blandning Nitrogen blandning till salu, som har visat sig har enastående och oslagbara egenskaper vid användning i bla däck. har under mycket lång tid använts innom racingsammanhan g men har förblivit en väl förborgad hemlighet hos en liten skara kunniga. och jag brukar ju inte skräda orden så jag tänker ge er blandningkompositonen, som är uträknad med stöometrins alla lagar.
Det bästa man kan köra på är, enlig ALL tillgänglig vetenskap
78% - Nitrogen
20% - Oxygen
2% - Argon
Jag har ett ganska stort lager som jag behöver bli av med, så det räcker säkert till er alla, och era bruksbilar, och era vänners bruksbilar och tillomed era vänners vänners bilar.
100 kr fyllningen, så passa på
Postat: sön jan 06, 2008 21:12
av joasol
Är det inte den blandningen som även kallas "VKB"?
Postat: mån jan 07, 2008 21:13
av glider
Jake skrev:
Det bästa man kan köra på är, enlig ALL tillgänglig vetenskap
78% - Nitrogen
20% - Oxygen
2% - Argon
Jag har ett ganska stort lager som jag behöver bli av med, så det räcker säkert till er alla, och era bruksbilar, och era vänners bruksbilar och tillomed era vänners vänners bilar.
100 kr fyllningen, så passa på
Jag var ner på OK häromdan och där fyllde jag denna blandning gratis.
Postat: mån jan 07, 2008 22:11
av Jake
glider skrev:Jake skrev:
Det bästa man kan köra på är, enlig ALL tillgänglig vetenskap
78% - Nitrogen
20% - Oxygen
2% - Argon
Jag har ett ganska stort lager som jag behöver bli av med, så det räcker säkert till er alla, och era bruksbilar, och era vänners bruksbilar och tillomed era vänners vänners bilar.
100 kr fyllningen, så passa på
Jag var ner på OK häromdan och där fyllde jag denna blandning gratis.
Tyst förstör inte mitt bonnfångeriförsök

:D
Jag är ju som ni vet alltid lite räknesugen, och skulle kunna dra upp ett långt stökiometriskt bevis om varför nitrogen är bonnfångeri. men jag kan förklara slutsatsen istället för att blanda in massa siffror..
Om du fyller med luft (78%-N2, 18%-O2, 2% AR), O2 molekylen är minst och läcker därför ut snabbast. när 10% läckt ut fyller du med luft i däcket och får då enligt ideala gaslagen att du då har nånstans i faggorna 82-85% N2 i däcket. nästa gång du fyller kommer kvävehalten att öka ytterligare osv osv visst du kommer aldrig att uppnå 100% N2 men om du går och kollar på däckmojjens fyllflaska så kommer du till din förskräckelse se att han fyller med 98% blandning eller kanske en ännu billigare 96%-N2.... och det är ungefär vad du kommer att ha i dina däck när de börjar bli gammla. Detta kräver självklart att dina däck bara pyser lite lagom och inte läcker.
Så ett hett tips, nästa gång däckmojje föreslår kväve i däcken. så säg att du skall lägga de pengarna på nåt som funkar mycket bättre för både miljö och samvet, nämligen ett par ÖL.